Libraria Eu Sunt - libraria sufletului
intrare cont | creare cont | asistenţă
» EuSunt » O minte profundă sâmbătă, 23 septembrie 2017 
căutare avansată
  căutare   OK
 
domenii
arte divinatorii astrologie budism creştinism dicţionare filosofie hinduism islamism iudaism literatură maeştri spirituali mitologie ocultism orientări spirituale paranormal psihologie taoism terapii yoga
 
 
index alfabetic
noutăţi în curând autori edituri titluri
 
 
newsletter

abonare
 
 
informaţii utile
asistenţă cum comand despre livrare cum plătesc despre EuSunt anunţuri
 
 
link-uri
link-uri parteneri
 

O minte profundă

cultivarea înţelepciunii în viaţa de zi cu zi
de Dalai Lama
Recomanda unui prieten Recomanda unui prieten
O minte profundă Imaginea mare preţ Eu Sunt: 25,00 lei

preţ listă: 27,00 lei

reducere:
2,00 lei (7,41%)

  buc.
alte modalităţi de comandă:

1. prin e-mail la comenzi@eusunt.ro

2. prin messenger la libraria_eusunt

3. telefonic la:
orange 0754.025.588
vodafone 0722.298.137
romtelecom 021.665.69.86

Detalii despre cartea O minte profundă

Poate că principala diferenţă dintre budism şi alte religii stă în înţelegerea identităţii noastre esenţiale. De fapt, existenţa sufletului sau a sinelui idee centrală în hinduism, iudaism, creştinism şi islam este negată în budism. Ba mai mult, credinţa într-un "sine" este considerată principala sursă a dificultăţilor din viaţă noastră. Cu toate acestea, o înţelegere adevărată a învăţăturii budiste nu ne îndreaptă către o perspectivă asupra lumii cinică şi plină de disperare, care oferă senzaţia că viaţa nu are niciun sens. Nicidecum. O înţelegere veritabilă conduce la o fericire autentică pentru individ şi la cea mai mare compasiune pentru ceilalţi.
În 2003 şi în 2007, Dalai Lama a fost invitat la New York pentru a ţine o serie de prelegeri despre perspectiva esenţială budistă asupra irealităţii sinelui. O minte profundă este rezultatul acelor prelegeri şi are rolul de a răspândi conştientizarea acestei doctrine esenţiale şi a utilităţii sale, cu scopul de a avea o viaţă încărcată de sens şi fericită.
Pe lângă faptul că Dalai Lama oferă o expunere completă a învăţăturilor sale asupra acestor puncte filosofice cheie, el arată cititorilor cum să integreze aceste învăţături în viaţă lor cu recomandări în vederea practicii individuale. Doar trăindu-le activ vom da acestor învăţături posibilitatea să producă în noi o transformare autentică a percepţiei pe care o avem despre noi înşine şi despre viaţa noastră.
O minte profundă este o sursă de înţelepciune pentru toţi cei dedicaţi schimbării lumii prin dezvoltarea propriilor capacităţi spirituale, indiferent dacă sunt sau nu budişti.
Prefaţă ... 5
Introducere ... 9

I. Diversitatea tradiţiilor spirituale ... 11
II. Elemente distinctive ale budismului ... 24
III. Budismul - şcolile şi diviziunile ... 33
IV. Cele Patru Adevăruri Nobile ... 45
V. Rolul karmei ... 50
VI. Identificarea sinelui ... 56
VII. Perspectiva şcolii Hinayana ... 75
VIII. Perspectiva şcolii Doar Conştiinţă ... 80
IX. Calea de mijloc ... 85
X. Mijloacele juste ale căii ... 111
XI. Cum să practicaţi ... 136

