Libraria Eu Sunt - libraria sufletului

în perioada 12 august - 3 septembrie vom fi în vacanţă. Ultimele expedieri se vor face pe 11 august, iar comenzile primite în perioada vacanţei vor fi onorate începând cu 4 septembrie. Revenim cu o surpriză :)
intrare cont | creare cont | asistenţă
» EuSunt » Calea spre iluminare duminică, 20 august 2017 
căutare avansată
  căutare   OK
 
domenii
arte divinatorii astrologie budism creştinism dicţionare filosofie hinduism islamism iudaism literatură maeştri spirituali mitologie ocultism orientări spirituale paranormal psihologie taoism terapii yoga
 
 
index alfabetic
noutăţi în curând autori edituri titluri
 
 
newsletter

abonare
 
 
informaţii utile
asistenţă cum comand despre livrare cum plătesc despre EuSunt anunţuri
 
 
link-uri
link-uri parteneri
 

Calea spre iluminare


de Dalai Lama, Jeffrey Hopkins
Recomanda unui prieten Recomanda unui prieten
Calea spre iluminare Imaginea mare preţ Eu Sunt: 32,00 lei

preţ listă: 35,00 lei

reducere:
3,00 lei (8,57%)

  buc.
alte modalităţi de comandă:

1. prin e-mail la comenzi@eusunt.ro

2. prin messenger la libraria_eusunt

3. telefonic la:
orange 0754.025.588
vodafone 0722.298.137
romtelecom 021.665.69.86

Detalii despre cartea Calea spre iluminare

   Adevărata fericire ţine de lumea interioară, nu de circumstanţele exterioare! Sanctitatea sa Dalai Lama demonstrează că spiritualitatea trecutului rămâne veşnic vie şi că practicile budiste sunt cea mai bună soluţie a provocărilor cu care ne confruntăm.
   Calea spre iluminare ne va transforma perspectiva sufletească, oferind metoda unei evoluţii spirituale care eliberează de suferinţă şi de emoţiile distructive produse de dorinţele necugetate, de ură şi de ignoranţă.
   Dincolo de diversitatea religiilor, altruismul, compasiunea, generozitatea şi bunăvoinţa sunt esenţiale. Dacă renunţăm la aparenţe, dacă alegem să cultivăm virtutea, vom descoperi adevărata natură a lucrurilor, ne vom elibera din ciclul incontrolabil al naşterii, îmbătrânirii şi morţii şi vom dobândi iluminarea!
Cuvânt înainte ... 7

   CALEA SPRE ILUMINARE

Capitolul 1
O carte despre iluminare ... 15
Capitolul 2
O comparaţie între religii ... 20
Capitolul 3
Un cadru budist al practicilor spirituale ... 28
Capitolul 4
Practicarea budismului ... 33
Capitolul 5
Importanţa cunoaşterii calificărilor unui învăţător ... 48
Capitolul 6
Budismul în India şi în Tibet ... 56

   NIVELUL INIŢIAL DE PRACTICĂ

Capitolul 7
Recunoaşterea situaţiei favorabile ... 75
Capitolul 8
Când înţelegi că moartea este inevitabilă ... 85
Capitolul 9
Să ne gândim la vieţile viitoare ... 98
Capitolul 10
Identificarea refugiului ... 110
Capitolul 11
Karma ... 131

   NIVELUL MEDIU DE PRACTICĂ

Capitolul 12
înţelegerea problemei şi vindecarea ... 149
Capitolul 13
Consecinţele impermanenţei ... 181

   NIVELUL SUPERIOR AL PRACTICII

Capitolul 14
Altruismul ... 191
Capitolul 15
Generarea Măreţei Compasiuni ... 201
Capitolul 16
Schimbarea de la preocuparea de sine la preocuparea pentru ceilalţi ... 228
Capitolul 17
Percepţia realităţii ... 242
Capitolul 18
Modul de a analiza ... 257
Capitolul 19
Starea de Buddha ... 262
Capitolul 20
Trecerea în revistă a paşilor ... 272

