Libraria Eu Sunt - libraria sufletului

în perioada 12 august - 3 septembrie vom fi în vacanţă. Ultimele expedieri se vor face pe 11 august, iar comenzile primite în perioada vacanţei vor fi onorate începând cu 4 septembrie. Revenim cu o surpriză :)
intrare cont | creare cont | asistenţă
» EuSunt » Manual de yoga duminică, 20 august 2017 
căutare avansată
  căutare   OK
 
domenii
arte divinatorii astrologie budism creştinism dicţionare filosofie hinduism islamism iudaism literatură maeştri spirituali mitologie ocultism orientări spirituale paranormal psihologie taoism terapii yoga
 
 
index alfabetic
noutăţi în curând autori edituri titluri
 
 
newsletter

abonare
 
 
informaţii utile
asistenţă cum comand despre livrare cum plătesc despre EuSunt anunţuri
 
 
link-uri
link-uri parteneri
 

Manual de yoga

Hridaya - Yoga Inimii Spirituale
de Simona Trandafir, Liviu Gheorghe, Sebastian Teodor, Claudiu Trandafir
Recomanda unui prieten Recomanda unui prieten
Manual de yoga Imaginea mare preţ Eu Sunt: 33,00 lei

preţ listă: 36,75 lei

reducere:
3,75 lei (10,20%)

  buc.
alte modalităţi de comandă:

1. prin e-mail la comenzi@eusunt.ro

2. prin messenger la libraria_eusunt

3. telefonic la:
orange 0754.025.588
vodafone 0722.298.137
romtelecom 021.665.69.86

Detalii despre cartea Manual de yoga

   Există în viaţa oricărui om aspiraţia constantă de împlinire. Din motive misterioase avem senzaţia că ceva ne lipseşte, că toate lucrurile sunt parţiale ori incomplete. Fericirea, unul dintre scopurile fundamentale ale vieţii, pare să vină odată cu trăirea, adeseori momentană, a sentimentului de a fi întreg, de a avea ceea ce îţi doreşti. Lucrul, situaţia, fiinţa dorită a căror adiţie ar conduce către această întregire sunt prin urmare căutate cu febrilitate.
   Însă odată obţinute, odată experimentată acea fericire efemeră, senzaţia de gol, de lipsă îşi face din nou simţită prezenţa. Iar ceea ce urmează este stabilirea unor noi ţinte, a unor noi părţi care, adăugate, să ne readucă în întreg. O analiză simplă a situaţiei ne pune în faţa unei aparente imposibilităţi, a neputinţei de a fi mereu fericiţi, mereu împliniţi. Aceste experienţe se succed şi se pierd în efemeritate.
   Şi cu toate acestea, din adâncul sufletului irumpe, uneori nostalgic, dorul nostru de întregire, dorul nostru de eternitate. Dorinţa ca acea fericire-împlinire să nu aibă sfârşit. La fel şi viaţa care le conţine. Vrem ca această certitudine a continuităţii existenţei să biruie chiar şi momentul morţii. Ne-ar plăcea atât de mult să fim chiar noi aleşii sorţii şi să dăinuim veşnic...
   Intuim însă, de la un moment dat, că nu acelaşi mod de a trăi şi a percepe existenţa ca cel de până acum ne va permite să ne luăm zborul spre înalturi, ci înţelegerea şi realizarea a "cine suntem noi cu adevărat", iar acest lucru face ca întoarcerea către spiritualitate, către ceea ce promite realizarea acestor dorinţe, să fie de cele mai multe ori soluţia aleasă.
   Înţelepţii au spus că Divinul, Supremul, esenţa a tot, sau Inima a tot, atman, nu poate fi descris. Şi totuşi, dacă a fost să aleagă ceva prin care să condenseze ceea ce e de necuprins, au ales (în sanscrită) trei cuvinte: sat, cit, ănanda - existenţă, conştiinţă, beatitudine.
   În plan uman, singura noastră certitudine, adevărul pe care toţi îl recunoaştem, indiferent de religia noastră, naţionalitate, sau orice fel de apartenenţă... este faptul că existăm.
   Existăm prin conştiinţa noastră şi respirăm prin beatitudine.
   De aceea, orice cale spirituală ne cheamă spre pura existenţă, pura conştiinţă şi pura beatitudine. Beatitudine - înţelegând prin aceasta fericirea care nu este condiţionată de nimic, fericirea existenţei pure a conştiinţei.
   Yoga este o cale de unire cu esenţa divină, o cale de recunoaştere a ceea ce suntem cu adevărat - sat, cit, ănanda, Inima Spirituală. Ea este trăirea unităţii cu tot ceea ce există, dar şi cu însăşi sursa întregii creaţii şi cuprinde modalităţile de a ajunge la această trăire unificatoare extatică.
   În viaţa de fiecare zi facem de multe ori yoga chiar fără să ştim. Când trezim în noi speranţa pentru atingerea unui ideal, facem primii paşi în yoga. Sau când iubim ieşind din limitele individualului, sau când ne topim în frumuseţe, sau când descoperim o poartă spre nemărginirea cunoaşterii pure... Facem yoga. Trăim conştienţi, fericiţi - existenţa în desăvârşirea ei esenţială.
Început ... 5