Postfaţă ... 151

pag. 16-17

   Acest lucru se datorează faptului că înţelepciunea şi compasiunea sunt calităţi pe care noi, oamenii, în mod natural şi spontan, le considerăm a fi virtuoase. Ştiind în mod intuitiv că aceste calităţi sunt extrem de importante, noi le proiectăm în mod firesc asupra concepţiilor noastre despre divinitate.
   Eu cred că dacă am fi cu adevărat devotaţi lui Dumnezeu, iubirea noastră pentru Dumnezeu s-ar exprima în comportamentul nostru de zi cu zi, iar acest lucru s-ar vedea mai ales în modul în care îi tratăm pe alţii. Iubirea pe care i-o purtăm lui Dumnezeu şi-ar pierde sensul dacă comportamentul nostru faţă de alţii ar fi unul lipsit de iubire.
   Atunci când am fost invitat să vorbesc în cadrul ceremoniei interreligioase care a avut loc la National Cathedral din Washington, D.C., în septembrie 2003, serviciu religios dedicat comemorării victimelor tragediei suferite la data de 11 septembrie 2001, am simţit că este important să-mi exprim temerea că unii ar putea vedea Islamul ca pe o religie beligerantă. Am avertizat auditoriul că acest lucru ar fi o greşeală gravă, deoarece, în esenţa sa, Islamul are aceleaşi valori etice ca toate celelalte mari tradiţii religioase mondiale, Islamul fiind o religie care pune un accent deosebit pe bunătatea manifestată faţă de alţii. Totdeauna am fost impresionat de atenţia pe care Islamul o acordă justiţiei sociale, în special în ceea ce priveşte interzicerea exploatării financiare (care se exprimă prin impunerea unor dobânzi pentru sumele împrumutate) şi, de asemenea, interzicerea consumului de substanţe intoxicante (alcool). Potrivit afirmaţiilor prietenilor mei musulmani, pentru un adevărat practicant al Islamului nu există nicio justificare pentru acţiunile vătămătoare comise faţă de alte fiinţe umane. Ei subliniază faptul că orice persoană care în numele Islamului atentează la viaţa unei alte fiinţe umane nu este un musulman adevărat. Este important să ne asigurăm că nu cădem în tentaţia de a critica Islamul pentru greşelile unor anumiţi indivizi care au reprezentat atât de greşit una dintre marile religii ale lumii.
   M-am bucurat foarte mult să întâlnesc atât călugări şi călugăriţe practicanţi ai religiei creştine, cât şi rabini evrei, care, rămânând profund fideli tradiţiei lor religioase, au adoptat în acelaşi timp şi anumite practici budiste pe care le-au considerat a fi benefice. Atunci când, în urmă cu 2500 de ani, Sakyamuni Buddha a dat primele învăţături budiste, introducând o nouă filosofie şi o nouă practică spirituală, el a încorporat şi unele elemente utile care îşi aveau originea în alte surse spirituale. În acest fel, el a inclus multe credinţe şi practici deja existente, cum ar fi acceptarea vieţilor trecute si tehnica de meditaţie a atenţiei focalizate asupra unui singur punct sau obiect.

pag. 16-17

   Acest lucru se datorează faptului că înţelepciunea şi compasiunea sunt calităţi pe care noi, oamenii, în mod natural şi spontan, le considerăm a fi virtuoase. Ştiind în mod intuitiv că aceste calităţi sunt extrem de importante, noi le proiectăm în mod firesc asupra concepţiilor noastre despre divinitate.
   Eu cred că dacă am fi cu adevărat devotaţi lui Dumnezeu, iubirea noastră pentru Dumnezeu s-ar exprima în comportamentul nostru de zi cu zi, iar acest lucru s-ar vedea mai ales în modul în care îi tratăm pe alţii. Iubirea pe care i-o purtăm lui Dumnezeu şi-ar pierde sensul dacă comportamentul nostru faţă de alţii ar fi unul lipsit de iubire.
   Atunci când am fost invitat să vorbesc în cadrul ceremoniei interreligioase care a avut loc la National Cathedral din Washington, D.C., în septembrie 2003, serviciu religios dedicat comemorării victimelor tragediei suferite la data de 11 septembrie 2001, am simţit că este important să-mi exprim temerea că unii ar putea vedea Islamul ca pe o religie beligerantă. Am avertizat auditoriul că acest lucru ar fi o greşeală gravă, deoarece, în esenţa sa, Islamul are aceleaşi valori etice ca toate celelalte mari tradiţii religioase mondiale, Islamul fiind o religie care pune un accent deosebit pe bunătatea manifestată faţă de alţii. Totdeauna am fost impresionat de atenţia pe care Islamul o acordă justiţiei sociale, în special în ceea ce priveşte interzicerea exploatării financiare (care se exprimă prin impunerea unor dobânzi pentru sumele împrumutate) şi, de asemenea, interzicerea consumului de substanţe intoxicante (alcool). Potrivit afirmaţiilor prietenilor mei musulmani, pentru un adevărat practicant al Islamului nu există nicio justificare pentru acţiunile vătămătoare comise faţă de alte fiinţe umane. Ei subliniază faptul că orice persoană care în numele Islamului atentează la viaţa unei alte fiinţe umane nu este un musulman adevărat. Este important să ne asigurăm că nu cădem în tentaţia de a critica Islamul pentru greşelile unor anumiţi indivizi care au reprezentat atât de greşit una dintre marile religii ale lumii.
   M-am bucurat foarte mult să întâlnesc atât călugări şi călugăriţe practicanţi ai religiei creştine, cât şi rabini evrei, care, rămânând profund fideli tradiţiei lor religioase, au adoptat în acelaşi timp şi anumite practici budiste pe care le-au considerat a fi benefice. Atunci când, în urmă cu 2500 de ani, Sakyamuni Buddha a dat primele învăţături budiste, introducând o nouă filosofie şi o nouă practică spirituală, el a încorporat şi unele elemente utile care îşi aveau originea în alte surse spirituale. În acest fel, el a inclus multe credinţe şi practici deja existente, cum ar fi acceptarea vieţilor trecute si tehnica de meditaţie a atenţiei focalizate asupra unui singur punct sau obiect.

