Libraria Eu Sunt - libraria sufletului
intrare cont | creare cont | asistenţă
» EuSunt » Înţelepciune indiană joi, 19 ianuarie 2017 
căutare avansată
  căutare   OK
 
domenii
arte divinatorii astrologie budism creştinism dicţionare filosofie hinduism islamism iudaism literatură maeştri spirituali mitologie ocultism orientări spirituale paranormal psihologie taoism terapii yoga
 
 
index alfabetic
noutăţi în curând autori edituri titluri
 
 
newsletter

abonare
 
 
informaţii utile
asistenţă cum comand despre livrare cum plătesc despre EuSunt anunţuri
 
 
link-uri
link-uri parteneri
 

Înţelepciune indiană

antologie
de Vasile Andru
Recomanda unui prieten Recomanda unui prieten
Înţelepciune indiană Imaginea mare preţ Eu Sunt: 23,00 lei

preţ listă: 25,00 lei

reducere:
2,00 lei (8,00%)

  buc.
alte modalităţi de comandă:

1. prin e-mail la comenzi@eusunt.ro

2. prin messenger la libraria_eusunt

3. telefonic la:
orange 0754.025.588
vodafone 0722.298.137
romtelecom 021.665.69.86

Detalii despre cartea Înţelepciune indiană

"Cine citeşte sau ascultă asemenea lucruri, acela nu suferă niciodată vreo înfrângere şi dobândeşte mulţumire." Aşa sună o promisiune sau un pariu sapienţial, dintr-un spaţiu care s-a întemeiat pe căutarea desăvârşirii, până la miraculos.
Antologia de faţă reuneşte texte magistrale şi naraţiuni mirifice dintr-o cultură care urmăreşte de milenii cunoaşterea revelatoare: fragmente din Vede, Upanişade, din Mahabharata; mesaje ale unor vizionari şi maeştri; nestemate în genul Sutra inimii sau Marea Înţelepciune. Şi multe aforisme, parabole, reguli de aur ale bunei vieţuiri.
India ca o mega-poveste ... 5

PARTEA I PROFEŢI ŞI ILUMINAŢI

Ignorantul şi moartea ... 11
Iazul vrăjit ... 20
Maestrul Ashtavakra - sau cel care a ascultat Vedele încă din viaţa embrionară ... 27
Începutul revelaţiei lui Arjuna ... 31
Copacul nemuririi ... 41
Gautama Buddha (563-438 Î.Hr.) - Sutra marii înţelepciuni (Prajna Paramita) ... 44
Sutra dreptei contemplări sau a luării de cunoştinţă ... 47
Aforismele bunei vieţuiri (ale lui Buddha) ... 51
Casa în flăcări ... 56
Tiru-Valluvar (sec. I î.Hr.) - Cugetări, sau "Vedele tamile" ... 67

PARTEA a II-a MAEŞTRI ŞI SUFLETE MARI

Regele, maestrul şi lebăda raiului sau Trezirea inteligenţei ... 75
Aforisme din Panchatantra ... 80
Sankara - Calea către iluminarea discipolului ... 90
Ramprasad - Cânturi devoţionale ... 97
Narada şi pricopseala vieţii ... 100
Mahatma Gandhi - Aforisme şi reguli de aur ... 105

PARTEA A III-A VIGOAREA TRADIŢIEI AZI

Amita Bhose - Dragostea dintre Krishna şi Radha ... 115

PARTEA A IV-A INDIA ŞI GÂNDIREA CREŞTINĂ

Biserica văzută şi cea nevăzută a Indiei ... 193
Ghervaghese Mar Osthathios - Sacralitatea secularului. De la parohialism la ecumenism ... 197
Ghervaghese Mar Osthathaios - Despre misionarismul contemporan ... 212

PARTEA A V-A INTERFERENŢE ROMÂNO-INDIENE

Mircea Eliade: Vorbeşte Rabindranath Tagore ... 233
Sergiu Al-George - Note indiene ... 243
George Anca - Mioriţa şi Mahabharata ... 249
Amita Bhose - Usanas - Kayus - Luceafărul ... 258

India şi România, azi - Un dialog între Vasile Andru şi E.S. Rajiv Dogra, Ambasadorul Indiei în România ... 273

pag. 32-33

   Cei pentru care căutăm domnia, bucuriile şi plăcerile, iată-i stând [gata de] luptă, renunţând la viaţă şi la avuţii;

   Învăţători, părinţi, fii, precum şi bunici, unchi, socri, nepoţi, cumnaţi şi rubedenii,

   Pe aceştia nu vreau să-i omor, de-ar fi să mă omoare ei, o, Madhusudana, nici pentru domnia celor trei lumi; darmite pentru cea a pământului?