   Introducere în yoga ... 7

Ce este yoga ... 10
Yoga Inimii Spirituale - Hridaya Yoga ... 14
   Principii filozofice şi atitudini spirituale ... 14
   Importanţa principiilor pe care se bazează practica spirituală ... 16
   Premise ... 16
   Corolar ... 18
   Scopul practicii ... 18
Concepte esenţiale în Yoga Inimii Spirituale ... 20
   1. Spanda ... 20
   2. Conştiinţa Martor ... 25
   3. Atenţia deschisă ... 25
   4. Sublimarea ... 28
   5. Sahaja ... 31
Sistemul tradiţional Yoga ... 33
Structura energetică a omului ... 35
Cakra - centrii energetici ai fiinţei ... 39
   Muladhara cakra, centrul rădăcină ... 41
   Svadhisthana cakra, centrul energiei creatoare ... 42
   Manipura cakra, centrul voinţei individuale ... 43
   Anahata chakra, centrul compasiunii ... 45
   Visuddha cakra, centrul intuiţiei ... 46
   Ajna chakra, centrul mental de comandă ... 47
   Sahasrara, centrul cu o mie de petale ... 48
Cunoaşterea de sine ... 49
Polaritatea - Cheie a înţelegerii diversităţii ... 52
   Caracteristici ale manifestării energiilor Ha (+) şi Tha (-) în fiinţa umană ... 54
   Câteva trăsături ale fiinţei echilibrate solar - lunar ... 55
   Principiul polarităţii la nivelul centrilor de forţă ... 55
Sfaturi şi recomandări de bază pentru practica yoga ... 58
   Condiţiile exterioare ... 58
   Condiţiile interioare ... 59
   Tehnici simple de purificare - kriya ... 61
   Purificarea de dimineaţă ... 61
Modul de a practica: viziunea, atitudinile ... 63
   Viziunea: Unitatea şi unicitatea divină ... 63
   Atitudini ... 65
   Centrarea în Inima Spirituală ... 65
   Sentimentul Adevărului ... 66
   Necunoscutul devine Inefabil ... 67
   Progresul spiritual ... 67
   Integrarea în viaţa zilnică ... 68

   Capitolul 1 - Yama
Regulile interioare de comportament
... 69
Ahimsa - non-violenţa ... 71
Satya - a spune adevărul ... 74
Asteya - a nu fura ... 79
Brahmacarya - a nu risipi energia sexuală ... 80
Aparigraha - a nu acumula ... 82

   Capitolul 2 - Niyama
Regulile exterioare de comportament
... 85
Sauca - puritatea ... 86
Samtosa - mulţumirea ... 89
Tapas - austeritatea ... 91
Svadhyaya - studiul ... 94
Isvarapranidhana - dăruirea ... 96

   Capitolul 3 - Asana ... 99
Efecte ale practicii ... 102
   Efecte fizice ... 102
   Efecte psihologice ... 102
   Efecte spirituale ... 103
Niveluri de conştientizare în realizarea posturilor yoga ... 103
   Nivelul fizic ... 103
   Nivelul energetic ... 105
   Nivelul mental ... 106
   Nivelul spiritual ... 107
   Conştientizarea ... 108
Practica posturală ... 109
   Pregătirea ... 109
Exerciţii de încălzire ... 110
   Atitudinea interioară ... 110
   1. Mişcarea de rotaţie a capului ... 111
   2. Mişcarea capului: faţă-spate ... 111
   3. Mişcarea capului: stănga-dreapta ... 112
   4. Mişcarea laterală a capului ... 112
   5. Setul de 5 mişcări rapide cu capul ... 113
   6. Mişcarea de balans lateral al umerilor ... 114
   7. Mişcarea de flexie laterală a coloanei ... 114
   8. Mişcarea de torsiune a coloanei vertebrale ... 115
   9. Mişcarea de flexie faţă-spate a coloanei vertebrale ... 116
   10. întinderea coloanei vertebrale corelată cu respiraţia ... 117
   11. Exerciţiu de energizare a picioarelor şi a întregului corp ... 118
   12. Salutul, namaskara ... 119
Surya Namaskara - Salutul Soarelui ... 121
Prarthanasana - Postura Iluminării ... 132
Padahastasana - Postura aplecării în faţă ... 137
Talasana - Postura Palmierului ... 140
Ardha Candrasana - Postura Semilunii ... 143
Trikonasana - Postura Triunghiului ... 146
Konasana - Postura Unghiului ... 151
Virabhadrasana - Postura lui Virabhadra ... 155
Natarajasana - Postura Regelui Dansului ... 158
Garudasana - Postura vulturului ... 161
Vrksasana - Postura Copacului ... 164
Sahaj agnisara dhauti - Purificarea naturală prin esenţa focului sau masajul abdominal ... 166
Uddiyana Bandha - Retracţia abdominală ... 168
Prasarita padottanasana - Postura aplecării în faţă cu picioarele depărtate ... 177
Pascimottanasana - Postura Cleştelui ... 180
Sukhasana - Postura plăcută ... 184
Usţrasana - Postura Cămilei ... 187
Vajrasana - Postura Diamantului ... 191
Ardha Matsyendrasana - Postura lui Matsyendra realizată pe jumătate ... 194
Dhyana Virasana - Postura Eroului care meditează ... 199
Sasasana - Postura Iepurelui ... 202
Astariga pranamasana - Postura închinării în opt puncte ... 206
Salabasana - Postura Lăcustei ... 208
Dhanurasana - Postura Arcului ... 212
Bhujarigasana - Postura Cobrei ... 216
Pavana Muktasana - Postura Eliberării Zeului Vântului ... 220
Setu-Bandhasana - Postura Podului în Tensiune ... 222
Sarvarigasana - Postura Lumânării ... 224
Halasana - Postura Plugului ... 229
Karnapidasana - Postura Presării Urechilor ... 233
Bhadrasana - Postura Prosperităţii ... 236
Ekapada Rajakapotasana - Postura Regelui Porumbeilor realizată cu un singur picior ... 239
Supta Vajrasana - Postura Trăznetului realizată întins la sol ... 242
Nabhiasana - Postura Ombilicului ... 244
Bhadra pranamasana - Postura închinării pline de fericire ... 247
Gomukasana - Postura capului de vacă ... 250
Simhasana - Postura Leului ... 254
Ananda madirasana - Postura Beatitudinii încântătoare ... 258
Pranamasana - Postura închinării ... 260
Janusirsasana - Postura Capului la Genunchi ... 261
Virasana - Postura Eroului ... 264
Hastapada baddhasana - Postura Stridiei ... 267
Padmasana - Postura Lotusului ... 269
Siddhasana - Postura Perfecţiunii ... 275
Sirsasana - Postura Stând pe Cap ... 279
Yogasana - Postura Uniunii ... 293
Relaxarea yoghină completă ... 296

