Libraria Eu Sunt - libraria sufletului
intrare cont | creare cont | asistenţă
» EuSunt » Dicţionarul interpretării viselor miercuri, 18 octombrie 2017 
căutare avansată
  căutare   OK
 
domenii
arte divinatorii astrologie budism creştinism dicţionare filosofie hinduism islamism iudaism literatură maeştri spirituali mitologie ocultism orientări spirituale paranormal psihologie taoism terapii yoga
 
 
index alfabetic
noutăţi în curând autori edituri titluri
 
 
newsletter

abonare
 
 
informaţii utile
asistenţă cum comand despre livrare cum plătesc despre EuSunt anunţuri
 
 
link-uri
link-uri parteneri
 

Dicţionarul interpretării viselor

incluzând un glosar al simbolurilor din vise
de Gerald Schoenewolf
Recomanda unui prieten Recomanda unui prieten
Dicţionarul interpretării viselor Imaginea mare preţ Eu Sunt: 46,00 lei

preţ listă: 49,00 lei

reducere:
3,00 lei (6,12%)

  buc.
alte modalităţi de comandă:

1. prin e-mail la comenzi@eusunt.ro

2. prin messenger la libraria_eusunt

3. telefonic la:
orange 0754.025.588
vodafone 0722.298.137
romtelecom 021.665.69.86

Detalii despre cartea Dicţionarul interpretării viselor

Din Antichitate, când visele erau considerate mesaje transmise de zei, profeţii sau soluţii oferite problemelor muritorilor, şi până în ziua de azi, visele au continuat să fascineze mintea umană. Oamenii şi le povestesc unii altora sile oferă "interpretări" populare, transmise din bătrâni. însă odată cu apariţia psihanalizei la finele secolului al XIX-lea, visele au început să suscite interesul mediului academic. "Calea regală spre inconştient", aşa cum a numit Freud visul, ne poartă spre profunzimile minţii noastre, dezvăluindu-ne comori nebănuite.
Dicţionarul interpretării viselor, singurul dicţionar psihanalitic de vise disponibil pe piaţă în acest moment, cuprinde peste o mie de vise, aparţinând fie oamenilor simpli, pacienţi ai autorului, fie unor personalităţi precum Napoleon, Henry Miller sau Dali. Alte materiale provin din literatură, mituri, basme, picturi, ştiut fiind că produsele culturii umane pot fi interpretate asemenea viselor. Cartea de faţă reprezintă o lucrare de referinţă atât pentru specialişti, cât şi pentru toţi cei dornici să cunoască mai bine psihicul uman.
Prefaţă ... 9
Introducere: O istorie a cercetării viselor ... 11

Dicţionar de vise ... 37

Glosar al simbolurilor din vise ... 407
Referinţe ... 436
Index de vise ale unor persoane celebre ... 442
Index de vise din literatura psihoterapeutică ... 444
Index de vise din mituri şi basme ... 446