pag. 70-71

   ...în care fiecare moment de conştienţă îl afectează pe următorul. Astfel, gândurile şi ideile noastre evoluează în timp, iar acest lucru este valabil şi în cazul emoţiilor. Însă schimbarea are loc şi în lumea lucrurilor solide. Himalaya, acest lanţ muntos magnific, poate părea că are o trăinicie permanentă, dar dacă observăm acest lanţ muntos pentru o perioadă de milioane de ani putem detecta schimbările care s-au petrecut. Pentru ca aceste schimbări să aibă loc, trebuie să existe o schimbare într-un interval de timp de o sută de ani. O astfel de schimbare ar necesita o transformare care să aibă loc an de an, ceea ce, la rândul său, depinde de schimbarea ce apare de la o lună la alta, iar acest lucru ar depinde de schimbările din ce în ce mai puţin sesizabile care au loc de la un minut la altul, de la o secundă la alta, şi între perioade din ce în ce mai mici de timp. Aceste schimbări momentane minuscule formează baza pentru o schimbare mai evidentă.
   Această natură mereu schimbătoare este o caracteristică ce apare ca urmare a faptului că ceva s-a produs; în afară de asta, pentru ca schimbarea să apară nu este necesară nicio altă cauză.
   Există anumite cauze care încetează odată ce efectul lor se produce. Astfel de cauze se transformă în efectele lor la fel cum o sămânţă se transformă într-un lăstar. Sămânţa este cauza substanţială a lăstarului care a luat naştere şi s-a dezvoltat. Mai există şi alte cauze şi condiţii, dar acestea sunt secundare, ele reprezentând factori care contribuie la producerea unui efect - cum ar fi apa, îngrăşămintele şi lumina soarelui, aducându-şi şi ele aportul la germinarea seminţei. Luând ca exemplu corpul nostru uman, putem urmări continuumul de momente care au condus la corpul nostru actual mergând înapoi până la începutul acestei vieţi, în momentul concepţiei. Acest moment este numit momentul "devenirii umane".
   Continuumul de momente ale corpului nostru fizic actual poate fi urmărit chiar până la aşa numita cauză substanţială - momentul concepţiei - care, la rândul ei, poate fi urmărită, clipă de clipă, până la începutul universului, până la materia subtilă care a existat în acel moment. Dintr-un punct de vedere budist, continuumul cauzelor substanţiale ce au precedat concepţia noastră poate fi urmărit până înainte de Big Bang, până la momentul în care universul era un vid. De fapt, dacă urmărim raţionamentul prin care investigăm acest continuum, ajungând până înainte de Big Bang, va trebui să recunoaştem faptul că nu ar putea exista un prim moment pentru continuumul cauzelor substanţiale, care este sursa tuturor acestor fenomene condiţionate.
   La fel cum toate lucrurile materiale posedă cauzele lor substanţiale şi condiţiile lor contributive, acelaşi lucru este valabil şi în cazul fenomenelor ...