   Capitolul 4 - Pranayama ... 301
Noţiuni fundamentale despre prana şi pranayama ... 301
   Prana - sursa divină a vieţii ... 301
Noţiuni suplimentare cu privire la suflurile subtile vitale (pranavayu) ... 303
   Cele cinci sufluri subtile principale (panca prana) ... 303
   Cele cinci sufluri subtile secundare (upa prana-uri) ... 306
   Pranayama şi sistemul respirator ... 307
Pranayama ... 313
   Procesul respirator ... 314
   Rolul important al diafragmei în procesul respirator ... 315
   Respiraţia abdominală ... 318
   Respiraţia toracică ... 318
   Respiraţia clavicular-înaltă ... 319
Respiraţia yoghină completă - tehnica de bază ... 319
Nadi sodhana pranayama ... 321
Sitali şi Sitakari pranayama ... 327
Samavrtti pranayama - Tehnica Respiraţiei Pătrate ... 330
Agnisara Kriya ... 332
Mula Bandha - Contracţia Rădăcinii ... 336
Jalandhara Bandha - Contracţia Reţelei Gâtului ... 340
Bandha Traya - Cele Trei Contracţii ... 345
Tehnica Suflului Purificator ... 348
Tehnică pentru dezvoltarea capacităţii intelectuale ... 348
Reîncărcarea prana-ică ... 349

   Capitolul 5 - Pratyahara, Interiorizarea ... 353
Tehnică pentru pratyahara ... 355
Sanmukhi mudra - Gestul celor şase deschideri ... 359
Sambhavi mudra ... 363

   Capitolul 6 - Dharana, Concentrarea ... 369
Trataka ... 373
Mantra - un instrument al minţii ... 378
Mantra AUM ... 380
Japa yoga 384
   Regulile tradiţionale pentru realizarea japa yoga ... 387
   Modalitatea de realizare a lui japa yoga ... 388

   Capitolul 7 - Dhyana, Meditaţia ... 389
Elementele de bază ale meditaţiei ... 389
Revelarea Inimii Spirituale ... 395
Metoda de revelare a Inimii Spirituale folosind întrebarea "Cine sunt eu?" ... 399
Metoda de meditaţie pentru revelarea Sinelui care urmează etapele din Yoga Sutra ... 401
Postura de meditaţie ... 405
   Coloana vertebrală ... 406
   Meditaţia stând pe scaun ... 408
Asana ... 409
   Postura birmaneză ... 409
   Sukhasana ... 410
   Svastikasana ... 411
   Siddhasana ... 412
   Ardha Padmasana ... 413
   Padmasana ... 414
   Vajrasana ... 415
Mudra, gestul realizat cu mâinile ... 416
   Jhana mudra - gestul cunoaşterii ... 417
   Usas mudra - Gestul zorilor de zi ... 418
   Dhyana mudra - mudra meditaţiei ... 419
   Ksepana mudra - Gestul renunţării ... 420
   Afijali mudra - Gestul de rugăciune ... 420
   Uttarabodhi mudra - Gestul iluminării ... 421
Capul şi privirea (drishti) în meditaţie ... 421
Folosirea respiraţiei pentru liniştirea minţii ... 424
   Observarea senzaţiilor respiraţiei ... 427
Adâncirea în meditaţie folosind două metode din tradiţia Mahamudra ... 429
   1. Prinderea minţii agitate ... 430
   2. Stabilizarea minţii în starea de linişte ... 432
Tehnica jarului - o modalitate practică de trezire a Inimii Spirituale ... 434
Meditaţia de revelare a Inimii Spirituale (Sinele Suprem) pornind de la întrebarea: "Cine sunt eu?" ... 438
Meditaţia Hridaya ... 443

