Libraria Eu Sunt - libraria sufletului
intrare cont | creare cont | asistenţă
» EuSunt » Dalai Lama: despre fericire, viaţă şi multe altele miercuri, 18 octombrie 2017 
căutare avansată
  căutare   OK
 
domenii
arte divinatorii astrologie budism creştinism dicţionare filosofie hinduism islamism iudaism literatură maeştri spirituali mitologie ocultism orientări spirituale paranormal psihologie taoism terapii yoga
 
 
index alfabetic
noutăţi în curând autori edituri titluri
 
 
newsletter

abonare
 
 
informaţii utile
asistenţă cum comand despre livrare cum plătesc despre EuSunt anunţuri
 
 
link-uri
link-uri parteneri
 

Dalai Lama: despre fericire, viaţă şi multe altele

conversaţii cu Rajiv Mehrotra
de Dalai Lama, Rajiv Mehrotra
Recomanda unui prieten Recomanda unui prieten
Dalai Lama: despre fericire, viaţă şi multe altele Imaginea mare preţ Eu Sunt: 27,00 lei

preţ listă: 30,00 lei

reducere:
3,00 lei (10,00%)

  buc.
alte modalităţi de comandă:

1. prin e-mail la comenzi@eusunt.ro

2. prin messenger la libraria_eusunt

3. telefonic la:
orange 0754.025.588
vodafone 0722.298.137
romtelecom 021.665.69.86

Detalii despre cartea Dalai Lama: despre fericire, viaţă şi multe altele

Realizate pe parcursul a douăzeci de ani, interviurile care alcătuiesc volumul Dalai Lama: Despre fericire, viaţă şi multe altele. Conversaţii cu Rajiv Mehrotra creează un profil extrem de interesant al acestui mare lider religios, al problemelor cu care se confruntă întreaga lume de azi, cât şi al abordării budiste a existenţei. Dalai Lama îi oferă cititorului răspunsuri de multe ori inedite la întrebări despre rolul religiei în lumea modernă, starea de iluminare perfectă, suferinţă, calea spiritualităţii, karma, reîncarnare, nirvana, conştiinţă, puterea meditaţiei şi a vizualizării, arta tibetană a antrenării minţii şi ştiinţa minţii.
Introducere ... 7

1. Religia în lumea modernă ... 15
2. Budism ... 24
3. Rolul gurului ... 33
4. Compasiune şi fericire ... 43
5. Suferinţă ... 54
6. Motivarea pe calea spirituală ... 62
7. Karma ... 69
8. Reîncarnare ... 77
9. Nirvana/Moksa ... 88
10. Conştiinţă ... 100
11. Shunyata ... 109
12. Fenomene ... 121
13. Puterea meditaţiei şi a vizualizării ... 132
14. Arta tibetană a antrenării minţii ... 154
15. Ştiinţa minţii ... 160
16. Politica conflictului şi religia ... 171
17. Responsabilitatea universală ... 176
18. Problema Tibetului ... 182

Mulţumiri ... 201
Fundaţia pentru Responsabilitate Universală a Sfinţiei Sale Dalai Lama ... 204
Despre fundaţie ... 205

pag. 38

   Oricine poate deveni discipol, indiferent de drumul său prin viaţă sau de statutul său?

   Calificările importante ale unui discipol sunt explicate în detaliu în cele Patru Sute de Versete ale lui Aryadeva, care specifică faptul că fiecare discipol trebuie să obţină trei calificări, în primul rând, discipolul trebuie să fie imparţial şi lipsit de prejudecăţi. Dacă este părtinitor sau are prejudecăţi, nu poate să mai fie obiectiv. În al doilea rând, discipolul trebuie să fie suficient de inteligent astfel încât să facă diferenţa dintre bine şi rău. Trebuie de asemenea să fie capabil să profite de inteligenţa minţii sale. De exemplu, dacă maestrul îl îndrumă greşit, ar trebui să poată să-şi dea seama de acest lucru cu uşurinţă, nu să continue să-l aprobe. Dacă maestrul său spiritual urmează o cale greşită, contrară învăţăturilor fundamentale, discipolul ar trebui să fie capabil să ia poziţie, nu sa urmeze orbeşte acea cale. În final, discipolul trebuie să fie un aspirant şi să facă un efort continuu de a se reinventa pe sine.
   Înainte ca un discipol să se decidă să accepte pe cineva ca maestru, trebuie să cerceteze amănunţit şi să afle cât mai multe despre acea persoană. Acest lucru poate fi realizat participând şi ascultându-l cum îi învaţă pe alţii, ceea ce este extrem de important deoarece discipolul trebuie să-şi respecte maestrul şi să aibă o mare admiraţie faţă de el, aşa cum şi maestrul trebuie să simtă compasiune şi responsabilitate faţă de discipolul său. Maestrul şi discipolul au o legătură foarte specială. În momentul în care discipolul este sigur că maestrul său are toate calităţile unui maestru bun, poate începe crearea unei relaţii maestru-discipol.
   Relaţia dintre maestru şi discipol trebuie să fie asemănătoare relaţiei dintre un tată şi un fiu. În timp ce discipolul trebuie să se simtă apropiat, să îl venereze, să îl respecte şi să îl admire pe maestrul său, gurul trebuie să se simtă extrem de responsabil pentru bunăstarea discipolului său.

