Libraria Eu Sunt - libraria sufletului
intrare cont | creare cont | asistenţă
» EuSunt » Psihoterapie isihastă joi, 23 februarie 2017 
căutare avansată
  căutare   OK
 
domenii
arte divinatorii astrologie budism creştinism dicţionare filosofie hinduism islamism iudaism literatură maeştri spirituali mitologie ocultism orientări spirituale paranormal psihologie taoism terapii yoga
 
 
index alfabetic
noutăţi în curând autori edituri titluri
 
 
newsletter

abonare
 
 
informaţii utile
asistenţă cum comand despre livrare cum plătesc despre EuSunt anunţuri
 
 
link-uri
link-uri parteneri
 

Psihoterapie isihastă

practici şi metode filocalice pentru restabilirea sănătăţii
de Vasile Andru
Recomanda unui prieten Recomanda unui prieten
Psihoterapie isihastă Imaginea mare preţ Eu Sunt: 23,00 lei

preţ listă: 25,00 lei

reducere:
2,00 lei (8,00%)

  buc.
alte modalităţi de comandă:

1. prin e-mail la comenzi@eusunt.ro

2. prin messenger la libraria_eusunt

3. telefonic la:
orange 0754.025.588
vodafone 0722.298.137
romtelecom 021.665.69.86

Detalii despre cartea Psihoterapie isihastă

În volumul de faţă sunt evidenţiate acele aspecte din Filocalie care pot servi în psihoterapie. În tradiţia isihastă s-a conturat şi o ştiinţă a îmbunătăţirii umane, a vindecării bolilor ego-ului, a corectării unor trăsături de personalitate. La mulţi autori patristici există experienţe şi cazuistică privind restabilirea echilibrului psihoemoţional. Filocalia orientează actul medical spre cele trei vindecări: a trupului, a minţii, a sufletului. În cartea aceasta este vorba atât de conturarea unui obiect nou, cât mai ales despre îndemnarea psihoterapeuţilor clasici spre un teren filocalic, spre spiritualizarea actului medical.
PROLEGOMENE
Filocalia ca instrument psihoterapeutic ... 5

PARTEA I. Principii şi precepte
Şapte reguli filocalice pentru restabilirea sănătăţii ... 15
Relaţia între păcate şi boli ... 32
Emoţiile distructive şi tratarea lor ... 54
Cele 7 ispite în relaţie cu 7 dizabilităţi psihice ... 61
Complexul Cain ... 75
Oboseala şi stresul. O abordare filocalică ... 88
Corectarea mişcării minţii ... 95

PARTEA a II-a. Vindecători şi vindecaţi
O sfântă depresivă, Olimpiada, şi terapeutul ei Ioan Hrisostom ... 109
Evdochia şi trauma de iniţiere ... 129
Ridicarea femeii căzute (Vindecările credinţei, I) ... 137
Ridicarea bărbatului căzut (Vindecările credinţei, II) ... 144
Un veac de mătănii pentru Andrei Tâlharul ... 153
Relaţia credinţă-sănătate (în tratamentele părintelui Arsenie Boca) ... 157
Vindecări miraculoase ... 166
Cu întrebarea te mântuieşti ... 174
Cuvintele de folos ale asceţilor: îndreptare a vieţii ... 178
Terapia relaţiei de cuplu ... 188
Vindecarea arborelui genealogic, azi ... 207

PARTEA a III-a. Practici sacerdotale
Cele trei vindecări: trup, minte şi suflet ... 219
Cele mai puternice rugăciuni ... 225
Rugăciunea Domnească ... 228
Practica Fericirilor (Psihoterapia prin intervenţie paradoxală) ... 232
Ectenia cererilor - rememorarea păstrătorilor vieţii, întru desăvârşire ... 251
Pravila lui Efrem Sirul pentru despătimire ... 254
Zece psalmi cu efecte terapeutice particulare ... 262

ÎNCHEIERE. Terapie şi metanoia
De la vindecare la transformare (Sau: De la dispariţia simptomului
la restructurarea personalităţii) ... 278

GLOSAR ... 288

pag. 116-117

   Fazele "terapiei"