   Capitolul 8 - Samadhi ... 445
Fericirea noastră ... 445
Samadhi, extaz sau enstază? ... 449
Iluminarea spirituală dobândită prin samadhi ... 451
Ce este samadhi? ... 454
Samprajnata şi Asamprajfiata samadhi ... 457
   Diferitele tipuri de Samprajnăta samadhi ... 461
   Savitarka samadhi ... 461
   Cele trei aspecte ale unui obiect    462
   Nirvitarka samadhi ... 464
   Savicara samadhi ... 466
   Nirvicara samadhi ... 466
   Sananda samadhi ... 466
   Sasmita samadhi ... 467
   Viveka Khyati samadhi ... 467
   Dharma Megha samadhi ... 467
   Asamprajfiata samadhi ... 468
Savikalpa şi Nirvikalpa samădhi în filozofia vedantică ... 470
   Upanişad-ele timpurii şi Sankara ... 471
Elemente practice referitoare la samădhi conţinute în tratatele fundamentale yoghine ... 477
Diferite forme de samadhi ... 490
Samădhi în învăţătura lui Ramana Maharishi ... 491

   Anexa 1 - Alimentaţia în yoga ... 501
Reguli principale referitoare la alimentaţia yoghină ... 503
Consideraţii cu privire la consumul de carne în lumina datelor ştiinţifice ... 504
Sănătatea ... 504
Consideraţii de ordin moral ... 506
Efectele benefice ale alimentaţiei lacto-vegetariene ... 506
Predominanţa Yin-Yang a alimentelor ... 508
   Alimentaţia Yang ... 509
   Lista alimentelor cu preponderenţă Yang ... 511

   Anexa 2 - Tehnici de purificare ... 515
Vamana dhauti - Gestul elefantului ... 515
Procedeul de purificare a întregului tub digestiv Shankha Prakshalana ... 521
   Grupajul de mişcări necesare în Shankha Prakshalana ... 528
   Prima mişcare ... 528
   A doua mişcare ... 529
   A treia mişcare ... 530
   A patra mişcare ... 530
   Varianta de înlocuire ... 531
Sinteză - rezumatul procedeului complet ... 532

Încheiere - Început ... 533

pag. 22-23

   d) Argumentul Inimii
   Freamătul sacru, spanda, se regăseşte reflectat la toate nivelurile existenţei.
   În budism, există forme de meditaţie în care se recomandă conştientizarea modului în care sentimentele se exprimă şi se reflectă prin senzaţii corporale. Astfel sentimentele devin "palpabile". În mod similar, freamătul Inimii concretizează aspiraţiile noastre, credinţa noastră în Realitatea Divină. În mod aparent paradoxal, putem spune că cele mai intime aspiraţii şi însăşi credinţa în Dumnezeu devin "sesizabile senzorial". Acolo unde mintea îşi înţelege limitele, ne bazăm pe "argumentul Inimii", care este însuşi acest freamăt sacru.

   e) La ce aspiră, în esenţă, Yoga Inimii Spirituale
   Yoga Inimii Spirituale urmăreşte prin practicile sale reamintirea, conştientizarea acestui freamăt interior al Inimii şi de aici trăirea unicităţii divine, a fericirii nesfârşite. Acest demers nu este singular. În trecut, în tradiţia saiva au existat două şcoli de o înaltă spiritualitate: Spanda şi Pratyabhijna, care aveau ca element central trezirea acestui freamăt al Inimii Spirituale. Putem deduce cât de importantă era această noţiune, din moment ce una dintre aceste grupări spirituale purta chiar numele Spanda - Şcoala freamătului sacru al Inimii.

   f) Puntea dintre individual şi universal
   Acum am putea înţelege mai uşor de ce se vorbeşte despre natura transcendentă a acestei vibraţii, a lui spanda. Ea este precum o punte între energie şi conştiinţă. Dacă este corect direcţionată, orice emoţie sau energie lăuntrică se sublimează în acest freamăt sacru ce aduce cu el translaţia de la individual la universal, de la profan la sacru, de la agitaţia minţii la Pacea beatifică. Conştienţa asupra freamătului sacru al Inimii este un mod de a venera Infinitul în finit, Totalitatea în individual, Unitatea în dualitate.
   Aceasta este şi raţiunea pentru care, în Yoga Inimii Spirituale, se recomandă focalizarea atenţiei asupra senzaţiilor resimţite în zona pieptului.

   g) Hrana atenţiei
   Prin conştientizare constantă, acest freamăt se amplifică într-o vibraţie ce se expansionează în întreaga fiinţă, aducând fericire, iubire, libertate. În mod obişnuit, se recomandă să fim foarte atenţi la hrana zilnică a corpului nostru. Dar rareori se vorbeşte despre cum ar trebui să ne "hrănim" atenţia noastră. în Yoga Inimii Spirituale, spanda devine
hrana sufletului nostru.
   Din Inima Spirituală, atman, radiază freamătul sacru al libertăţii absolute. Prin intermediul său, în meditaţii (şi nu numai) putem trăi revelaţia naturii noastre expansionate, nelimitate.
 
   h) Asana - o concretizare a spiritului
   Spanda, această natură radiantă a Prezenţei Pure, ajunge să fie exprimată foarte direct în orice practică autentică. De aceea, recomandăm ca în execuţia oricărei posturi să se conştientizeze relaţia intimă dintre energii şi radiaţia Inimii Spirituale. Sesizăm vibraţia energiilor ce sunt trezite prin fiecare postură şi recunoaştem apoi în acea vibraţie un dinamism esenţial, un freamăt ce exprimă de fapt vibraţia Inimii Spirituale reflectată pe acel nivel. Aşezarea în postură nu reprezintă un gest exterior, un efort muscular, ci în primul rând o concretizare a spiritului. Astfel, în Yoga Inimii Spirituale recomandăm ca însuşi impulsul execuţiei posturii să pornească din interior, din freamătul sacru, nu din exterior, din efortul muscular.
   Elementele care contează în primul rând sunt freamătul sacru, conştiinţa martor, claritatea şi liniştea minţii, atitudinea interioară cu care se realizează postura şi nu felul în care arată ea din exterior.