pag. 16-17

   ...de o dorinţă conştientă sau inconştientă. De exemplu, un bărbat poate visa că este urmărit de oameni ciudaţi, care încearcă să ii omoare. în cadrul analizei iese la iveală faptul că bărbatul în cauză se simte vinovat de ceva, prin urmare dorinţa din vis este să poată fi pedepsit pentru greşeala comisă.
   Aşa cum a definit termenii conştient şi inconştient pentru a descrie nivelurile de cunoaştere umană şi de funcţionare mentală, Freud a definit alţi doi termeni, conţinut manifest şi latent, ţot în legătură cu visele. Visul manifest este visul comunicat, cel de care visătorul este imediat conştient. Sursa producătoare a acestui vis manifest poate fi identificată cu uşurinţă în ceva ce i s-a întâmplat visătorului în ziua sau zilele anterioare, evenimente numite de Freud "resturi diurne". Conţinutul latent constă în asocieri inconştiente făcute la acel vis şi, de obicei, va conduce înapoi, până la o dorinţă şi până la amintiri, emoţii şi gânduri refulate. Prin urmare, Freud a scris că visele sunt "calea regală către inconştient".
   Studiind simbolismul alterat al majorităţii viselor adulţilor, Freud a enunţat teoria conform căreia gândurile din visul original al visătorului sunt distorsionate de ceea ce el numea "travaliul visului. Travaliul visului este "procesul transformării din conţinutul latent în cel manifest al visului" prin "condensare, deplasare şi aranjare plastică a materialului visului" (S. Freud, Despre vis, trad. Daniela Ştefănescu, Bucureşti, Trei, 2011, pp. 23, 48). Adică, subiectele viselor sunt comprimate, iar sentimentele şi gândurile interzise sunt atribuite altor perspane, exterioare visătorului. Freud a adăugat şi elaborarea secundară la funcţiile travaliului visului, referindu-se la schimbările pe care le face cineva la conţinutul visului atunci când, în procesul de reamintire a acestuia, încearcă să îl facă mai logic şi mai inteligent.
   Un alt proces care afectează conţinutul manifest al unui vis este cenzura visului. Cu toate că procesul de refulare slăbeşte în timpul somnului, cenzura viselor încă cenzurează conţinutul viselor, opacizându-l şi făcându-l să fie observat de către Eu. La trezire, cenzura - adică rezistenţa la recunoaşterea gândurilor interzise - este şi mai puternică, iar visul este uitat aproape imediat. Chiar dacă un vis este amintit, rezistenţa la înţelegerea viselor, elementul-cheie al cenzurării viselor (1933), este în continuare omniprezentă şi îngreunează acest proces.
   în timp ce, conform lui Freud, visele reprezintă în primul rând dorinţele inconştiente exprimate în mod simbolic, funcţia viselor este aceea de paznici ai somnului şi de căi de eliberare a impulsurilor frustrate. Acest rol poate fi văzut mai limpede în visele copiilor. Unui copil i se spune că trebuie să meargă la culcare, deşi el vrea să continue să se joace. Din moment ce dorinţa lui de a se juca a fost frustrată în viaţa reală, copilul visează că încă se joacă în timpul somnului. în general, visele sunt crezute pe măsură ce se desfăşoară, prin urmare visul arată dorinţa ca fiind împlinită şi îi permite băieţelului să îşi continue somnul. Şi, asemenea unui paznic de noapte, visul trezeşte visătorul atunci când conţinutul visului este prea încărcat cu nelinişte. De exemplu, cineva poate visa că aude bătăi în usa dormitorului, că deschide si că la usă nu este nimeni (fapt care îi permite să îşi continue somnul). Totuşi, dacă bătăile în uşă continuă prea mult, visătorul devine neliniştit şi se trezeşte - şi descoperă că la uşă bătea un copil, care avea nevoie de atenţia lui.
   Metoda lui Freud de interpretare a viselor avea trei etape. în primul rând, pacientul era rugat să nareze conţinutul manifest al visului. Apoi, era rugat să facă asocieri la acest vis. Freud putea interpreta visul numai după ce studia conţinutul manifest al visului şi asocierile acestuia, laolaltă cu informaţiile privind visătorul. Alţi...

