Libraria Eu Sunt - libraria sufletului
intrare cont | creare cont | asistenţă
» EuSunt » Obârşia luminii vineri, 20 octombrie 2017 
căutare avansată
  căutare   OK
 
domenii
arte divinatorii astrologie budism creştinism dicţionare filosofie hinduism islamism iudaism literatură maeştri spirituali mitologie ocultism orientări spirituale paranormal psihologie taoism terapii yoga
 
 
index alfabetic
noutăţi în curând autori edituri titluri
 
 
newsletter

abonare
 
 
informaţii utile
asistenţă cum comand despre livrare cum plătesc despre EuSunt anunţuri
 
 
link-uri
link-uri parteneri
 

Obârşia luminii

islamul şiit în texte alese
Recomanda unui prieten Recomanda unui prieten
Obârşia luminii Imaginea mare preţ Eu Sunt: 25,00 lei

preţ listă: 29,00 lei

reducere:
4,00 lei (13,79%)

  buc.
alte modalităţi de comandă:

1. prin e-mail la comenzi@eusunt.ro

2. prin messenger la libraria_eusunt

3. telefonic la:
orange 0754.025.588
vodafone 0722.298.137
romtelecom 021.665.69.86

Detalii despre cartea Obârşia luminii

Lucrarea reprezintă o selecţie de texte alese realizată de Allamah Tabataba'i, unul dintre cei proeminenţi gânditori contemporani specializaţi în filosofia islamică şi islamul şiit, a cărui contribuţie a ajutat mult la deschiderea Occidentului către cultura şi filosofia şiită. Pană la el, aproape toate studiile occidentale se limitau la punctul de vedere al islamului sunnit şi se bazau pe sursele şi colecţiile sunnite.
Literatura hadit-urilor şiite include toate spusele Profetului islamului acceptate de şiiţi, cât şi tradiţiile celor doisprezece Imami, de la Ali ibn Abi Talib până la Mehdi.
Această colecţie este aşadar considerată a fi, dupa Sfântul Coran, cel mai important fond de texte religioase pentru şiiţi.
La fel ca in islamul sunnit, şi în acest caz hadit-urile alcătuiesc, împreună cu Coranul, cartea revelată, baza tuturor ştiinţelor teologice, incluzand bineinteles şi Sari'ah, precum şi viaţa religioasă în ambele sale aspecte, cel intelectual şi cel devoţional.
Termenul de imam, asa cum este el folosit în şiism, diferă de întrebuinţarea sa obişnuită în limba arabă, unde înseamnă "conducator", sau în teoria politică sunnită, unde inseamnă califul insuşi.
Asa cum este el folosit în şiism, termenul se referă la o persoană care deţine "lumina lui Muhammad" (al-nur al-mahammadi). Imamii sunt precum un lanţ de lumina care izvoraşte din "soarele profeţiei".
Tot ceea ce spun ei provine de la aceeaşi comoară sacră a înţelepciunii călăuzitoare. Din moment ce ei reprezintă o prelungire a realităţii lăuntrice a nobilului Profet, cuvintele lor provin chiar de la acesta.
Siiţii încorporează spusele Imamilor, transmise pe o perioada de mai bine de două secole, într-un singur corpus cu cele ale nobilului Profet. Prin aceasta se deosebeste concepţia şiită referitoare la hadit-uri de cea sunnită.
Introducere ... 5
Note explicative ... 16
Prefaţă ... 23

PARTEA ÎNTÂI

DESPRE UNICITATEA LUI DUMNEZEU
... 25

NOTĂ INTRODUCTIVĂ ... 27
A. HADIT-URI TRANSMISE DE LA PROFETUL MUHAMMAD ... 31
B. HADIT-URI TRANSMISE DE LA ALI, PRIMUL IMAM ... 37
C. IMAMUL AL BAQIR, AL CINCILEA IMAM ... 59
D. JAFAR AL SADIQ, AL ŞASELEA IMAM ... 73
E. IMAMUL MUSA, AL ŞAPTELEA IMAM ... 79
F. IMAMUL ALI AL RIDA, AL OPTULEA IMAM ... 81