   Ce bucurie am avea, o, Janărdana, ucigându-i pe cei ai lui Dhrtarastra? Păcatul ar cădea pe noi, ucigând aceşti nelegiuiţi înarmaţi.

   De aceea, noi nu putem ucide pe cei ai lui Dhrtarăstra, care ne sunt rude; ucigându-ne rudele, cum am putea fi fericiţi, o, Madhava?

   Chiar dacă aceştia nu văd, cu mintea pradă pasiunii, păcatul de a-ţi distruge familia şi păcatul de a ataca prietenul,

   Cum să nu ştim noi să ne oprim de la acest păcat, o, Janărdana, noi care cunoaştem ce-i păcatul de a-ţi distruge familia?

   Familia fiind distrusă, pier Legile eterne ale familiei; pierind Legea, fărădelegea pune stăpânire pe întreaga familie.

   Când domneşte fărădelegea, o, Krşna, femeile se depravează; depravarea femeilor, o Vărsneya, duce la amestecul castelor.

   Acest amestec aduce infernul, nu numai pentru cel ce-şi ucide familia, dar chiar pentru familie: străbunii lipsiţi de ritul turtelor (pinda) şi al apei cad [în infern].

   Prin aceste păcate ale celor ce ucid familia, care produc amestecul castelor, sunt răsturnate legile eterne ale castei şi ale familiei.

   Celor care strică legile familiei, o, Janardana, infernul le este lăcaşul orânduit; aşa am aflat.

   Vai, eram hotărâţi să facem un mare păcat când ne pregăteam să ne ucidem familia de dragul plăcerilor şi al domniei.

   Mi-ar fi mai bine dacă, fără să mă opun, şi neînarmat, cei ai lui Dhrtarastra m-ar ucide cu arma în mână.

   Sanjaya a spus:...

pag. 32-33

   Cei pentru care căutăm domnia, bucuriile şi plăcerile, iată-i stând [gata de] luptă, renunţând la viaţă şi la avuţii;

   Învăţători, părinţi, fii, precum şi bunici, unchi, socri, nepoţi, cumnaţi şi rubedenii,

   Pe aceştia nu vreau să-i omor, de-ar fi să mă omoare ei, o, Madhusudana, nici pentru domnia celor trei lumi; darmite pentru cea a pământului?

   Ce bucurie am avea, o, Janărdana, ucigându-i pe cei ai lui Dhrtarastra? Păcatul ar cădea pe noi, ucigând aceşti nelegiuiţi înarmaţi.

   De aceea, noi nu putem ucide pe cei ai lui Dhrtarăstra, care ne sunt rude; ucigându-ne rudele, cum am putea fi fericiţi, o, Madhava?

   Chiar dacă aceştia nu văd, cu mintea pradă pasiunii, păcatul de a-ţi distruge familia şi păcatul de a ataca prietenul,

   Cum să nu ştim noi să ne oprim de la acest păcat, o, Janărdana, noi care cunoaştem ce-i păcatul de a-ţi distruge familia?

   Familia fiind distrusă, pier Legile eterne ale familiei; pierind Legea, fărădelegea pune stăpânire pe întreaga familie.

   Când domneşte fărădelegea, o, Krşna, femeile se depravează; depravarea femeilor, o Vărsneya, duce la amestecul castelor.

   Acest amestec aduce infernul, nu numai pentru cel ce-şi ucide familia, dar chiar pentru familie: străbunii lipsiţi de ritul turtelor (pinda) şi al apei cad [în infern].

   Prin aceste păcate ale celor ce ucid familia, care produc amestecul castelor, sunt răsturnate legile eterne ale castei şi ale familiei.

   Celor care strică legile familiei, o, Janardana, infernul le este lăcaşul orânduit; aşa am aflat.

   Vai, eram hotărâţi să facem un mare păcat când ne pregăteam să ne ucidem familia de dragul plăcerilor şi al domniei.

   Mi-ar fi mai bine dacă, fără să mă opun, şi neînarmat, cei ai lui Dhrtarastra m-ar ucide cu arma în mână.