pag. 16-17

   ...de o dorinţă conştientă sau inconştientă. De exemplu, un bărbat poate visa că este urmărit de oameni ciudaţi, care încearcă să ii omoare. în cadrul analizei iese la iveală faptul că bărbatul în cauză se simte vinovat de ceva, prin urmare dorinţa din vis este să poată fi pedepsit pentru greşeala comisă.
   Aşa cum a definit termenii conştient şi inconştient pentru a descrie nivelurile de cunoaştere umană şi de funcţionare mentală, Freud a definit alţi doi termeni, conţinut manifest şi latent, ţot în legătură cu visele. Visul manifest este visul comunicat, cel de care visătorul este imediat conştient. Sursa producătoare a acestui vis manifest poate fi identificată cu uşurinţă în ceva ce i s-a întâmplat visătorului în ziua sau zilele anterioare, evenimente numite de Freud "resturi diurne". Conţinutul latent constă în asocieri inconştiente făcute la acel vis şi, de obicei, va conduce înapoi, până la o dorinţă şi până la amintiri, emoţii şi gânduri refulate. Prin urmare, Freud a scris că visele sunt "calea regală către inconştient".
   Studiind simbolismul alterat al majorităţii viselor adulţilor, Freud a enunţat teoria conform căreia gândurile din visul original al visătorului sunt distorsionate de ceea ce el numea "travaliul visului. Travaliul visului este "procesul transformării din conţinutul latent în cel manifest al visului" prin "condensare, deplasare şi aranjare plastică a materialului visului" (S. Freud, Despre vis, trad. Daniela Ştefănescu, Bucureşti, Trei, 2011, pp. 23, 48). Adică, subiectele viselor sunt comprimate, iar sentimentele şi gândurile interzise sunt atribuite altor perspane, exterioare visătorului. Freud a adăugat şi elaborarea secundară la funcţiile travaliului visului, referindu-se la schimbările pe care le face cineva la conţinutul visului atunci când, în procesul de reamintire a acestuia, încearcă să îl facă mai logic şi mai inteligent.
   Un alt proces care afectează conţinutul manifest al unui vis este cenzura visului. Cu toate că procesul de refulare slăbeşte în timpul somnului, cenzura viselor încă cenzurează conţinutul viselor, opacizându-l şi făcându-l să fie observat de către Eu. La trezire, cenzura - adică rezistenţa la recunoaşterea gândurilor interzise - este şi mai puternică, iar visul este uitat aproape imediat. Chiar dacă un vis este amintit, rezistenţa la înţelegerea viselor, elementul-cheie al cenzurării viselor (1933), este în continuare omniprezentă şi îngreunează acest proces.
   în timp ce, conform lui Freud, visele reprezintă în primul rând dorinţele inconştiente exprimate în mod simbolic, funcţia viselor este aceea de paznici ai somnului şi de căi de eliberare a impulsurilor frustrate. Acest rol poate fi văzut mai limpede în visele copiilor. Unui copil i se spune că trebuie să meargă la culcare, deşi el vrea să continue să se joace. Din moment ce dorinţa lui de a se juca a fost frustrată în viaţa reală, copilul visează că încă se joacă în timpul somnului. în general, visele sunt crezute pe măsură ce se desfăşoară, prin urmare visul arată dorinţa ca fiind împlinită şi îi permite băieţelului să îşi continue somnul. Şi, asemenea unui paznic de noapte, visul trezeşte visătorul atunci când conţinutul visului este prea încărcat cu nelinişte. De exemplu, cineva poate visa că aude bătăi în usa dormitorului, că deschide si că la usă nu este nimeni (fapt care îi permite să îşi continue somnul). Totuşi, dacă bătăile în uşă continuă prea mult, visătorul devine neliniştit şi se trezeşte - şi descoperă că la uşă bătea un copil, care avea nevoie de atenţia lui.
   Metoda lui Freud de interpretare a viselor avea trei etape. în primul rând, pacientul era rugat să nareze conţinutul manifest al visului. Apoi, era rugat să facă asocieri la acest vis. Freud putea interpreta visul numai după ce studia conţinutul manifest al visului şi asocierile acestuia, laolaltă cu informaţiile privind visătorul. Alţi...

pag. 102-103

   Visul 2: Era o zi de iarnă, iar străzile erau acoperite cu zăpadă. Urma să fac o plimbare cu sania. Trebuia să aştept mult timp. Mi-am ocupat locul în sanie, am întins blana peste picioare ca să îmi ţină cald şi, curând, caii au pornit şi am auzit clinchetul clopoţeilor.
   Visul 3: Am văzut o fată de la bucătărie cărând mai multe seturi de farfurii. Am spus: "Fii atentă". Mi-a răspuns: "Sunt obişnuită să fac asta". Curând după asta, farfuriile au căzut toate pe jos, făcând un zgomot înfiorător.
   Visătorul: F.W. Hildebrandt, psiholog german, secolul al XIX-lea. Inclus în Interpretarea viselor, de Freud (1900).
   Asociere: Hildebrandt a făcut un experiment cu un ceas deşteptător şi-a întrerupt somnul în mod repetat, cu ajutorul ceasului, pentru a vedea ce fel de vise rezultau. El a descoperit că visele erau întotdeauna diferite, dar că toate se terminau cu acelaşi tip de zgomot.
   Interpretare: Un eveniment extern, cum ar fi un sunet sau un miros, sau o lumină puternică, poate influenţa un vis, dar simbolismul real din vis derivă din psihicul nostru, în cele trei vise de mai sus, visătorul perlaborează o aversiune faţă de biserică, vizualizează o dorinţă de companie pe timpul iernii (plimbarea cu sania) şi are o experienţă de tipul "ţi-am spus eu" cu servitoarea (care este, probabil, mama lui).