   i) Vibraţia ce evocă Tăcerea
   În mod aparent paradoxal, adâncirea în Inima Spirituală - focalizarea din ce în ce mai intensă asupra unei realităţi din ce în ce mai subtile - generează la un moment dat expansiunea într-un spaţiu fără limite. Practic, în meditaţia de revelare a realităţii divine, ătman, se trezeşte o inefabilă emoţie în Inimă, o vibraţie a Misterului lui Dumnezeu. Acest freamăt sacru este spanda. Prin practica meditativă, această vibraţie este amplificată pentru a ajunge să reverbereze în întreaga noastră fiinţă, chiar şi la nivelul corpului fizic. Astfel, se poate produce cu uşurinţă expansiunea în conştiinţa...

pag. 22-23

   d) Argumentul Inimii
   Freamătul sacru, spanda, se regăseşte reflectat la toate nivelurile existenţei.
   În budism, există forme de meditaţie în care se recomandă conştientizarea modului în care sentimentele se exprimă şi se reflectă prin senzaţii corporale. Astfel sentimentele devin "palpabile". În mod similar, freamătul Inimii concretizează aspiraţiile noastre, credinţa noastră în Realitatea Divină. În mod aparent paradoxal, putem spune că cele mai intime aspiraţii şi însăşi credinţa în Dumnezeu devin "sesizabile senzorial". Acolo unde mintea îşi înţelege limitele, ne bazăm pe "argumentul Inimii", care este însuşi acest freamăt sacru.

   e) La ce aspiră, în esenţă, Yoga Inimii Spirituale
   Yoga Inimii Spirituale urmăreşte prin practicile sale reamintirea, conştientizarea acestui freamăt interior al Inimii şi de aici trăirea unicităţii divine, a fericirii nesfârşite. Acest demers nu este singular. În trecut, în tradiţia saiva au existat două şcoli de o înaltă spiritualitate: Spanda şi Pratyabhijna, care aveau ca element central trezirea acestui freamăt al Inimii Spirituale. Putem deduce cât de importantă era această noţiune, din moment ce una dintre aceste grupări spirituale purta chiar numele Spanda - Şcoala freamătului sacru al Inimii.

   f) Puntea dintre individual şi universal
   Acum am putea înţelege mai uşor de ce se vorbeşte despre natura transcendentă a acestei vibraţii, a lui spanda. Ea este precum o punte între energie şi conştiinţă. Dacă este corect direcţionată, orice emoţie sau energie lăuntrică se sublimează în acest freamăt sacru ce aduce cu el translaţia de la individual la universal, de la profan la sacru, de la agitaţia minţii la Pacea beatifică. Conştienţa asupra freamătului sacru al Inimii este un mod de a venera Infinitul în finit, Totalitatea în individual, Unitatea în dualitate.
   Aceasta este şi raţiunea pentru care, în Yoga Inimii Spirituale, se recomandă focalizarea atenţiei asupra senzaţiilor resimţite în zona pieptului.

   g) Hrana atenţiei
   Prin conştientizare constantă, acest freamăt se amplifică într-o vibraţie ce se expansionează în întreaga fiinţă, aducând fericire, iubire, libertate. În mod obişnuit, se recomandă să fim foarte atenţi la hrana zilnică a corpului nostru. Dar rareori se vorbeşte despre cum ar trebui să ne "hrănim" atenţia noastră. în Yoga Inimii Spirituale, spanda devine
hrana sufletului nostru.
   Din Inima Spirituală, atman, radiază freamătul sacru al libertăţii absolute. Prin intermediul său, în meditaţii (şi nu numai) putem trăi revelaţia naturii noastre expansionate, nelimitate.
 
   h) Asana - o concretizare a spiritului
   Spanda, această natură radiantă a Prezenţei Pure, ajunge să fie exprimată foarte direct în orice practică autentică. De aceea, recomandăm ca în execuţia oricărei posturi să se conştientizeze relaţia intimă dintre energii şi radiaţia Inimii Spirituale. Sesizăm vibraţia energiilor ce sunt trezite prin fiecare postură şi recunoaştem apoi în acea vibraţie un dinamism esenţial, un freamăt ce exprimă de fapt vibraţia Inimii Spirituale reflectată pe acel nivel. Aşezarea în postură nu reprezintă un gest exterior, un efort muscular, ci în primul rând o concretizare a spiritului. Astfel, în Yoga Inimii Spirituale recomandăm ca însuşi impulsul execuţiei posturii să pornească din interior, din freamătul sacru, nu din exterior, din efortul muscular.
   Elementele care contează în primul rând sunt freamătul sacru, conştiinţa martor, claritatea şi liniştea minţii, atitudinea interioară cu care se realizează postura şi nu felul în care arată ea din exterior.