PARTEA A DOUA

GUVERNAREA SOCIETĂŢII
... 97

NOTĂ INTRODUCTIVĂ ... 99
SFATURILE LUI ALI PENTRU MALIK AL AŞTAR ... 101

PARTEA A TREIA

VIAŢA SPIRITUALĂ: RUGĂCIUNILE ŞI RUGILE
... 135

NOTĂ INTRODUCTIVĂ ... 137
A. IMAMUL AL HUSEIN, AL TREILEA IMAM ... 14J
B. ALI ZAYN AL ABIDIN, AL PATRULEA IMAM ... 179
C. MUHAMMAD AL MEHDI, AL DOISPREZECELEA IMAM ... 201

Anexa ... 205
Cei doisprezece imami ... 207
Bibliografie ... 217
Allamah Sayyid Muhammad Husayn Tabatabai ... 219

pag. 33-34

   El le-a trimis profeţi pentru ca aceştia să fie dovezi convingătoare pentru creaturile Sale şi astfel profeţii Săi pot fi martori împotriva lor.
   El le-a trimis profeţi care să le vestească şi să-i prevină, «ca cel care piere să piară ca o dovadă vădită, iar ca cel care rămâne în viaţă să rămână ca o dovadă vădită» (Coran 8:42) şi ca slujitorii Săi să poată înţelege lucrurile în care au fost neştiutori cu privire la Domnul lor, să-L recunoască pe El în calitatea Sa de Dumnezeu şi să-I proclame Unicitatea, după ce se împotriviseră cu încăpăţânare."

   2. ATRIBUTELE LUI DUMNEZEU

   Ibn Abbas a relatat că un evreu pe nume Na'thal s-a înfăţişat înaintea Profetului lui Allah şi l-a întrebat:
   „O, Muhammad, te voi întreba despre anumite lucruri care mă frământă de ceva timp. Dacă poţi să-mi răspunzi, voi îmbrăţişa islamul şi voi avea încredere în tine."
   Profetul a spus: „întreabă, o, Abu Ummarah!"
   Apoi acesta a spus: „O, Muhammad, descrie-mi-L pe Dumnezeul tău."
   Profetul a răspuns:
   „Cu adevărat, Creatorul nu poate fi descris decât prin ceea ce El însuşi S-a descris pe Sine - şi cum poate cineva să-L descrie pe Acel Creator pe care simţurile nu-L pot percepe, la care imaginaţia nu poate ajunge, pe care cugetul (khatarat) nu-L poate delimita, iar privirea nu-L poate cuprinde?
   El este mai Mare decât ceea ce descriu cei care încearcă să-L reprezinte.
   El este îndepărtat în apropierea Lui şi aproape în depărtarea Sa.
   El dă formă (kayyaf) „modalităţii" (kayfiyyah), astfel că nu se poate spune despre El - ,,Cum?" (kayf).
   El stabileşte (ayyan) „unde" (ayn), astfel că nu se poate spune despre El - „Unde?" (ayn).
   El alege „modalitatea" {kayfufiyyah) şi „locul" (aynuniyyah), astfel că El este «Unul... Dumnezeu!... Absolutul!» (Coran 112:1-2), aşa cum S-a descris pe Sine. Dar cei care încearcă să-L descrie nu reuşesc să străbată până la descripţia Sa. «El nu naşte şi nu se naşte, şi nimeni nu-I este asemenea.»" (Coran 112:3-4).
   Na'thal a spus: „Ai grăit adevărul. O, Muhammad, spune-mi despre afirmaţia ta, că «într-adevăr El este Unic, nu există nimeni ca {şabih) El.» Nu este Dumnezeu Unic, iar omul unic, de asemenea? Şi, astfel, Unicitatea Sa (wahdaniyyah) poate fi comparată cu unicitatea fiinţei omeneşti?"
   Profetul a răspuns:
   „Dumnezeu este Unic, dar în sensul de Singur (o singură esenţă) (ahadi al-mana), în timp ce fiinţa umană este unică, dar este duală în ceea ce semnifică ea (în esenţa sa este compusă din două părţi) (thanawi al-ma'na), substanţa materială (jism), evenimentele accidentale (,arad), trupul (badan) şi spiritul (ruh).

pag. 33-34

   El le-a trimis profeţi pentru ca aceştia să fie dovezi convingătoare pentru creaturile Sale şi astfel profeţii Săi pot fi martori împotriva lor.
   El le-a trimis profeţi care să le vestească şi să-i prevină, «ca cel care piere să piară ca o dovadă vădită, iar ca cel care rămâne în viaţă să rămână ca o dovadă vădită» (Coran 8:42) şi ca slujitorii Săi să poată înţelege lucrurile în care au fost neştiutori cu privire la Domnul lor, să-L recunoască pe El în calitatea Sa de Dumnezeu şi să-I proclame Unicitatea, după ce se împotriviseră cu încăpăţânare."