   Vis: Mă grăbesc să ajung la şcoală, dar întârzii. Profesorul mă aşteaptă. îmi spune că am întârziat şi mă întreabă ce s-a întâmplat cu ceasul meu deşteptător. Apoi îmi spune că nu voi lua examenul la materia lui.
   Visător. Un elev de liceu.
   Asociere: Oprise ceasul şi îşi continuase somnul, apoi se trezise din nou, după ce avusese visul de mai sus.
   Interpretare: Acesta este un vis de avertizare. La un nivel, este o avertizare simplă, de trezire. La un alt nivel, face aluzie la problemele pe care le are elevul la şcoală. în acest caz, visul acţionează ca un înlocuitor de ceas deşteptător.

   CEAŢA

   Vis: Conduceam pe ceaţă şi nu vedeam încotro mergeam. Deodată, m-am izbit de un copac.
   Visător. O femeie de 44 de ani.
   Asociere: Se simţea confuză de când murise mama ei.
   Interpretare: Ceaţa reprezintă confuzia şi depresia ei. Se teme că ceaţa o va face să îşi piardă controlul.

   CERCURI

   Vis: Eram la cumpărături, dar nu mă puteam decide ce să cumpăr. Apoi am mers cu maşina acasă, dar strada care ducea la casa mea continua să îi dea ocol acesteia. Am tot mers în cerc, dar nu am reuşit să găsesc intrarea către aleea din fata casei mele.
   Visător. O femeie tânără, obsesiv-compulsivă.
   Asociere: Când se gândea la cumpărăturile pentru vacanţă, o apuca durerea de cap.
   Interpretare: Visătorul simte că viaţa ei nu are niciun sens şi că "se învârte în cerc". Gândul că vine Crăciunul şi că trebuie să cumpere cadouri pentru soţ şi pentru familie, de care este înstrăinată emoţional, exacerbează acest sentiment.

   CHEIE

   Vis: Săpam la mine în grădina cu flori, când am descoperit în pământ o cheie veche. Am şters-o de ţărână şi am văzut că era din aur. Atât de mult m-am bucurat, că am dat fuga în casă, s-o vadă şi tata. El mi-a strâns mâna, dar cu putere, ca între bărbaţi.
   Visător. Femeie de 28 de ani cu un complex de masculinitate.

pag. 217-218

   Visător. Bărbat de 42 de ani, eu vederi politice conservatoare.
   Asociere: Se plânsese că era singurul conservator din mediul de la serviciu.
   Interpretare: Visul exprimă dorinţa de a fi simpatizat de colegii de birou, chiar dacă ar însemna să-şi schimbe convingerile şi identitatea politică.

   LICEU

   Vis: Călătoream cu un vas cu aburi când am văzut un puşti pe care îl ştiam din liceu. Acum era un om în vârstă, dar m-am gândit: "E încă drăguţ". Am vorbit cu el şi ne-am uitat împreună la râu. îmi acorda multă atenţie.
   Visător O femeie de 40 de ani.
   Asociere: Când aveau amândoi 15 ani, fusese îndrăgostită de acest bărbat, dar el făcea parte din grupul de elevi populari, iar ea nu. Odată, o salvase de nişte băieţi care o supărau. Cu o zi înainte de vis, ea citise un articol despre excursiile cu vase cu aburi, pe Mississippi.
   Interpretare: Visele despre liceu reprezintă dorinţe de a fi din nou tânăr. în acest vis, dorinţa este una de reunire cu băiatul care îi plăcuse la un moment dat.

   Vis: Am intrat prin efracţie în clădirea liceului meu, prin luminator, şi am furat nişte dosare. Trebuia să găsesc dovezi pentru ceva. M-a văzut o persoană ca o umbră, care a dat din cap.
   Visător. Un bărbat de 42 de ani.
   Asociere: Şi-a amintit că exact înainte de petrecerea de absolvire a liceului fusese exmatriculat pentru că băuse alcool într-o excursie cu scoală.
   Interpretare: Dovada pe care o caută este dovada inocentei lui. Persoana ca o umbră este directorul liceului. In acest vis recurent, dorea să vindece trauma din liceu.