pag. 38

   Oricine poate deveni discipol, indiferent de drumul său prin viaţă sau de statutul său?

   Calificările importante ale unui discipol sunt explicate în detaliu în cele Patru Sute de Versete ale lui Aryadeva, care specifică faptul că fiecare discipol trebuie să obţină trei calificări, în primul rând, discipolul trebuie să fie imparţial şi lipsit de prejudecăţi. Dacă este părtinitor sau are prejudecăţi, nu poate să mai fie obiectiv. În al doilea rând, discipolul trebuie să fie suficient de inteligent astfel încât să facă diferenţa dintre bine şi rău. Trebuie de asemenea să fie capabil să profite de inteligenţa minţii sale. De exemplu, dacă maestrul îl îndrumă greşit, ar trebui să poată să-şi dea seama de acest lucru cu uşurinţă, nu să continue să-l aprobe. Dacă maestrul său spiritual urmează o cale greşită, contrară învăţăturilor fundamentale, discipolul ar trebui să fie capabil să ia poziţie, nu sa urmeze orbeşte acea cale. În final, discipolul trebuie să fie un aspirant şi să facă un efort continuu de a se reinventa pe sine.
   Înainte ca un discipol să se decidă să accepte pe cineva ca maestru, trebuie să cerceteze amănunţit şi să afle cât mai multe despre acea persoană. Acest lucru poate fi realizat participând şi ascultându-l cum îi învaţă pe alţii, ceea ce este extrem de important deoarece discipolul trebuie să-şi respecte maestrul şi să aibă o mare admiraţie faţă de el, aşa cum şi maestrul trebuie să simtă compasiune şi responsabilitate faţă de discipolul său. Maestrul şi discipolul au o legătură foarte specială. În momentul în care discipolul este sigur că maestrul său are toate calităţile unui maestru bun, poate începe crearea unei relaţii maestru-discipol.
   Relaţia dintre maestru şi discipol trebuie să fie asemănătoare relaţiei dintre un tată şi un fiu. În timp ce discipolul trebuie să se simtă apropiat, să îl venereze, să îl respecte şi să îl admire pe maestrul său, gurul trebuie să se simtă extrem de responsabil pentru bunăstarea discipolului său.

pag. 58-59

   ... apar datorită schimbării fizice. În alte cazuri, are loc ceva la un nivel pur mental ce cauzează schimbarea fizică. Dacă acesta este cazul, atunci cum s-a dezvoltat elementul mental?

   Haideţi să vorbim despre ură şi furie. Soluţia occidentală ar fi să putem urî şi apoi să ne eliberăm de ură, dar să nu uităm de abilitatea de a urî. Dacă nu putem să urâm, nu e chiar bine; dacă putem doar să urâm, dar nu putem să ne eliberăm de ură, nici aşa nu este bine. Care este abordarea budismului referitoare la ură şi agresivitate?