Bibliografie ... 311

pag. 36-37

   Practica zilnică

   Practica spirituală cuprinde ceea ce facem în timpul şedinţelor de meditaţie şi ceea ce facem în răgazul dintre şedinţe; adică îi este consacrată ziua completă, de douăzeci şi patru de ore. Când vă treziţi dimineaţa, dacă sunteţi budist, ar trebui să gândiţi în felul următor:

   îmi petrec viaţa în calitate de adept pe deplin devotat doctrinei lui Buddha. Fie ca eu să elimin cele trei otrăvuri ale dorinţei, urii şi ignoranţei! Cu siguranţă, emoţiile distructive vor apărea, dar nu mă voi lăsa antrenat, în mod deliberat, în vâltoarea lor. Astăzi, voi face tot ce pot ca să cunosc texte profunde, să reflectez la semnificaţia lor şi să mă străduiesc să-mi dezvolt inteligenţa. Totodată, voi face tot ce îmi stă în putinţă să generez intenţia altruistă de a deveni iluminat şi de a pune în practică compasiunea prin comportamentul meu. Fie ca orice întunecă generarea acestor practici să fie pacificat!

   Acest mod de gândire va pune bazele unei atitudini virtuoase. Astfel, puteţi să începeţi activităţile zilnice şi chiar să luaţi micul dejun! Aduceţi ofrandă din ceea ce mâncaţi sau beţi lui Buddha şi celorlalte figuri măreţe care predică învăţătura despre calea spre dobândirea iluminării.
   Având în vedere că mintea este atrasă în vâltoarea dorinţei faţă de obiecte care procură plăcere şi în spirala aversiunii faţă de cele care produc neplăcere, este important să vă ţineţi sub control simţurile pentru a evita acele locuri în care sunt generate astfel de emoţii distructive; acest lucru îndeamnă ttfl alegeţi, dacă este posibil, un loc izolat pentru practică. în acele momente când simţurile voastre sunt suscitate de obiecte plăcute şi neplăcute, practica vă fereşte mintea de tentaţia de a cădea pradă dorinţei şi urii.
   Trebuie să admiteţi că atât dorinţa, cât şi ura sunt emoţii autodistructive şi să recunoaşteţi că au dezavantaje; să le identificaţi, nu să le sancţionaţi. După aceea, fiind conştient că aceste emoţii trebuie ţinute în frâu, folosiţi introspecţia pentru a vă da seama dacă aveţi de-a face cu obiecte şi situaţii care au potenţialul de a da naştere dorinţei sau urii. Când sunt manifeste astfel de obiecte sau situaţii, observaţi dacă sunt generate emoţii perturbatoare. Trebuie să vă menţineţi această atitudine, indiferent de ceea ce faceţi. După cum spune înţeleptul Tsongkhapa: "Când te angajezi în orice acţiune — fizică, verbală sau mintală —, să o faci în timp ce eşti conştient de ce este potrivit şi nepotrivit". Stările de mindfulness şi introspecţie, cultivate pe parcursul îndeplinirii activităţilor cotidiene, vor pregăti aceste facultăţi pentru a fi de folos în timpul meditaţiei, care nu poate avea loc fără ele.
   La sfârşitul zilei, întrebaţi-vă dacă activităţile desfăşurate au fost în acord cu motivaţia voastră, dacă v-aţi bucurat de cele care au decurs bine şi nu au fost în contradicţie cu propriile intenţii. în ceea ce le priveşte pe cele care au decurs mai puţin bine, gândiţi-vă la greşelile făcute fără să le ascundeţi, scoateţi-le la iveală şi cultivaţi intenţia de a nu le mai comite în viitor. După ce v-aţi îndreptat greşelile şi aţi luat hotărârea fermă să mergeţi mai departe, duceţi-vă la culcare în timp ce supuneţi atenţiei, cât de mult vă este cu putinţă, atitudinile virtuoase precum credinţa, compasiunea, intenţia altruistă de a deveni iluminat şi viziunea despre vacuitate; în acest fel, chiar şi somnul poate fi orientat într-o direcţie virtuoasă. Somnul este influenţat...