   În prima fază, Ioan o îndeamnă la: mutarea continuă a gândului, de la eşec, la divin. Abaterea de la gânduri triste prin "chemarea neîncetată a lui Dumnezeu". Aşa cum se face prin repetarea Numelui divin. Procedeu care, mai târziu, se va numi noera proseuche, adică rugăciunea minţii.
   Îi zice: Cheamă-l mereu pe Dumnezeu. Dacă Dumnezeu nu te vindecă imediat, să nu te enervezi.
   Zice: "Acesta e obiceiul lui Dumnezeu: nu elimină de la început cele cumplite..."
   Un mod de a intimiza relaţia cu Dumnezeu, rostirea familiară: "Acesta-i obiceiul lui Dumnezeu..." Ca şi cum poţi avea privilegiul de a şti obiceiurile Domnului, de a şti "voia Lui".
   Aşadar, Dumnezeu răspunde întotdeauna la rugăciune, dar nerăbdarea noastră face să ratăm răspunsul. Dumnezeu răspunde cu un decalaj între faptă şi răsplată, între cerere şi obţinere.
   Mulţi nu suportă acest decalaj, şi ratează întâlnirea divină. Acest decalaj, pentru înţelept, este "şcoală şi imagine" ale celor nevăzute. Durata aşteptării "ploconului" divin este uneori prilejul deschiderii ochilor.

   Parabola darului imediat

   Uneori Dumnezeu răspunde imediat la rugăciune. Acum ceri, acum ţi-a dat. Depinde cât ceri, cum ceri.
   Întâmplare:
   într-o biserică goală, doi cetăţeni se rugau lui Dumnezeu să le dea bani.
   Unul se ruga astfel: "Doamne, dă-mi şi mie un dolar să-mi iau o pâine şi un kil de cartofi!"
   Altul se ruga: "Doamne, dă-mi şi mie un milion de dolari, să încep o afacere grozavă!"
   Primul: "Doamne, dă-mi şi mie un dolar..."
   Al doilea, enervat, scoate din buzunar un dolar, îl dă săracului şi spune:
   "Na, ţine un dolar, şi nu mai fă gălăgie, lasă-L pe Dumnezeu să se concentreze pe problema mea!"
   De aici se vede cine a fost ascultat Sus.

   Parabola decalajului între cerere şi primire

  Un cetăţean se tot ruga:
  Doamne, dă-mi şi mie avere! Vreau să trăiesc şi eu boiereşte pe lumea asta!
   Şi se tot ruga zi şi noapte, că era chiar creştin practicant; şi promitea că va face...

pag. 116-117

   Fazele "terapiei"

   În prima fază, Ioan o îndeamnă la: mutarea continuă a gândului, de la eşec, la divin. Abaterea de la gânduri triste prin "chemarea neîncetată a lui Dumnezeu". Aşa cum se face prin repetarea Numelui divin. Procedeu care, mai târziu, se va numi noera proseuche, adică rugăciunea minţii.
   Îi zice: Cheamă-l mereu pe Dumnezeu. Dacă Dumnezeu nu te vindecă imediat, să nu te enervezi.
   Zice: "Acesta e obiceiul lui Dumnezeu: nu elimină de la început cele cumplite..."
   Un mod de a intimiza relaţia cu Dumnezeu, rostirea familiară: "Acesta-i obiceiul lui Dumnezeu..." Ca şi cum poţi avea privilegiul de a şti obiceiurile Domnului, de a şti "voia Lui".
   Aşadar, Dumnezeu răspunde întotdeauna la rugăciune, dar nerăbdarea noastră face să ratăm răspunsul. Dumnezeu răspunde cu un decalaj între faptă şi răsplată, între cerere şi obţinere.
   Mulţi nu suportă acest decalaj, şi ratează întâlnirea divină. Acest decalaj, pentru înţelept, este "şcoală şi imagine" ale celor nevăzute. Durata aşteptării "ploconului" divin este uneori prilejul deschiderii ochilor.

   Parabola darului imediat

   Uneori Dumnezeu răspunde imediat la rugăciune. Acum ceri, acum ţi-a dat. Depinde cât ceri, cum ceri.
   Întâmplare:
   într-o biserică goală, doi cetăţeni se rugau lui Dumnezeu să le dea bani.
   Unul se ruga astfel: "Doamne, dă-mi şi mie un dolar să-mi iau o pâine şi un kil de cartofi!"
   Altul se ruga: "Doamne, dă-mi şi mie un milion de dolari, să încep o afacere grozavă!"
   Primul: "Doamne, dă-mi şi mie un dolar..."
   Al doilea, enervat, scoate din buzunar un dolar, îl dă săracului şi spune:
   "Na, ţine un dolar, şi nu mai fă gălăgie, lasă-L pe Dumnezeu să se concentreze pe problema mea!"
   De aici se vede cine a fost ascultat Sus.