pag. 145-146

   Pentru a avea un adevărat sentiment de empatie faţă de suferinţa altora, începem prin a recunoaşte propria noastră suferinţă, şi prin a conştientiza modul în care suntem copleşiţi de necazurile noastre. Prin meditaţie încercăm să înţelegem gradul în care starea noastră de a fi este afectată de suferinţă, şi faptul că această situaţie se datorează existenţei noastre în cercul vicios al samsarei. Apoi, încet-încet, ne vom dezvolta dorinţa de a ne elibera definitiv de ea. Atitudinea care rezultă este una de adevărată renunţare. Atunci când extindem această atitudine şi faţă de toate celelalte fiinţe simţitoare şi cultivăm dorinţa ca şi acestea să-şi găsească izbăvirea (de suferinţele lor), se va ivi în noi sentimentul de compasiune. Prin dezvoltarea şi aprofundarea sentimentului de compasiune vom dobândi o hotărâre extraordinară, pe care o vom exprima în cuvinte ca: "Voi aduce fericire tuturor fiinţelor simţitoare!" Bodhicitta, mintea trezită, ia naştere în urma unei astfel de atitudini pline de compasiune.
   Dobândirea naturii de Buddha - scopul meditaţiei noastre (prin care ne trezim şi dezvoltăm starea de bodhicitta) - nu este un lucru uşor, şi poate că va fi nevoie de mai multe vieţi pentru a realiza acest lucru, sau poate chiar de perioade extrem de îndelungate de timp. Nu trebuie să vă aşteptaţi să obţineţi degrabă acest tip de realizări, pentru că, altfel, va exista riscul să vă descurajaţi şi să vă pierdeţi încrederea în practică. Toate eforturile pe care le faceţi, chiar şi străduinţa de a înţelege subiectele dificile pe care le-am abordat, vor contribui la iluminarea voastră. Prin urmare, este esenţial să faceţi tot ce vă stă în putinţă pentru a cultiva condiţiile ce vă vor înlesni renaşterea într-o situaţie care să vă permită să continuaţi parcurgerea drumului către iluminare.
   Faptul că vă abţineţi de la înfăptuirea celor zece acţiuni nevirtuoase - ucidere, furt, comportament sexual incorect, minciună, calomnie, vorbire aspră, bârfă, lăcomie, răutate şi întreţinerea unor viziuni greşite - vă va feri să le mai faceţi rău altor persoane şi, în acest fel, nu veţi mai genera o suferinţă viitoare în ceea ce vă priveşte. Adoptarea unui astfel de comportament vă va asigura o renaştere viitoare favorabilă. Dacă în viaţa viitoare veţi exista sub forma unui animal, atunci nu veţi mai avea ocazia de a avea, în mod conştient, o conduită virtuoasă. Prin urmare, va trebui să vă preocupaţi serios pentru a dobândi meritele şi posibilitatea unei renaşteri ca fiinţă umană, pentru că, în acest fel, veţi putea continua să parcurgeţi drumul care duce la împlinirea scopului final - dobândirea naturii de Buddha.
   La finalul sesiunii de meditaţie, toate meritele acumulate în urma practicii voastre vor trebui să fie dedicate tuturor fiinţelor simţitoare, dorind ca ele să...

  • cartea a apărut în decembrie 2016 la editura Herald, în cadrul colecţiei Himalaya
  • traducător: Marilena Constantinescu
  • Titlu original: A Profound Mind: Cultivating Wisdom in Everyday Life
  • cartea cuprinde 160 pagini în format 13x20cm şi o greutate de 0.150 kg
  • ISBN: 978-973-111-633-4
  • cartea a fost vizualizată de 672 ori începând cu data de 06.05.2011
Nu sunt păreri

Puteţi adăuga păreri doar dacă sunteţi autentificat.
  • Poşta Română
    10.00 lei
    Livrare prin Poşta Română, plata ramburs
    Termen de livrare: 2-4 zile lucrătoare
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în Bucureşti şi zone limitrofe (Bookurier)
    10.00 lei
    Bucureşti, Bragadiru, Buftea, Chiajna, Chitila, Dobroeşti, Dudu, Măgurele, Mogoşoaia, Otopeni, Pantelimon, Popeşti Leordeni, Pipera, Roşu, Voluntari.
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în alte localităţi decât Bucureşti
    14.00 lei
    livrare prin curier rapid în orice localitate, confirmarea livrării se va face telefonic
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 200.00 lei

Nu sunt definite linkuri pentru această carte
carţi de acelaşi autor cu "O minte profundă"
carţi din acelaşi domeniu cu "O minte profundă"
(budism > tibetan)
contact | termeni şi condiţii | © EuSunt.ro | ultima actualizare vineri, 22 septembrie 2017
Cărţi vizualizate recent
toolbar
toolbar