pag. 36-37

   Practica zilnică

   Practica spirituală cuprinde ceea ce facem în timpul şedinţelor de meditaţie şi ceea ce facem în răgazul dintre şedinţe; adică îi este consacrată ziua completă, de douăzeci şi patru de ore. Când vă treziţi dimineaţa, dacă sunteţi budist, ar trebui să gândiţi în felul următor:

   îmi petrec viaţa în calitate de adept pe deplin devotat doctrinei lui Buddha. Fie ca eu să elimin cele trei otrăvuri ale dorinţei, urii şi ignoranţei! Cu siguranţă, emoţiile distructive vor apărea, dar nu mă voi lăsa antrenat, în mod deliberat, în vâltoarea lor. Astăzi, voi face tot ce pot ca să cunosc texte profunde, să reflectez la semnificaţia lor şi să mă străduiesc să-mi dezvolt inteligenţa. Totodată, voi face tot ce îmi stă în putinţă să generez intenţia altruistă de a deveni iluminat şi de a pune în practică compasiunea prin comportamentul meu. Fie ca orice întunecă generarea acestor practici să fie pacificat!

   Acest mod de gândire va pune bazele unei atitudini virtuoase. Astfel, puteţi să începeţi activităţile zilnice şi chiar să luaţi micul dejun! Aduceţi ofrandă din ceea ce mâncaţi sau beţi lui Buddha şi celorlalte figuri măreţe care predică învăţătura despre calea spre dobândirea iluminării.
   Având în vedere că mintea este atrasă în vâltoarea dorinţei faţă de obiecte care procură plăcere şi în spirala aversiunii faţă de cele care produc neplăcere, este important să vă ţineţi sub control simţurile pentru a evita acele locuri în care sunt generate astfel de emoţii distructive; acest lucru îndeamnă ttfl alegeţi, dacă este posibil, un loc izolat pentru practică. în acele momente când simţurile voastre sunt suscitate de obiecte plăcute şi neplăcute, practica vă fereşte mintea de tentaţia de a cădea pradă dorinţei şi urii.
   Trebuie să admiteţi că atât dorinţa, cât şi ura sunt emoţii autodistructive şi să recunoaşteţi că au dezavantaje; să le identificaţi, nu să le sancţionaţi. După aceea, fiind conştient că aceste emoţii trebuie ţinute în frâu, folosiţi introspecţia pentru a vă da seama dacă aveţi de-a face cu obiecte şi situaţii care au potenţialul de a da naştere dorinţei sau urii. Când sunt manifeste astfel de obiecte sau situaţii, observaţi dacă sunt generate emoţii perturbatoare. Trebuie să vă menţineţi această atitudine, indiferent de ceea ce faceţi. După cum spune înţeleptul Tsongkhapa: "Când te angajezi în orice acţiune — fizică, verbală sau mintală —, să o faci în timp ce eşti conştient de ce este potrivit şi nepotrivit". Stările de mindfulness şi introspecţie, cultivate pe parcursul îndeplinirii activităţilor cotidiene, vor pregăti aceste facultăţi pentru a fi de folos în timpul meditaţiei, care nu poate avea loc fără ele.
   La sfârşitul zilei, întrebaţi-vă dacă activităţile desfăşurate au fost în acord cu motivaţia voastră, dacă v-aţi bucurat de cele care au decurs bine şi nu au fost în contradicţie cu propriile intenţii. în ceea ce le priveşte pe cele care au decurs mai puţin bine, gândiţi-vă la greşelile făcute fără să le ascundeţi, scoateţi-le la iveală şi cultivaţi intenţia de a nu le mai comite în viitor. După ce v-aţi îndreptat greşelile şi aţi luat hotărârea fermă să mergeţi mai departe, duceţi-vă la culcare în timp ce supuneţi atenţiei, cât de mult vă este cu putinţă, atitudinile virtuoase precum credinţa, compasiunea, intenţia altruistă de a deveni iluminat şi viziunea despre vacuitate; în acest fel, chiar şi somnul poate fi orientat într-o direcţie virtuoasă. Somnul este influenţat...