   LINIE

   Vis: Am văzut o linie care avea la capăt o îmbârligătură.
   Visător. Bărbat de 23 de ani, schizofrenic. Relatat de Kafka (1980).
   Asociere: Pacientul a avut visul după ce consumase LSD.
   Interpretare: Interpretarea pacientului a fost că linia reprezenta cursul istoriei, iar îmbârligătură de la capăt, holocaustul nazist. Visul ilustrează modul în care un schizofrenic îşi interpretează propriile simboluri abstracte din vis.

   LOC DE JOACĂ

   Vis: Am ieşit afară în halat. Afară era o femeie cu doi copii. Copiii au luat-o la fugă spre mine, un băieţel şi o fetiţă. Fetiţa s-a apropiat şi a spus: "Ştii, ar fi frumos din partea ta să te descotoroseşti de garajul ăla şi să faci un loc dejoacă".
   Visător. Femeie de 29 de ani care suferă de anxietate.
   Asociere: A recunoscut-o pe femeia din vis ca fiind o prietenă de-a mamei ei.
   Interpretare: Femeia care visează a simţit dintotdeauna că nu avusese parte de o copilărie normală. Ambii părinţi erau foarte stricţi şi o băteau. Copiii din vis sunt, probabil, un simbol al copilului ei interior, iar locul de joacă reprezintă copilăria pe care n-a avut-o niciodată. Garajul ar putea fi "recipientul" tuturor amintirilor refulate din copilăria ei întunecată.

   Vis: Jim şi cu mine mergeam cu maşină, când am văzut deodată un parc de distracţii care se numea "Ţara jocurilor". El a oprit maşina şi ne-am dus acolo. Când intram pe poartă, Jim m-a sărutat
   Visător. Femeie de 27 de ani.
   Asociere: Tocmai cunoscuse un bărbat faţă de care avea speranţe romantice.

pag. 364-365

   Interpretare: Casele simbolizează femei, iar trapa semnifică adeseori pătrunderea în secretele erotice ale femeilor (vaginele lor). Femeia care face duş este, probabil, mama celui ce visează. Ea îi dă indicaţii cum să ajungă la poteca apalaşilor, ceea ce semnifică probabil calea spre bărbăţie - visătorul şi tatăl lui erau pasionaţi de drumeţie şi camping. Bărbatul din vis este tatăl visătorului, iar purtatul tenişilor lui înseamnă "să se pună în locul lui", întotdeauna se simţise inferior tatălui, în viaţa reală, deci acest vis reprezintă dorinţa lui oedipiană de a se separa de mamă şi a-şi crea legături afective cu tatăl.

   TRAS CU OCHIUL

   Vis: Nancy şi cu mine eram la ea acasă. Ne-am băgat în pat şi erau nişte oameni care trăgeau cu ochiul la noi, prin luminatorul din tavan. Nancy s-a plâns că o zgârii.
   Visător. Bărbat schizoid de 38 de ani cu trăsături paranoide.
   Asociere: Povestise că s-a gândit îndelung şi cu tristeţe la fosta lui soţie, Nancy, într-un weekend când se dusese să-i viziteze pe părinţii lui.
   Interpretare: Oamenii de pe acoperiş care trag cu ochiul la cel ce visează sunt părinţii lui, care se amestecaseră adeseori în căsnicia cu fosta nevastă. Luminatorul din tavan simbolizează probabil vulnerabilitatea lui. în vis, Nancy se plânge că el o zgârie în timpul actului sexual, dar el nu şi-a dat seama că asta face, ceea ce indică, probabil, că se disociază de propria-i agresivitate.