   Trebuie să descoperim metodele eficiente de a face faţă emoţiilor negative deoarece cred că persoanele ce au emoţii negative formează majoritatea populaţiei umane. Aceasta este baza eticii seculare - fără nicio credinţă sau religie. Eu însumi aplic uneori aceste metode; mai exact, analizez utilitatea emoţiilor negative cum ar fi ura. în momentul în care dezvoltăm un sentiment puternic de ură, este greu de spus dacă acest sentiment îi face rău sau nu persoanei pe care o urâm. Cealaltă persoană poate să nu fie afectată, dar ura voastră vă afectează pe voi şi în final există şansa să vă pierdeţi fericirea, apetitul sau somnul.
   Astfel, ura nu ne este de niciun folos. Analizaţi situaţia. Dacă ajungeţi la concluzia că aveţi nevoie de o anumită con-tramăsură, întrebarea care se ridică se referă la corectitudine sau incorectitudine. Dacă persoana respectivă v-a făcut o nedreptate, aveţi dreptul să o contracaraţi. Priviţi din altă perspectivă. Puteţi aplica o anumită contramăsură şi fără a implica ura. De obicei, acest lucru se întâmplă prin gândire. Ataşamentul este şi mai complicat. Dacă veţi permite ca aceste emoţii negative să se amplifice, trebuie să ştiţi că sunt nelimitate, ducând la neplăceri şi insatisfacţii. Este mai bine să vă limitaţi emoţiile negative cum ar fi dorinţa, ataşamentul, mândria şi altele de acest fel.

   Deci trebuie să le eliminăm complet sau ne sugeraţi să stabilim nişte limite?

   Da, bineînţeles, limite. La nivel uman, nu există nicio posibilitate de a le elimina. Pentru un practicant budist, în momentul în care acceptă conceptul de nirvana sau moksa, acceptă de asemenea şi posibilitatea de a elimina toate aceste emoţii negative.
   Să luăm exemplul dorinţei. Există diferite tipuri de dorinţă. Cred că la nivel mental este util să facem distincţie între ele. De exemplu, chiar şi în cazul furiei, poate fi furie pozitivă şi furie negativă. Cred că furia poate izvorî şi din grijă, din afecţiune. Acest tip de furie este cu siguranţă pozitiv şi duce la o acţiune pozitivă.

   Ce părere aveţi despre furia legată de protejarea drepturilor unei persoane? Consideraţi că este o "furie pozitivă"?

   Cred că apărarea sau protejarea drepturilor unei persoane, fără a ţine cont şi de suferinţa celorlalţi, reprezintă un caz extrem. Şi alţii au drepturile lor şi eu am dreptul de a-mi apăra drepturile, de a obţine ceva pe cont propriu. Bineînţeles că astfel de sentimente sunt corecte. Dorinţa poate fi pozitivă sau negativă, chiar şi sentimentul de ego sau o conştientizare profundă a sinelui. Pentru a dezvolta determinarea şi voinţa, pentru a salva alte persoane şi pentru a face un lucru bun, aveţi nevoie de încredere în sine. În acest scop aveţi nevoie de o conştientizare profundă a sinelui. "Pot să o fac", "Nu trebuie să abandonez această muncă" - o conştientizare profundă a sinelui este extrem de necesară pentru a spune aceste lucruri. O persoană ar putea crede despre sine că este atât de puternică, încât nu ezită deloc să le facă rău altora şi să mi ţină cont de drepturile lor. Acest fel de ego sau conştientizare de sine este negativă. V-am prezentat două extreme.

pag. 107-108

   ...direcţioneze acest tip de experienţă spre realitate, natura vacuităţii. Eşti mulţumit de răspuns? Da, mulţumesc.

   Visele sunt importante? Cum le interpretaţi mai ales când sunt cu totul nerealiste?

   Un anumit vis se poate repeta de multe ori, devenind important. Şi momentul visării este de asemenea important. Visele din timpul apusului pot reprezenta indicaţii. Deci, analizaţi visele pe care le aveţi la apus. Dacă o persoană este foarte hotărâtă asupra acestui subiect şi doreşte să afle mai multe, visele pot fi analizate cu ajutorul anumitor poziţii yoga tip vânt. Prin această practică, visele devin mai clare şi mai bine definite. În general, un vis este ceva considerat a fi iluzoriu, lipsit de adevăr.
   Conform lui Madhyamika Prasangika, cea mai înaltă şcoală budistă, toate experienţele noastre legate de conştiinţă, chiar şi în starea de veghe, sunt considerate eronate în legătură cu aparenţa obiectului. Le percepem greşit. Astfel, experienţele noastre pot fi chiar şi mai greşite în timpul viselor.

   În ce condiţii visul-conştiinţă va trece dincolo de realitate?