pag. 128-129

   ...izvorât din profunzimea inimii sale, de a împlini bunăstarea celorlalţi, practicarea căii spirituale a măreţei compasiuni, eon după eon, a generat o atitudine atât de puternică, încât ea dăinuie, într-un fel, în imaginile care îl înfăţişează. De aceea, este important să nu considerăm aceste imagini ca şi cum ar fi doar nişte piese de decor, în schimb, să le preţuim la justa lor valoare.

   Contemplare

   Reflectaţi la aceste introspecţii:

   1. înţelegerea greşită a naturii persoanelor şi a obiectelor, ca şi cum ar avea o existenţă intrinsecă, dă naştere unui mod de gândire cât se poate de eronat.
   2. Un mod de gândire eronat generează emoţiile perturbatoare de dorinţă, ură, duşmănie, invidie, agresivitate şi trândăvie.
   3. Aceste emoţii distructive conduc la acţiuni (karma) care au fost întinate de aceste emoţii.
   4. Aceste acţiuni lasă amprente în minte şi determină transmigrarea dureroasă a reîncarnărilor repetate.
   5. Prin urmare, ignoranţa este rădăcina existenţei ciclice. Aici, ignoranţă înseamnă nu doar absenţa cunoaşterii legate de modul în care fenomenele există de fapt, ci o concepţie greşită activă a naturii persoanelor şi a obiectelor: prin perceperea lor ca fiind entităţi complet autonome sau independente.
   6. Această ignoranţă este îndepărtată prin înţelegerea adevărului că toate fenomenele sunt entităţi intercorelate şi interdependente.
   7. Dacă fenomenele ar exista, într-adevăr, în modul în care ele par să fie, altfel spus, având o existenţă de sine statoare, atunci, prin definiţie, dependenţa lor de alţi factori nu ar fi posibilă, însă experienţa vă arată că, în realitate, interdependenţa este felul în care există lucrurile.
   8. Urmând această cale, puteţi înţelege că propria concepţie mintală despre lume atribuie o natură distorsionată persoanelor şi obiectelor; ele nu există în acest fel.
   9. Când veţi începe să înţelegeţi că această apreciere împinsă la extrem despre virtute sau răutate atribuită unei persoane este ceea ce o face să fie un obiect al ataşamentului sau al urii, sentimentul care se consolidează pe baza unei astfel de exagerări bate în retragere; înţelegem greşeala pe care am făcut-o şi ne dăm cu un pas înapoi.
   10. Binele şi răul, avantajul şi dezavantajul există într-adevăr, dar nu în modul concret în care aceste noţiuni par să fie când sunt percepute de o minte încărcată de dorinţă sau de ură.
   11. După ce veţi fi înţeles faptul că dorinţa şi ura sunt erori de percepţie, iar rădăcina lor, concepţia ignorantă conform căreia fenomenele există prin propria lor putere este, de asemenea, prost înţeleasă, veţi înţelege că înţelepciunea care realizează geneza condiţionată şi vacuitatea se întemeiază pe cogniţia validă.
   12. Când veţi cultiva această introspecţie într-o mai mare măsură, ea va deveni tot mai puternică, deoarece este validă şi veţi observa că iluminarea este posibilă.
   13. Veţi înţelege din propria experienţă că reflecţia asupra genezei condiţionate şi a vacuităţii conduce la revelaţia care este utilă în viaţa de zi cu zi şi care se poate dezvolta, devenind înţelegerea incontestabilă a...

pag. 186-187

   ...minte-corp pare să funcţioneze prin propria putere, dar acest lucru nu este adevărat. El este golit de ceea ce pare să fie.
   Acest conflict între aparenţă şi realitate indică faptul că suferinţa poate fi dizolvată, având în vedere că ea se bazează pe o înţelegere greşită a modului în care sunt lucrurile. Ignoranţa ne conduce la concluzia că oamenii au o existenţă independentă, dar acest lucru este fals. Oamenii şi alte fenomene sunt goale de o asemenea natură. Acesta este cel de-al treilea aforism: Toate fenomenele sunt goale de orice existenţă intrinsecă.