   2. ATRIBUTELE LUI DUMNEZEU

   Ibn Abbas a relatat că un evreu pe nume Na'thal s-a înfăţişat înaintea Profetului lui Allah şi l-a întrebat:
   „O, Muhammad, te voi întreba despre anumite lucruri care mă frământă de ceva timp. Dacă poţi să-mi răspunzi, voi îmbrăţişa islamul şi voi avea încredere în tine."
   Profetul a spus: „întreabă, o, Abu Ummarah!"
   Apoi acesta a spus: „O, Muhammad, descrie-mi-L pe Dumnezeul tău."
   Profetul a răspuns:
   „Cu adevărat, Creatorul nu poate fi descris decât prin ceea ce El însuşi S-a descris pe Sine - şi cum poate cineva să-L descrie pe Acel Creator pe care simţurile nu-L pot percepe, la care imaginaţia nu poate ajunge, pe care cugetul (khatarat) nu-L poate delimita, iar privirea nu-L poate cuprinde?
   El este mai Mare decât ceea ce descriu cei care încearcă să-L reprezinte.
   El este îndepărtat în apropierea Lui şi aproape în depărtarea Sa.
   El dă formă (kayyaf) „modalităţii" (kayfiyyah), astfel că nu se poate spune despre El - ,,Cum?" (kayf).
   El stabileşte (ayyan) „unde" (ayn), astfel că nu se poate spune despre El - „Unde?" (ayn).
   El alege „modalitatea" {kayfufiyyah) şi „locul" (aynuniyyah), astfel că El este «Unul... Dumnezeu!... Absolutul!» (Coran 112:1-2), aşa cum S-a descris pe Sine. Dar cei care încearcă să-L descrie nu reuşesc să străbată până la descripţia Sa. «El nu naşte şi nu se naşte, şi nimeni nu-I este asemenea.»" (Coran 112:3-4).
   Na'thal a spus: „Ai grăit adevărul. O, Muhammad, spune-mi despre afirmaţia ta, că «într-adevăr El este Unic, nu există nimeni ca {şabih) El.» Nu este Dumnezeu Unic, iar omul unic, de asemenea? Şi, astfel, Unicitatea Sa (wahdaniyyah) poate fi comparată cu unicitatea fiinţei omeneşti?"
   Profetul a răspuns:
   „Dumnezeu este Unic, dar în sensul de Singur (o singură esenţă) (ahadi al-mana), în timp ce fiinţa umană este unică, dar este duală în ceea ce semnifică ea (în esenţa sa este compusă din două părţi) (thanawi al-ma'na), substanţa materială (jism), evenimentele accidentale (,arad), trupul (badan) şi spiritul (ruh).