   Când vorbim de vis-conştiinţă şi de vis-corp, vorbim despre tipuri diferite de experienţe în care corpul este autonom, independent de corpul fizic brut. Ne aflăm pe un plan total diferit. Visul-corp poate vedea cu adevărat realitatea. în timpul zilei, visul-corp al unei persoane poate vedea ziua: ziua este zi şi noaptea este noapte.
   Visul-corp special se poate desprinde de acest corp fizic. Cu mulţi ani în urmă am întâlnit o persoană ce a avut o asemenea experienţă, nu datorită practicii, ci datorită karmei, experienţelor din vieţile anterioare. Acea persoană nu s-a simţit deloc bine şi m-a întrebat ce să facă. Se părea că în timpul somnului profund, respectiva persoană a zburat departe şi şi-a văzut prietenii, înţelegi ce vreau să zic... a văzut cu adevărat lucruri, deci acesta este visul-corp special.

   Meditaţia este singura cale de a înţelege subconştientul nostru, de a capta puterea viselor?

   Înţelegerea naturii sinelui unei persoane trebuie dezvoltată prin meditaţie profundă - nu există nicio altă cale. Nivelul conştiinţei este cu atât mai subtil, cu cât meditaţia devine mai profundă. Nivelul conştiinţei în timpul stării de visare este mai subtil decât în timpul stării de veghe. Meditaţia din timpul stării de veghe este echivalentă cu starea de visare. Aceste metode sunt extrem de puternice. Este similar cu ce am spus mai devreme despre analizarea viselor. Uneori, avem anumite vise ce indică faptul că vom auzi ceva senzaţional în ziua următoare. Avem în conştiinţa noastră potenţialul de a prevedea viitorul. Deşi nu putem realiza în întregime acest potenţial, pot apărea unele indicaţii, dar acestea nu sunt întotdeauna foarte sigure.

pag. 168-169

   ...investigarea şi experimentarea, în special atunci când abordează " mintea ". Vă rog să comentaţi.

   Din dialogurile mele cu oamenii de ştiinţă reiese destul de clar că domeniul ştiinţific - în special cosmologia, neurobiologia, fizica subatomică şi psihologia - pare a fi destul de implicat în gândirea sau filosofia budistă. Ar putea fi util de explicat modul în care aceste patru domenii ştiinţifice sunt relevante sau relaţionate cu învăţăturile budiste.
   Chiar şi în propriile precepte, în special atunci când îi conducea sau îi învăţa pe discipoli diferite dispoziţii mentale, Buddha a adoptat diverse tactici de predare. Din punctul de vedere literar, unele învăţături nu se conformau realităţii. Buddha a spus că discipolii săi nu ar trebui să accepte cuvântul său orbeşte, din credinţă, ci în urma investigării şi experimentării.
   Recomandarea lui Buddha de a nu urma orbeşte cuvântul său fără a investiga şi experimenta ne oferă libertatea de a-i examina cuvântul. în acest context, conceptul lui Buddha referitor la cele patru adevăruri este semnificativ. Conform acestui concept, este mai important să examinăm autoritatea învăţăturilor decât profesorul sau persoana ce predă materia. Referitor la învăţături, este mai important să acordăm atenţie înţelesului decât cuvintelor. Referitor la înţeles, ar trebui să acordăm mai multă importanţă înţelesului final decât înţelesului convenţional sau interpretativ. Şi în ultimul rând, referitor la realizarea acelui înţeles final, este mult mai important să ne bazăm pe înţelegerea înţelepciunii decât pe înţelegerea convenţională a minţii.
   Astfel, în budism - în special învăţăturile Mahayana - este mult mai important să găsim şi să înţelegem motivele decât doar să acceptăm cuvintele lui Buddha. Adepţii sau discipolii adevăraţi ai budismului sunt cei dotaţi cu abilităţi mentale precise, ce nu acceptă învăţăturile lui Buddha doar din simplul motiv că sunt predate de Buddha. În schimb, analizează înţelesul profund utilizând raţionamentul logic, demonstrând astfel autenticitatea învăţăturilor. Doar după demonstrarea autenticităţii învăţăturilor, acestea vor fi acceptate.
   Budismul se bazează pe Cele Patru Adevăruri Nobile, pe legea cauzalităţii, mai exact schimbarea are loc atunci când există cauze şi condiţii în acest sens. Cele Patru Adevăruri Nobile sunt suferinţa adevărată, cauzele suferinţei, încetarea suferinţei şi căile sau metodele de a învinge această suferinţă. Gândirea ştiinţifică joacă un rol important în budism.
   Modalitatea ştiinţifică de a examina şi abordarea budistă urmează în mare acelaşi tipar. Primul Adevăr Nobil este cel legat de suferinţa adevărată. Când explicăm suferinţa şi cele trei tărâmuri implicate, descoperim legături cu ştiinţa cosmologiei. Conform unui text budist, pământul este plat. Dar conform ştiinţei moderne, reiese clar că pământul este rotund. Deoarece putem vedea şi măsura, avem libertatea de a respinge ideea că pământul este plat, utilizând raţiunea şi experienţa directă.
   Explicaţia budistă referitoare la modul în care a fost creată lumea utilizând cele cinci elemente este de asemenea legată de ştiinţa cosmologiei. În primul rând, exista un spaţiu gol sau aer cu un fel de energie subtilă. Această energie subtilă a dat naştere căldurii şi prin căldură a apărut lichidul. În final, din acest lichid a apărut materia solidă. Credinţa legată de faptul că materia solidă a dat naştere până la urmă spaţiului şi teoria cosmologică a universului infinit sunt similare.
   Cel de-al Doilea Adevăr Nobil, cauzele suferinţei, este explicat prin teoria karmei sau acţiunii, în particular în contextul experienţei umane legate de fericire şi suferinţă, durere şi plăcere, ceea ce este strâns legat de motivaţie. Psihologia este implicată aici şi în al Patrulea Adevăr Nobil, mai exact, modul în care putem învinge ignoranţa sau emoţiile negative. Cu ajutorul emoţiilor pozitive puteţi îndepărta sau reduce suferinţa.
   În domeniul emoţiilor negative, psihologia modernă este relevantă. în legătura dintre creier şi minte, neurobiologia...