   Parabola decalajului între cerere şi primire

  Un cetăţean se tot ruga:
  Doamne, dă-mi şi mie avere! Vreau să trăiesc şi eu boiereşte pe lumea asta!
   Şi se tot ruga zi şi noapte, că era chiar creştin practicant; şi promitea că va face...

pag. 18-19

   Femeia trebuie să înţeleagă că bărbatul are, la un moment dat, nevoie de fugă. Înţelegerea faptului că asemenea stări sunt naturale ar putea evita numeroase conflicte, conflicte care generează ulterior perturbări de personalitate ale membrilor familiei - fie localizate scurt, fie cu amprentă de durată asupra copiilor.
   Psihologii au explicat deja că majoritatea impasurilor pe care le vor avea fiii noştri mai târziu se datorează conflictelor din familie petrecute în perioada copilăriei acestora.
   Aceasta este, deci, prima regulă: sănătatea este o consecinţă a binelui mental. Iar acest bine mental are la bază înţelegerea şi o stare de mulţumire. Nu automulţumire, ci acea mulţumire care, la urma urmei, înseamnă înţelegere.

   2. Nu considera boala ca o pedeapsă pentru păcate

   Unii consideră boala ca fiind o pedeapsă pentru păcate. Este un clişeu vechi cât folclorul religios.
   Omul bolnav se reface mai greu când consideră că a fost bătut de Dumnezeu şi că Atotputernicul i-a dat boala în chip de pedeapsă.
   Dar dacă boala nu este o pedeapsă pentru păcate, ce este atunci?
   Este o oprire de la păcat; este o informaţie, o atenţionare că ai încălcat o lege.
   într-o carte celebră, care se cheamă Călătorie spre soare apune, personajul principal este o maimuţă poznaşă, născută dintr-o piatră. Şi ea s-a dus să caute iniţierea. Un maestru a ajutat-o să obţină iniţierea şi, astfel, ea a devenit "egala cerului", nemuritoare. Însă cu toate că era nemuritoare, maimuţa tot făcea pozne. Poate aşa e şi omul: deşi dobândeşte atâta ştiinţă, sălbăticia din el nu dispare.
   Ei bine, ajungând această maimuţă în cer, face tărăboi printre sfinţi, răstoarnă nişte cazane unde se fierbea elixirul vieţii, strică nişte tocmeli... Sfinţii se supără şi se plâng lui Dumnezeu că o maimuţă întoarce totul cu susul în jos. Şi atunci un Luminat a luat un cerculeţ de fier, l-a pus pe capul maimuţei şi l-a fixat bine, ca ea să nu-l poată da jos, spunându-i: "De câte ori vei călca o lege divină, cercul te va strânge!" Şi a venit maimuţa pe Pământ; cum făcea o poznă mare, cerculeţul o strângea; şi o durea capul cumplit, şi pe loc se cuminţea.
   Aşadar durerea ei de cap nu era o pedeapsă, ci o informaţie că a încălcat o lege...

pag. 172-173

   Simboluri ajutătoare

Crucea: simbolul mântuirii.
Cartea: simbolul mărturisirii.
Lumânarea: simbolul hristic, lumina vieţii.
Icoana: simbolul întrupării divinului în istorie.
Muntele: simbolul credinţei.
Mâna: simbolul vindecării.
Piciorul: simbolul slujirii, al ascultării.
Tripticul crucea + ancora + inima sim-bolizează: credinţă, nădejde, dragoste.
Apa: simbolul purificării.
Pâinea şi vinul: simboluri euharistice. Să rememorăm simbolul pâinii (= trup hristic) la fiecare masă.
Arborii: fericirea cerească; arborii mai simbolizează: învierea corpului (pe morminte); omul botezat faţă de cel nebotezat (copacul verde şi copacul uscat).
Florile: simbolul harurilor SE Duh.
Scara: simbolul progresiei spirituale.
Metania: simbolul învierii omului din moartea păcatului.
Toaca: chemare şi mediere pământ-cer.
Clopotul: vocea exterioară a bisericii.
Amin: începutul şi sfârşitul.