   i) Vibraţia ce evocă Tăcerea
   În mod aparent paradoxal, adâncirea în Inima Spirituală - focalizarea din ce în ce mai intensă asupra unei realităţi din ce în ce mai subtile - generează la un moment dat expansiunea într-un spaţiu fără limite. Practic, în meditaţia de revelare a realităţii divine, ătman, se trezeşte o inefabilă emoţie în Inimă, o vibraţie a Misterului lui Dumnezeu. Acest freamăt sacru este spanda. Prin practica meditativă, această vibraţie este amplificată pentru a ajunge să reverbereze în întreaga noastră fiinţă, chiar şi la nivelul corpului fizic. Astfel, se poate produce cu uşurinţă expansiunea în conştiinţa...

pag. 136-137

   Conştiinţa Pură transcende mentalul. Ea este experimentată direct. Înţelepţii realizează şi cunosc existenţa lor acorporală care nu are sfârşit, la fel cum oamenii obişnuiţi îşi cunosc şi îşi delimitează existenţa în corpul lor fizic. Totodată, experienţa Conştiinţei poate să comporte trăirea corporală, sau nu.
   În experienţa sa acorporală, a Conştiinţei Pure, un înţelept se află dincolo de spaţiu şi timp. Lui nu i se mai poate pune nicio întrebare referitoare la locul în care este plasată Inima. Corpul fizic nu poate subzista, nu poate rămâne în viaţă în afara Conştiinţei. Senzaţia de a trăi într-un corp admite Conştiinţa însăşi ca bază.
   Dar această senzaţie corporală, prin însăşi natura ei implică limitări şi nu poate coincide cu Conştiinţa eternă, atotputernică şi fără sfârşit. Ea nu este decât reflexia punctuală şi minusculă a Conştiinţei Pure cu care în final înţeleptul a înţeles că este identic. Pentru el, prin urmare, această conştiinţă corporală nu este decât un fel de reflexie parţială şi ceţoasă a Conştiinţei infinite şi radioase care este el însuşi. Este singurul mod în care înţeleptul îşi resimte existenţa fizică.
   În timpul trăirilor sale spirituale, înţeleptul nu mai ţine în niciun fel cont de corpul său. El localizează atunci în interiorul limitelor sale această experienţă a Absolutului printr-un fel de vagă amintire senzorială care provine din momentele în care este conştient de corpul său.
   Pentru oamenii care nu au încă experienţa directă a Inimii, Ea poate fi percepută printr-o intuiţie reală şi infailibilă, pe care, de altfel, în mod inconştient o au deja în stare latentă.
   Ramana Maharshi dădea următorul exemplu: "Când un şcolar oarecare afirmă: "eu sunt cel care a făcut această adunare", sau când vă întreabă "Vreţi ca eu să vă aduc să citiţi această carte?", el nu va arăta capul său care i-a permis să facă adunarea, şi nici picioarele sale care l-au purtat atât de rapid pentru a vă face un serviciu. În ambele cazuri degetul său arătător se va îndrepta către partea centrală a pieptului, în mod natural, exprimând cu inocenţă acest adevăr profund, că sursa Eului său se găseşte reflectată acolo. Aceasta este o intuiţie infailibilă care îl face astfel să se refere la el însuşi, la această Inimă, la Sine. Acest gest este un act absolut involuntar şi universal, identic aproape la toţi oamenii".
   Prin urmare, Prarthanasana vă ajută să vă descoperiţi adevărata natură trezind percepţia centrului esenţial al fiinţei, Inima spirituală, atman.

   Padahastasana - Postura aplecării în faţă

   Padahastasana este una dintre posturile de bază în practica yoga. Ea face parte atât din programele de întreţinere a sănătăţii, cât şi din structura principală a şedinţelor de haţha yoga făcute pentru transformare spirituală. Este deosebit de eficientă pentru mărirea vitalităţii, trezirea unui tonus sexual armonios, liniştirea minţii, îndepărtarea stresului.
   Această asana dăruieşte celui care o practică perseverent capacitatea de a simţi forţa vieţii în stabilitatea şi continuitatea ei naturală.

   Semnificaţia numelui posturii
   În limba sanscrită, cuvântul pada înseamnă "picior", iar hasta înseamnă "mână" sau "gest", însă cel mai adesea se foloseşte denumirea "Postura aplecării către în faţă" datorită felului în care se realizează.

   Modul de realizare a asana-ei
   Stând în picioare cu tălpile apropiate la cel mult 5 cm, paralele între ele, întindeţi mai întâi braţele în sus, pe inspiraţie, pentru a destinde coloana vertebrală şi apoi aplecaţi-vă în faţă, pe expiraţie, din articulaţia bazinului, păstrând spatele drept cât mai mult timp. În final, trunchiul, braţele, capul, gâtul sunt relaxate. Picioarele se vor menţine întinse pe întreaga durată a realizării posturii. Dacă aveţi elasticitatea necesară lipiţi fruntea, pieptul şi abdomenul de...