   TRAS CU PUŞCA

   Vis: J. şi cu un prieten de-al lui trăgeau cu puşca în păsări. Mary era acolo. Eu trebuia să mă duc şi să culeg păsările moarte, dar nu reuşeam să găsesc niciuna, fiindcă era foarte întuneric şi eu nu aveam echipamentul adecvat.
Când m-am întors, J. şi prietenul lui o aruncau pe Mary peste gard, într-o gaură de puţ. "Ce s-a întâmplat?", am întrebat eu. "Păi a luat-o razna, aşa că i-am dat una în cap şi am aruncat-o peste gard în puţ". Am întrebat dacă era moartă şi el a răspuns: "Nu, dar o să fie, dacă o lăsăm acolo". M-am întrebat dacă aşa ar trebui să facem, dar mi-era frică să spun ceva, nu cumva să mă omoare şi pe mine.
   Visător. Bărbat de 32 de ani, suferind de depresie şi sentimente de inadecvare.
   Asocieri: Mary era o fată pe care o ştia din liceu şi care avea o reputaţie proastă. J. era un cunoscut de-al lui cu păreri deloc măgulitoare despre femei şi a cărui asertivitate visătorul o admira.
   Interpretare: Trasul cu puşca simbolizează potenţa masculină, iar arma de foc este un simbol falie. Faptul că visătorul nu trage cu arma el însuşi, ci i se deleagă sarcina de a culege păsările împuşcate (femei), ca un câine umil, indică sentimentele lui de inferioritate masculină. Pentru că nu are "echipamentul adecvat", nici măcar această sarcină secundară n-o poate îndeplini ca lumea. Mary simbolizează însuşirile demonice ale femeilor, cărora visătorul nu se simte capabil să le facă faţă, acasă sau la serviciu. I-ar plăcea să poată face el însuşi ceea ce J. îi face lui Mary, dar conştiinţa nu îi dă voie.

   TREISPREZECE

   Vis: Plutesc de-a lungul Şoselei 13, în drum spre un oraş care se numeşte Princess Ann. Nu am corp, sunt doar doi ochi care plutesc. Dar nu pot să ajung la Princess Ann, pentru că sunt prea mulţi munţi şi prea multe râuri în calea mea. Rămân mereu undeva în împrejurimi, uitându-mă la linia orizontului.
   Visător. Femeie de 37 de ani, schizofrenică.

  • cartea a apărut în octombrie 2015 la editura Trei, în cadrul colecţiei Psihologia pentru toţi
  • traducător: Nicoleta Dascălu, Smaranda Nistor
  • Titlu original: The Dictionary of Dream Interpretation
  • cartea cuprinde 448 pagini în format 13x20cm şi o greutate de 0.330 kg
  • ISBN: 978-606-719-302-2
  • cartea a fost vizualizată de 828 ori începând cu data de 06.05.2011
Nu sunt păreri

Puteţi adăuga păreri doar dacă sunteţi autentificat.
  • Poşta Română
    10.00 lei
    Livrare prin Poşta Română, plata ramburs
    Termen de livrare: 2-4 zile lucrătoare
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în Bucureşti şi zone limitrofe (Bookurier)
    10.00 lei
    Bucureşti, Bragadiru, Buftea, Chiajna, Chitila, Dobroeşti, Dudu, Măgurele, Mogoşoaia, Otopeni, Pantelimon, Popeşti Leordeni, Pipera, Roşu, Voluntari.
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în alte localităţi decât Bucureşti
    14.00 lei
    livrare prin curier rapid în orice localitate, confirmarea livrării se va face telefonic
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 200.00 lei

Nu sunt definite linkuri pentru această carte
carţi de acelaşi autor cu "Dicţionarul interpretării viselor"
carţi din acelaşi domeniu cu "Dicţionarul interpretării viselor"
(psihologie > aplicată)
derulare
Managementul timpului tău
Managementul timpului tău
(aplicată, socială)
Superinteligenţa
Superinteligenţa
(aplicată, socială)
Spy the Lie
Spy the Lie
(aplicată)
Întâlnirea cu visele
Întâlnirea cu visele
(aplicată, dezvoltare personală)
Fenomenul bullying
Fenomenul bullying
(aplicată, dezvoltare personală)
Sinergologia
Sinergologia
(aplicată)
Psihoterapie & consiliere existenţială
Psihoterapie & consiliere existenţială
(aplicată, dezvoltare personală)
Trauma
Trauma
(aplicată, dezvoltare personală)
Limbajul corpului
Limbajul corpului
(aplicată)
contact | termeni şi condiţii | © EuSunt.ro | ultima actualizare miercuri, 18 octombrie 2017
Cărţi vizualizate recent
toolbar
toolbar