pag. 69-70

   C. HADIT-UR1 TRANSMISE DE LA IMAMUL AL BAQJR, AL CINCILEA IMAM

   DOMNUL INCOMPARABIL


   Abu Basir a relatat că cineva a venit la Abu Jafar (al cincilea Imam) şi l-a întrebat pe acesta: „O, Abu Jafar, spune-mi despre Domnul Tău! Când a fost El?"
   Acesta a răspuns:
   „Vai ţie! Cu siguranţă «Când a fost el?» se poate spune despre un lucru care nu era, apoi a fost. Dar Domnul meu (Binecuvântat şi Preamărit fie El!) este Veşnic Viu fără să se poată spune «cum» sau «a fost». Fiinţa Sa (kawn) nu este caracterizată de «cum» (modalitate), nici de «unde». El nu a fost în ceva sau pe ceva.
   El nu a creat un loc (makan) pentru Fiinţa Sa (kan). El nu a devenit mai puternic după ce a dat fiinţă lucruri¬lor, nici nu era mai slab înainte să creeze lucrurile. Iar El nu era cuprins de însingurare (mustawhiş) înainte de crea¬rea lucrurilor. El nu seamănă cu nimic din ceea ce a fost creat. El nu era lipsit de putere asupra împărăţiei Sale, înainte de crearea acesteia, ca să se poată spune că va fi lipsit de suveranitate după nimicirea acesteia. El rămâne Viu fără să aibă o viaţă (care să fi fost creată), era un Suveran puternic înainte de a crea ceva (peste care să domnească) şi rămâne un Stăpânitor atotputernic (malik jabbar) după ce a creat universul (al-kawn). Nu se poate spune despre Fiinţa Sa «cum» sau «unde», nici nu are vreo limită. El nu poate fî cunoscut prin ceva cu care să fie comparat. El nu îmbătrâneşte în decursul existenţei Sale îndelungate. El nu este trăsnit de nimic. Nimic nu-L face să se înspăimânte. Dar toate sunt trăsnite de teama Lui."
   „El este Viu fără să aibă viaţă temporală, fără să aibă o fiinţă (kawn) care să poată fi descrisă de atribute, fără să aibă o stare care să poată fi definită (kayfmahdud), fără o urmă care să poată fi urmărită şi fără un loc asociat. El este Cel Viu care cunoaşte şi un Rege Veşnic. Ale Lui sunt puterea şi suveranitatea.
   El creează ceea ce doreşte prin voia Sa (maşiyyah). El nu este nici limitat, nici divizat în mai multe părţi şi El nu piere. El a fost Cel Dintâi, fără să se poată spune «cum» şi El va fi Cel din urmă, fără să se poată spune «unde». Şi «Totul este pieritor în afară de Faţa Sa.» (Coran 28: 88); «Nu ale Lui sunt Facerea şi Porunca? Binecuvântat fie Dumnezeu, Stăpânul lumilor!» (Coran 7: 54).
   Vai ţie, cel care ai pus această întrebare! în ceea ce-L priveşte pe Domnul meu, cu adevărat închipuirea nu-L...

pag. 131-132

   Fereşte-te de a fi mulţumit de tine însuţi, de a te baza pe acele lucruri care-ţi sunt pe plac şi de dragostea pentru lauda multă, pentru că acestea trei sunt printre cele mai sigure prilejuri pe care le are Satana pentru a şterge eventualele fapte bune ale celor care fac binele.
   Fereşte-te de a le reproşa (mann) ceva supuşilor tăi atunci când le faci un bine (pentru faptul că nu apreciază şi nu recunosc îndeajuns datoria pe care o au faţă de tine), de a exagera faptele pe care le-ai făcut şi de a face făgăduieli care să fie urmate de nerespectarea lor. Pentru că reproşul anulează faptele bune, exagerarea faptelor înlătură lumina adevărului, iar nerespectarea făgăduielii are ca rezultat ura din partea lui Dumnezeu şi a oamenilor. Dumnezeu - Preamărit fie El! - a spus: «Mare urâciune este pentru Dumnezeu să spuneţi ceea ce nu faceţi!» (Coran 61: 3).
   Să te fereşti de a te grăbi să rezolvi problemele înainte de timpul potrivit pentru aceasta, de neglijarea acestora când rezolvarea lor este posibilă, de a stărui cu îndărătnicie în încercarea de a le rezolva, când acestea nu pot fi rezolvate, şi de a le trata cu slăbiciune când ele au devenit clare. Aşadar aşează fiecare lucru la locul său şi săvârşeşte fiecare acţiune la momentul său,
   Fereşte-te de a-ţi atribui privilegii în cele în care oamenii sunt egali şi de a neglija acele lucruri care ar trebui să te îngrijoreze, după ce ele au devenit clare în ochii oamenilor, pentru că acest lucru va fi folosit împotriva ta, spre folosul altora; fereşte-te de a trata lucrurile cu neglijenţă, pentru că nu peste multă vreme se va da la o parte vălul care acoperă faptele tale şi se va pretinde de la tine dreptate pentru cel nedreptăţit.65
   Stăpâneşte-ţi patima mândriei, furia puterii tale, forţa mâinii şi ascuţimea limbii. Păzeşte-te de toate acestea, înfrânându-ţi impulsurile şi stăpânindu-ţi reacţia violentă, până când mânia ta se potoleşte şi până când deţii controlul asupra propriei tale voinţe. Dar nu vei putea câştiga controlul asupra sufletului tău, până când nu va spori preocuparea ta pentru amintirea faptului câ te vei întoarce la Domnul tău.

pag. 201-202

   C. MUHAMMAD AL MEHDI, AL DOISPREZECELEA IMAM

   RUGĂ PENTRU LUNA RAJAB


   Şeikhul Al Tuşi a relatat că această scriere superbă i-a fost încredinţată în Sfântul Lăcaş marelui Şeikh Abu Jaf ar Muhammad ibn Uthman ibn Sa'id121 (Fie ca Dumnezeu să fie mulţumit de el!). Această rugă se recită în fiecare zi a lunii Rajab.