pag. 298-299

   Este bine de ştiut că muşchii striaţi care înconjoară vasele sanguine sau organele corpului constituie o bună parte a viscerelor scobite, formând musculatura tubului digestiv şi a sfincterelor. Aceşti muşchi puternici, cu mişcări lente, scapă acţiunii directe a voinţei, astfel că doar prin yoga ajungem să-i controlăm.
   Recurgând la o analogie simplă, putem spune că muşchii sunt ca nişte electromagneţi, iar nervii ca nişte fire conductoare legate la centrala electrică care este creierul. În stare de veghe, muşchii sunt activi şi sunt în stare de tonus. Păstrând analogia, putem spune că prin firele conductoare circulă un curent de slabă intensitate. În timpul somnului, omul se retrage din lumea exterioară. Intensitatea curentului scade pe reţea, electromagneţii fiind aproape demagnetizaţi. În afara acţiunii, muşchii trebuie să fie moi şi flasci. Prin relaxare yoghină, mentalul ajunge să controleze tot corpul, deconectând unul câte unul toate firele conductoare de energie, reducând aproape la zero transmisia de curent către electromagneţii musculari, răspândiţi în întregul corp. În acest fel, fiinţei i se revelează o nouă stare de "a fi" în care devine gradat conştientă de corpul său fizic acum relaxat, de structura sa energetică şi mentală. Practicantul devine martorul acestor stări şi percepe într-un mod detaşat şi complet abandonat ceea ce se produce în universul său interior. În această stare la care a ajuns realizează o intimă fuziune cu energiile subtile vitale ale Universului.
   În tehnica relaxării este exclusă acea formă de voinţă "dură", de genul "eu acum vreau să mă relaxez", căci este imposibil să se forţeze relaxarea şi stăpânirea mentalului asupra corpului. Vom constata, dimpotrivă, că relaxarea se va realiza în modul cel mai eficace fără constrângere sau violenţă. Adevărata relaxare conferă întotdeauna un aspect de linişte, frumuseţe şi pace; faţa se destinde, mintea este pacificată şi din întreaga fiinţă se degajă un câmp de linişte şi calm. Practicând relaxarea, veţi ajunge să radiaţi calmul, pacea, armonia în jurul vostru, spontan, devenind astfel un centru de atracţie. Ceea ce merită subliniat este că, în procesul reînvăţării relaxării, nu trebuie să plecăm de la idei preconcepute, nu trebuie lăsat ea mentalul să "dicteze" corpului, ci mai degrabă Urmărim să ne abandonăm fiinţa, să ne detaşăm de gânduri şi idei, de toate grijile şi problemele existenţei de zi cu zi.
   Privind lucrurile din această perspectivă, trebuie să recunoaştem că a reînvăţa să te odihneşti în starea pur naturală a corpului tău, care este de fapt relaxarea, nu este chiar aşa de simplu pentru oricine, cum ar putea părea la prima vedere. În primul rând această Stare nu trebuie împiedicată prin menţinerea aceloraşi tipuri de obişnuinţe, tendinţe, ticuri sau mecanisme fizice şi mentale care au condus la actuala stare de tensiune şi contracţie cu care, din nefericire, ne-am obişnuit atât de mult.
   În procesul relaxării învăţăm să descoperim progresiv ce este non-acţiunea. Mulţi cred că pentru a te "relaxa" trebuie să faci ceva. În realitate nu este nimic de făcut. Starea de relaxare, ca şi starea de fericire, ca şi starea de pace şi iubire, există în noi. Trebuie doar să le creăm cadrul în care să se manifeste. Cu alte cuvinte, este necesar ca, interior, să dezvoltăm un mecanism care nu numai că nu inhibă şi nu stopează aceste stări, ci chiar le facilitează apariţia. Să facem un simplu experiment.
   Pentru a înţelege şi mai bine procesul, putem recurge la o tehnică extrem de simplă pentru a ne testa capacitatea de non-acţiune. Stând în picioare, îndepărtăm uşor tălpile, ne aplecăm trunchiul înainte, aproape în unghi drept în raport cu picioarele. Lăsăm astfel braţele să atârne cât mai moi. Apoi, dintr-o mişcare a umerilor, prin rotaţie de la stânga la dreapta, facem să se balanseze mâinile ca limbile unui clopot. Căutăm, pentru aceasta, ca braţele şi mâinile să fie într-adevăr atârnate, evitând ca ele să participe direct la mişcare. De îndată ce balansarea este bine realizată, stopăm brusc mişcarea umerilor şi lăsăm braţele să oscileze liber, de la stânga la dreapta, sub impulsul dobândit. Amplitudinea balansării se va diminua de la sine destul de repede. Lăsăm deci fiecare braţ să se imobilizeze puţin câte puţin ca pendulul unui ceas ce se opreşte. Ne dirijăm atenţia asupra a ceea ce se petrece în braţe şi mâini. Dacă mâinile nu sunt moi şi destinse şi nu ne dau senzaţia plăcută de relaxare şi dilatare, repetăm exerciţiul, procedând astfel până ce doar acţiunea greutăţii ghidează mişcarea braţelor şi a mâinilor în timpul oscilaţiei pendulare, fără nici o intervenţie musculară din partea noastră; învăţăm astfel să relaxăm braţele şi să redăm o atitudine pasivă, întocmai ca la relaxarea în tot corpul.
   Alt exerciţiu pentru testarea şi aprofundarea relaxării este...

pag. 518-519

   Momentul propice pentru execuţie
   Vamana Dhauti se practică pe nemâncate şi, în această direcţie, dimineaţa este momentul cel mai favorabil. Totuşi, în anumite cazuri, ea se poate practica chiar cu stomacul plin; de exemplu, când simţim că ceea ce am mâncat ne face rău. În general, este bine si ştim că hrana în exces fermentează şi dezechilibrează mai mult sau mai puţin sistemul digestiv. Soluţia optimă în asemenea situaţi constă în a recurge la Vamana Dhauti, pentru a evacua acest excedent cât mai repede.
   Dacă totuşi dacă apa asimilată nu poate fi vomitată, rămânând în stomac fără a fi eliminată nu vă neliniştiţi deoarece ea se va elimina de la sine pe calea de evacuare normală a lichidelor.
   Perseverând în execuţia procedeului, veţi dobândi experienţa necesară şi veţi reuşi din ce în ce mai bine, fără efort. După un timp tehnica va fi realizată foarte repede.