   Fireşte, înţelegem prin simbol un fapt lucrător, nu un idol. Icoana nu este idol, ci este simbolul întrupării şi elucidează taina întrupării. Simbolul este o scară: nu idolatrizezi scara, ci urci pe ea spre taine şi înţelesuri şi menţii mintea în tărie, trăieşti în duh, eşti în vestibulul miracolului.

pag. 274-275

   Sporirea capacităţii de empatie, de trăire pentru celălalt. Modelarea caracterială, însănătoşirea egoului.
   Femeia care insista ca bărbatul ei să se schimbe ştia ce zice. Simţea că egoul aceluia este în suferinţă şi viaţa de cuplu este în surpare.

   Bolile egoului

   Care sunt bolile egoului? Cea mai la vedere, şi tare supărătoare, este hipertrofia eului.
   Egopatia - supraevaluarea eului, la personalitatea structurată dizarmonic; egocentrism, agresivitate. Negarea altei persoane.
   Mai găsim termeni precum: egofilie (iubirea de eu), egomanie şi egofonie - acestea având şi variante clinice. E vorba de boli ale eului care pot fi prezente în personalităţi dizarmonice de tip isteric, sau în psihoza paranoică. Aici ne vom opri însă la stadiul neclinic: individualism, egoism, frica de a-şi pierde privilegiile, slaba capacitate de empatie.
   Orgoliul, slava deşartă - sunt denumiri filocalice ale acestei boli. Orgoliul figurează printre cele 7 păcate capitale, dovadă că primejdia sa pentru armonia personalităţii a fost resimţită în toată gravitatea ei pre-clinică si chiar clinică.

   Legământul ca profilaxie

   În obştile monahiceşti, însănătoşirea egoului se practică prin "ascultări". Se ştie că neofitul care vine din lume, are un ego contaminat de lumesc. Dar şi de eventuale complexe personale. Aşadar, regula "ascultării" este introdusă chiar între cele trei legăminte făcute la tunderea în monahism: votul (legământul) sărăciei, al castităţii, al ascultării.
   Instituirea celor trei legăminte decurge din faptul că natura umană este predispusă la aceste trei boli: (1) ataşarea de obiecte; (2) excesul legat de exprimarea instinctului sexual şi (3) incapacitatea interiorizării legii din cauza barajelor eului.
   Aşa s-a născut înţelepciunea celor trei voturi, care redresează exact cele trei "vicii" de fond ale firii umane.
   Chiar şi ataşarea de obiecte, aspect al complexului anal, este şi o boală a egoului. Analitic vorbind egoul este simbolizat în obiecte.
   Doctoria contra bolilor egoului sunt, aşadar, cele trei legăminte monahiceşti. Dar mai ales practicarea legămintelor. Căci sunt dese cazurile când simpla "vaccinare" cu depunerea voturilor nu rezolvă problema, nu vindecă egoul. Mai trebuie să urmeze şi aplicarea, "nevoinţa".

  • cartea a apărut în decembrie 2016 la editura Paralela 45, în cadrul colecţiei Biblioteca pentru suflet
  • cartea cuprinde 296 pagini în format 10x18cm şi o greutate de 0.175 kg
  • ISBN: 978-973-47-0954-0
  • cartea a fost vizualizată de 3599 ori începând cu data de 06.05.2011
Nu sunt păreri

Puteţi adăuga păreri doar dacă sunteţi autentificat.
  • Poşta Română
    10.00 lei
    Livrare prin Poşta Română, plata ramburs
    Termen de livrare: 2-4 zile lucrătoare
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în Bucureşti şi zone limitrofe (Bookurier)
    10.00 lei
    Bucureşti, Bragadiru, Buftea, Chiajna, Chitila, Dobroeşti, Dudu, Măgurele, Mogoşoaia, Otopeni, Pantelimon, Popeşti Leordeni, Pipera, Roşu, Voluntari.
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în alte localităţi decât Bucureşti
    14.00 lei
    livrare prin curier rapid în orice localitate, confirmarea livrării se va face telefonic
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 200.00 lei

Nu sunt definite linkuri pentru această carte
contact | termeni şi condiţii | © EuSunt.ro | ultima actualizare marţi, 21 februarie 2017
Cărţi vizualizate recent
toolbar
toolbar