   O, Dumnezeule, Te rog prin toate înţelesurile existente în invocaţiile
   celor cărora le-ai dat autoritatea de a conduce,
   celor cărora li s-au încredinţat tainele Tale,
   celor care primesc cu bucurie porunca Ta,
   celor care preamăresc puterea Ta
   şi celor care îţi proclamă măreţia!

   Te rog, prin orice spusă a lor rostită cu îngăduinţa Ta,
   căci Tu i-ai desemnat pe ei să fie expresii pure ale cuvintelor Tale
   şi stâlpi ai mărturisirii Unicităţii Tale,
   semne şi dovezi care conduc către Tine,
   cei care reflectă neîncetat statutul Tău
   ce nu poate fi ignorat niciunde.

   Prin acestea Te cunoaşte cel ce vrea să Te cunoască.

   Nu există diferenţă între Tine şi mesajul pe care ei îl poartă,
   decât că ei sunt doar robii Tăi şi creaturile Tale;
   facerea şi desfacerea tuturor lucrurilor este doar în mâna Ta,
   începutul lor este la Tine şi întoarcerea lor este la Tine.

   Ei sunt ajutoare, martori, dovezi [ale Milei Tale],
   apărători [ai religiei Tale], protectori [ai legilor Tale] şi călăuzitori.

   Cu ei ai umplut cerurile Tale şi pământul Tău până când a devenit limpede
   că nu există altă divinitate în afară de Tine.

   Aşadar, Te rog în numele tuturor acestora
   şi în numele Măreţiei şi Puterii Tale,
   în numele rangurilor Tale şi al semnelor Tale,
   să-i binecuvântezi pe Muhammad şi pe cei din familia sa
   şi să-mi sporeşti credinţa şi statornicia.

   O, Cel Care este Tăinuit în manifestarea Sa!
   O, Cel Care este Manifestat în tăinuirea Sa!
   O, Cel Care separă lumina de întuneric!
   O, Cel Care este descris prin altceva, diferit de Esenţa Sa,
   şi Care este cunoscut doar fără comparaţii!
   O, Cel Care mărgineşte fiecare lucru mărginit!

  • cartea a apărut în septembrie 2012 la editura Herald, în cadrul colecţiei Princeps
  • traducător: Carmen Vestali
  • cartea cuprinde 224 pagini în format 13x22cm şi o greutate de 0.255 kg
  • ISBN: 978-973-111-344-9
  • cartea a fost vizualizată de 1538 ori începând cu data de 06.05.2011
Nu sunt păreri

Puteţi adăuga păreri doar dacă sunteţi autentificat.
  • Poşta Română
    10.00 lei
    Livrare prin Poşta Română, plata ramburs
    Termen de livrare: 2-4 zile lucrătoare
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în Bucureşti şi zone limitrofe (Bookurier)
    10.00 lei
    Bucureşti, Bragadiru, Buftea, Chiajna, Chitila, Dobroeşti, Dudu, Măgurele, Mogoşoaia, Otopeni, Pantelimon, Popeşti Leordeni, Pipera, Roşu, Voluntari.
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în alte localităţi decât Bucureşti
    14.00 lei
    livrare prin curier rapid în orice localitate, confirmarea livrării se va face telefonic
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 200.00 lei

Nu sunt definite linkuri pentru această carte
carţi din acelaşi domeniu cu "Obârşia luminii"
(islamism > general)
derulare
Coranul
Coranul
(general)
Peripeţiile lui Nastratin Hogea
Peripeţiile lui Nastratin Hogea
(general, povestiri)
Divan
Divan
(poeme, general)
Maeştrii spirituali
Maeştrii spirituali
(general, general, general, general, general, general)
contact | termeni şi condiţii | © EuSunt.ro | ultima actualizare vineri, 20 octombrie 2017
Cărţi vizualizate recent
toolbar
toolbar