   Sanjaya a spus:...

pag. 82-83

   II. Dobândirea prietenilor

   Şase semne are prietenia: dă şi primeşte, se destăinuieşte şi întreabă, se ospătează şi dă să mănânce.

   Înţelepţii, chiar când au de toate, trebuie să-şi facă prieteni. Şi oceanul, cât e el de plin, aşteaptă răsăritul lunii.

   Pasărea zăreşte prada de la o depărtare de o poştă, dar nu vede laţul destinului care se află chiar lângă ea.

   Un leu a răpit viaţa lui Panini, cel care a alcătuit gramatica. Un elefant a zdrobit pe neaşteptate pe puternicul Jaimini, care a întemeiat sistemul filosofic Mimasa. Un crocodil a omorât pe Pingala, o comoară de cunoştinţe în ale versificaţiei. Ce le pasă de virtuţi animalelor turbate cu mintea învăluită de ignoranţă?

   Ce e departe pentru cei energicii Care ţară e străină pentru cei învăţaţi? - Cine-i duşmănos faţă de acela care-i vorbeşte cu prietenie?

   Regele este onorat numai în ţara sa, pe când cel învăţat e onorat pretutindeni.

   După ce căprioara a ros laţul, după ce a scăpat din cursă, după ce a rupt cu puterea ei plasa, după ce a ieşit din pădurea înconjurată de un brâu de flăcări şi după ce, în fugă, a sărit cu iuţeală dincolo de locul până unde ajungeau săgeţile vânătorilor, ea cade într-o fântână. Ce poate să facă eroismul când destinul este potrivnic?

   Cum e şarpele lipsit de dinţi şi elefantul domolit, tot aşa e şi omul fără avere: un simplu purtător de nume.

   Treburile izbutesc prin silinţă, nu prin dorinţă. Vânatul nu intră în gura leului adormit.

   Când sunt prinşi în mrejele morţii şi când mintea le e lovită de nenorociri, atunci judecata celor cu suflet mare începe să meargă strâmb.

   Când o faptă, mai ales aceea care-i menită să dea roade, nu-i îndeplinită repede, timpul îi suge tot sucul.

   Rămăşiţa dintr-o datorie, rămăşiţa unui foc şi a unui duşman cresc neîncetat din nou. De aceea nu trebuie îngăduită rămăşiţa.

pag. 108-109

   Formele sunt multe, însă spiritul este unic. Cum poate fi oportună distincţia dintre înalt şi jos când există o unitate fundamentală atotcuprinzătoare a diversităţii? Şi acest fapt îl poţi întâlni la fiecare pas în viaţă. Scopul final al religiilor este să realizeze esenţialul unic.
   Regula de aur a conducerii este toleranta mutuală, având în vedere că niciodată oamenii nu vor gândi la fel şi mereu vom vedea adevărul fragmentar, din diferite unghiuri. Conştiinţa nu înseamnă acelaşi lucru pentru toţi. În timp ce conştiinţa este un ghid pentru fiecare individ în parte, impunerea acestei determinări pentru toţi va fi un amestec de neacceptat pentru libertatea de conştiinţă a fiecăruia. Chiar şi între cele mai virtuoase persoane există diferenţe de opinii. Singura regulă dreaptă de a conduce într-o societate civilizată este toleranta.
   În încercarea de a cerceta vechile comori ale culturii antice am avut revelaţia faptului că tot ceea ce este permanent în cultura hindusă poate fi găsit în învăţătura lui IIisus, Mohamed, Zoroastru.
   Cred în adevărul fundamental al marilor religii ale lumii. Cred că ele au fost necesare popoarelor în care s-au revelat.

   Calea non-violenţei (ahimsa) sau ultima violenţă

   Non-violenţa (ahimsa) este legea speciei umane, aşa cum violenţa este legea dobitoacelor. Spiritul se găseşte şi în fiare, dormind, însă ele ascultă doar de legea forţei fizice. Demnitatea umană cere ascultare de o lege mai înaltă - a spiritului.
   Am avut curajul de a pune înaintea Indiei străvechea lege a sacrificiului de sine. înţelepţii (rishi) care au descoperit legea non-violenţei în mijlocul violenţei au fost genii mai mari decât Newton. Şi au fost luptători mai mari decât Wellington. Ştiind să folosească armele, ei şi-au dat seama de inutilitatea acestora şi au crezut în salvarea acestei lumi a pierzaniei nu prin violenţă, ci prin non-violenţă.
   Îmi doresc ca India să recunoască că are un suflet nepieritor şi că acesta se poate ridica victorios deasupra oricărei slăbiciuni fizice şi că poate înfrunta orice context fizic din lume, uneltirile oricărei uniuni de state.

pag. 228-229

   Natura şi istoria sunt inseparabile ca matrici ale originii creşterii şi desăvârşirii noastre şi ordinea astfel creată trebuie respectată şi îngrijită ca grădina Domnului. Adoraţia este doar pentru creator.
   Simplitatea vieţii este de mare preţ dar sărăcia forţată nu este.