  • cartea a apărut în iunie 2010 la editura Curtea Veche, în cadrul colecţiei În afara colecţiilor
  • traducător: Biatrice Rusu
  • Titlu original: ALL YOU EVER WANTED TO KNOW FROM HIS HOLINESS THE DALAI LAMA ON HAPPINESS, LIFE, LIVING, AND MUCH MORE
  • cartea cuprinde 208 pagini în format 14x20.5cm şi o greutate de 0.205 kg
  • ISBN: 978-973-669-947-4
  • cartea a fost vizualizată de 7464 ori începând cu data de 06.05.2011
Nu sunt păreri

Puteţi adăuga păreri doar dacă sunteţi autentificat.
  • Poşta Română
    10.00 lei
    Livrare prin Poşta Română, plata ramburs
    Termen de livrare: 2-4 zile lucrătoare
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în Bucureşti şi zone limitrofe (Bookurier)
    10.00 lei
    Bucureşti, Bragadiru, Buftea, Chiajna, Chitila, Dobroeşti, Dudu, Măgurele, Mogoşoaia, Otopeni, Pantelimon, Popeşti Leordeni, Pipera, Roşu, Voluntari.
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în alte localităţi decât Bucureşti
    14.00 lei
    livrare prin curier rapid în orice localitate, confirmarea livrării se va face telefonic
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 200.00 lei

1. http://www.furhhdl.org/ - Fundaţia pentru Responsabilitate Universală a Sfinţiei Sale Dalai Lama
carţi de acelaşi autor cu "Dalai Lama: despre fericire, viaţă şi multe altele"
carţi din acelaşi domeniu cu "Dalai Lama: despre fericire, viaţă şi multe altele"
()
derulare
Depăşirea de sine
Depăşirea de sine
(dezvoltare personală, psihoterapie)
Telepatia şi vehiculul eteric
Telepatia şi vehiculul eteric
(transformare personală, experienţe paranormale)
Zahir
Zahir
(roman)
Puterea emoţiilor
Puterea emoţiilor
(dezvoltare personală)
Cu 10 la sută mai fericit
Cu 10 la sută mai fericit
(dezvoltare personală)
Calea deschisă
Calea deschisă
(tibetan)
contact | termeni şi condiţii | © EuSunt.ro | ultima actualizare miercuri, 18 octombrie 2017
Cărţi vizualizate recent
toolbar
toolbar