   Frecvenţa de execuţie
   În cazurile în care există unele afecţiuni care pot fi vindecate co ajutorul acestui procedeu, este bine să se practice Vamana Dhauti în fiecare zi. Acelaşi lucru este indicat pentru cei care vor să se purifice foarte bine sau dacă există senzaţia că avem toxine în corp.
   În şcolile de yoga din India, începătorii fac acest procedeu zilnic timp de 45 de zile, apoi o zi din două aceeaşi perioadă şi aşa în continuare, până ajung progresiv la o curăţire pe săptămână, această frecvenţă fiind suficientă pentru cei care au un regim alimentar echilibrat, cuprinzând puţine alimente care putrezesc.

   Contraindicaţii
   Persoanele având leziuni grave ale stomacului sau ale tubului digestiv (ulcer, cancer) nu vor realiza Vamana Dhauti, interdicţia fiind valabilă şi pentru cei care suferă de leziuni cardiace sau de o hipertensiune net pronunţată.

   Efecte binefăcătoare
   În cazul oricărei fiinţe umane care consumă carne de 2-3 ori pe zi, este sigur că ea va avea în corp o sursă permanentă de putrefacţie. Se poate spune că o asemenea fiinţă vehiculează cadavrele animalelor consumate, care pot fi asimilate cu substanţe putrescibile. Prin urmare, curăţenia exterioară, vizibilă, trebuie completată prin curăţenie internă, aceasta din urmă fiind chiar mai importantă.
   Pentru a ne convinge de utilitatea acestui procedeu, examinaţi-vă cu atenţie limba. Dacă constataţi că ea este încărcată, există foarte multe riscuri ca lucrurile să stea la fel şi cu pereţii stomacului. Mucozităţile de aici încleiază mucoasa, perturbă glandele ce secretă sucurile gastrice şi astfel le împiedică activitatea. În această situaţie, digestia nu va putea să se deruleze bine. Asimilarea va fi cu atât mai bună cu cât pereţii stomacului vor fi mai curaţi. În plus, tendinţa de a mânca foarte repede face cu atât mai imperioasă necesitatea de a dispune de un stomac în plină formă, pentru ca astfel digestia să se poată derula în condiţii acceptabile. Ne putem întreba: "Dacă stomacul meu digeră mult mai bine, oare n-am să mă îngraş?" În realitate însă, lucrurile stau astfel: pentru că se asimilează prost rezultă celulita sau grăsimea excedentară şi niciodată pentru că stomacul digeră foarte bine. Astfel, ca modalitate de testare, dacă sistemul digestiv se află în perfectă stare şi dacă vă hrăniţi corect, fără exces de alimente care îngraşă (grăsime animală, zahăr industrial, alcool) şi dacă respiraţia este suficient de normală, greutatea va rămâne stabilă, această stabilitate fiind, de altfel, verificarea sau indicele unei stări de sănătate şi de echilibru biologic.
   Din alt punct de vedere, este indispensabil să se elimine periodic reziduurile din punga stomacală, a cărei formă este binecunoscută. La sedentari mai ales, partea inferioară a acesteia este anormală; ei au stomacul deformat sau destins datorită excesului de hrană. De multe ori această situaţie este caracteristică chiar şi marilor mâncători de supă. Chiar şi unii vegetarieni care mănâncă foarte mult pot, de asemenea, să prezinte această deformaţie.
   În cazul în care stomacul este deformat, el nu se goleşte niciodată complet, rămânând în el reziduuri care se acidifică, putrezesc sau...

  • cartea a apărut în iulie 2017 la editura Kamala, în cadrul colecţiei Ghid spiritual
  • cartea cuprinde 544 pagini în format 13x20cm şi o greutate de 0.515 kg
  • ISBN: 978-973-1837-26-0
  • cartea a fost vizualizată de 1129 ori începând cu data de 06.05.2011
Nu sunt păreri

Puteţi adăuga păreri doar dacă sunteţi autentificat.
  • Poşta Română
    10.00 lei
    Livrare prin Poşta Română, plata ramburs
    Termen de livrare: 2-4 zile lucrătoare
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în Bucureşti şi zone limitrofe (Bookurier)
    10.00 lei
    Bucureşti, Bragadiru, Buftea, Chiajna, Chitila, Dobroeşti, Dudu, Măgurele, Mogoşoaia, Otopeni, Pantelimon, Popeşti Leordeni, Pipera, Roşu, Voluntari.
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în alte localităţi decât Bucureşti
    14.00 lei
    livrare prin curier rapid în orice localitate, confirmarea livrării se va face telefonic
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 200.00 lei

Nu sunt definite linkuri pentru această carte
carţi de acelaşi autor cu "Manual de yoga"
carţi din acelaşi domeniu cu "Manual de yoga"
(yoga > general)
contact | termeni şi condiţii | © EuSunt.ro | ultima actualizare vineri, 11 august 2017
Cărţi vizualizate recent
toolbar
toolbar