   Creează noua ordine mondială armonie în creaţiei

   "În final americanii voiau o nouă Ordine Mondială pentru a organiza lumea fără sovietici. Dar se poate ajunge la această ordine mondială fără cooperarea" Creaţia include pe toţi şi totul cu excepţia Creatorului: soarele, luna, cerul, uscatul, apa, aerul, pământul, vegetalele, păsările, animalele, toate acestea constituie leagănul în care umanitatea a crescut şi s-a dezvoltat. Dacă leagănul are o gaură mare, copilul din el va cădea şi va muri. Exploatarea nemiloasă şi distrugerea ordinii create trebuie oprită cât mai curând pentru ca ordinea să-şi recapete frumuseţea de curcubeu a unităţii în diversitate. Ne confruntăm cu situaţia tragică a extinderii Saharei, deşertizării în Lumea a Treia care poate fi numită mai bine lumea "doua-treia".
   Lucrul de care avem nevoie este o schimbare a inimii (metanoia) nu doar pentru indivizi, ci şi pentru comunităţi şi naţiuni. Previziunea iezuitului francez Pierre Teilhard de Chardin trebuie să devină realizarea tuturor: "Am înţeles că propria mea existenţă neînsemnată era una cu imensitatea a tot ceea ce este în curs de devenire".
   Poetul Wallace Stephens afirmă "Nimic nu se ia separat nu este izolat. Lucrurile există datorită interrelaţiilor şi interconexiunilor". Această dimensiune socială, fără a respinge implicarea personală în relaţie şi parteneriat, mă determină să reamintesc de modelul ultim, Trinitatea.
   La fel, hinduismul nu are doar monismul advaitic în plan filozofic cu Sat, Chit şi Ananda, ci şi Trimurti cu dimensiunea populară de devotament. Această sinteză în Treime este cântată în cor.
   Thrieka daivam ellavarkum daivam, hindu-vinnum Musalmanum; Sreeyarna Daivam Snehabdhi thanne, Nithya satya sneha rupi.
   (Divinitatea trinitară este a tuturor, a Hinduşilor şi Musulmanilor deopotrivă. Această divinitate este oceanul de iubire, forma dragostei, eternul adevăr).

   Impasurile indiene sunt ca şi cele globale. Schimbarea aceasta trebuie să fie de la parohialism la ecumenism. Dacă Biserica nu face...

  • cartea a apărut în decembrie 2016 la editura Paralela 45, în cadrul colecţiei Biblioteca pentru suflet
  • cartea cuprinde 296 pagini în format 10x18cm şi o greutate de 0.180 kg
  • ISBN: 978-973-47-2405-5
  • cartea a fost vizualizată de 103 ori începând cu data de 06.05.2011
Nu sunt păreri

Puteţi adăuga păreri doar dacă sunteţi autentificat.
  • Poşta Română
    10.00 lei
    Livrare prin Poşta Română, plata ramburs
    Termen de livrare: 2-4 zile lucrătoare
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în Bucureşti şi zone limitrofe (Bookurier)
    10.00 lei
    Bucureşti, Bragadiru, Buftea, Chiajna, Chitila, Dobroeşti, Dudu, Măgurele, Mogoşoaia, Otopeni, Pantelimon, Popeşti Leordeni, Pipera, Roşu, Voluntari.
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în alte localităţi decât Bucureşti
    14.00 lei
    livrare prin curier rapid în orice localitate, confirmarea livrării se va face telefonic
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 200.00 lei

Nu sunt definite linkuri pentru această carte
carţi de acelaşi autor cu "Înţelepciune indiană"
carţi din acelaşi domeniu cu "Înţelepciune indiană"
(budism > indian, hinduism > general)
contact | termeni şi condiţii | © EuSunt.ro | ultima actualizare joi, 19 ianuarie 2017
Cărţi vizualizate recent
toolbar
toolbar