   Cel de-al patrulea aforism

   Când înţelegeţi că a accepta lucrurile ca existând în felul în care par să fie, prin proprie putere, este greşit, realizaţi că percepţia fenomenelor ca fiind goale de existenţa intrinsecă, în felul în care par să existe, este validă şi înţeleaptă. Ignoranţa şi înţelepciunea nu fac casă bună, de aceea, când una sporeşte în putere, cealaltă slăbeşte. în plus, deoarece ignoranţei îi lipseşte un temei valid, ea poate fi eliminată prin familiarizarea cu înţelepciunea. Prin generarea înţelepciunii, putem să punem capăt întinării ignoranţei şi să realizăm pacea cucerită în Nirvana. Acesta este cel de-al patrulea aforism: Nirvana este pace; ea constituie fericirea supremă.

   Contemplare

   Cele Patru Aforisme, toate fiind desprinse din doctrina iniţială a impermanenţei subtile, au un impact major. Reflectaţi la aceste aspecte:

   1. Lucrurile determinate de cauze se schimbă clipă de clipă.
   2. Cauzele unui fenomen, la rândul lor, îl determină să aibă o natură intrinsecă a dezintegrării, de la bun început.
   3. Fenomenele impermanente se află în totalitate sub influenţa cauzelor şi condiţiilor care le produc.
   4. Sistemul nostru actual minte-corp nu funcţionează de la sine putere, ci sub influenţa unor cauze din trecut, în special a ignoranţei. Acest lucru indică faptul că el se găseşte sub înrâurirea suferinţei.
   5. Faptul că sistemul nostru minte-corp pare să existe din proprie putere, nu adânceşte, totuşi, conflictul dintre aparenţă şi realitate.
   6. înţelepciunea necesită să percepem fenomenele ca fiind goale de existenţa intrinsecă, în modul în care ele par să existe; acesta este modul în care ea se poate opune erorilor comise prin perspectiva ignorantă conform căreia fenomenele există în mod independent.
   7. Cultivarea deplină a înţelepciunii conduce la cucerirea păcii prin transcenderea suferinţei, astfel atingându-se Nirvana.

   Unitatea de măsură a succesului

   După meditaţia repetată asupra vulnerabilităţilor ciclului existenţelor, care conduc la repetarea vieţilor trecând prin naştere, îmbătrânire, boală şi moarte, în cele din urmă, veţi ajunge să căutaţi eliberarea din adâncul inimii, asemenea celui întemniţat care îşi doreşte cu disperare să scape din închisoare. Indiferent cât de dificil ar putea părea la...

pag. 290-291

   PRIMUL PAS: A CONSIDERA DRAG PE FIECARE

   Reflectaţi:

   1. Odată ce devine evident faptul că dintr-o cauză de un tip similar conştiinţa trebuie să ia naştere, continuumul mintal trebuie să fie fără de început.
   2. Odată ce aţi înţeles că, de fapt, continuumul mintal nu are început, persoana care este configurată să fie în dependenţă de acest continuum al conştiinţei ar putea, de asemenea, să nu aibă niciun început.
   3. Având în vedere că persoana sau "eu" nu are niciun început, probabil că aţi reluat, la infinit, ciclul renaşterii.
   4. De aici rezultă că nu se poate spune că, în existenţa ciclică a naşterilor şi morţilor repetate, nu v-aţi renăscut într-un anumit loc sau într-un anumit tip de corp, din nou.
   5. Corpurile sub forma cărora aţi existat în aceste renaşteri trebuie să fi fost de diverse tipuri, inclusiv naşterea din pântecul matern (uman sau animal) şi naşterea dintr-un ou (păsări şi alte fiinţe vii).
   6. Cele mai multe naşteri, dintr-un pântec matern sau dintr-un ou, presupun existenţa unei fiinţe responsabile cu sentimente materne, cineva care să aibă grijă de dumneavoastră.
   7. Nu se poate spune că nu a existat o anumită fiinţă care să nu fi avut grijă de dumneavoastră şi care nu o va face din nou în viitoarele vieţi.
   8. în acest sens fundamental, fiecare vă este aproape, într-un mod intim.
 
   AL DOILEA PAS: A FI CONŞTIENT DE FELUL ÎN CARE FIECARE V-A AJUTAT

   1. Reconstituiţi în minte numeroasele modalităţi prin care fiecare animal sau fiinţă umană, indiferent dacă este sau nu mamă, dar care are grijă de micul vlăstar, îşi creşte puiul.
   2. Gândiţi-vă la modul în care, indiferent că este născut de o fiinţă din regnul animal sau din cel uman, un pui îşi pune speranţele în şi generează afecţiune faţă de cel care îl creşte.
   3. Reflectaţi asupra acestei situaţii până când sentimentul este suscitat în adâncul fiinţei.
   4. Realizaţi faptul că, la un moment dat, de-a lungul timpului, din nenumăratele vieţi, pe care le-aţi trăit, prietenii au avut grijă de dumneavoastră în acest mod şi fiţi recunoscător pentru bunătatea lor.
   5. Realizaţi faptul că, la un moment dat, de-a lungul timpului, din nenumăratele voastre vieţi, persoane care vă erau indiferente sau neutre au avut grijă de dumneavoastră în acest mod şi fiţi recunoscător pentru bunătatea lor.
   6. Realizaţi faptul că, la un moment dat, de-a lungul timpului, din nenumăratele vieţi pe care le-aţi trăit, persoane care vă erau inamici au avut grijă de dumneavoastră în acest mod şi fiţi recunoscător pentru bunătatea lor.

   în acest fel şi în mod treptat, veţi conştientiza bunătatea profundă pe care toate fiinţele vii au manifestat-o faţă de dumneavoastră.

  • cartea a apărut în iulie 2017 la editura Curtea Veche, în cadrul colecţiei Metta
  • traducător: Iustina Cojocaru
  • Titlu original: Becoming Enlightened
  • cartea cuprinde 320 pagini în format 13x20cm şi o greutate de 0.280 kg
  • ISBN: 978-606-588-984-2
  • cartea a fost vizualizată de 990 ori începând cu data de 06.05.2011
Nu sunt păreri

Puteţi adăuga păreri doar dacă sunteţi autentificat.
  • Poşta Română
    10.00 lei
    Livrare prin Poşta Română, plata ramburs
    Termen de livrare: 2-4 zile lucrătoare
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în Bucureşti şi zone limitrofe (Bookurier)
    10.00 lei
    Bucureşti, Bragadiru, Buftea, Chiajna, Chitila, Dobroeşti, Dudu, Măgurele, Mogoşoaia, Otopeni, Pantelimon, Popeşti Leordeni, Pipera, Roşu, Voluntari.
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în alte localităţi decât Bucureşti
    14.00 lei
    livrare prin curier rapid în orice localitate, confirmarea livrării se va face telefonic
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 200.00 lei

Nu sunt definite linkuri pentru această carte
carţi de acelaşi autor cu "Calea spre iluminare"
carţi din acelaşi domeniu cu "Calea spre iluminare"
(budism > tibetan)
contact | termeni şi condiţii | © EuSunt.ro | ultima actualizare vineri, 11 august 2017
Cărţi vizualizate recent
toolbar
toolbar