Libraria Eu Sunt - libraria sufletului
intrare cont | creare cont | asistenţă
» EuSunt » Să învingem autismul joi, 30 martie 2017 
căutare avansată
  căutare   OK
 
domenii
arte divinatorii astrologie budism creştinism dicţionare filosofie hinduism islamism iudaism literatură maeştri spirituali mitologie ocultism orientări spirituale paranormal psihologie taoism terapii yoga
 
 
index alfabetic
noutăţi în curând autori edituri titluri
 
 
newsletter

abonare
 
 
informaţii utile
asistenţă cum comand despre livrare cum plătesc despre EuSunt anunţuri
 
 
link-uri
link-uri parteneri
 

Să învingem autismul

metoda revoluţionară care a ajutat familii din întreaga lume
de Raun K. Kaufman
Recomanda unui prieten Recomanda unui prieten
Să învingem autismul Imaginea mare preţ Eu Sunt: 37,00 lei

preţ listă: 39,00 lei

reducere:
2,00 lei (5,13%)

  buc.
alte modalităţi de comandă:

1. prin e-mail la comenzi@eusunt.ro

2. prin messenger la libraria_eusunt

3. telefonic la:
orange 0754.025.588
vodafone 0722.298.137
romtelecom 021.665.69.86

Detalii despre cartea Să învingem autismul

În Să învingem autismul autorul prezintă principiile revoluţionare aflate la baza programului care i-a ajutat pe el şi pe câteva mii de familii cu nevoi speciale. După cum arată Raun Kaufman, adesea, autismul este greşit înţeles ca o tulburare comportamentală când, de fapt, este o tulburare social-relaţională. El explică, din proprie experienţă, ce înseamnă să fii autist şi în ce fel Programul Son-Rise dă rezultate.
Un ghid detaliat cu strategii clare şi practice, pe care cititorii le pot aplica imediat în unele cazuri, părinţii observă schimbări la copiii lor în numai o zi Să învingem autismul dă o şansă acestor copii să sfideze prognozele iniţiale pesimiste. Citind această carte, părinţii şi educatorii învaţă să le faciliteze copiilor crearea unor relaţii pline de semnificaţie şi afecţiune, să-i ajute să-şi extindă aria de comunicare şi să participe cu succes la cele ce se întâmplă în lume.
O lucrare importantă în care se împletesc ştiinţa, progresul şi speranţa, Să învingem autismul prezintă ideile valoroase şi aplicaţiile practice care au schimbat deja vieţile a mii de familii din lumea întreagă.
Unu. Recuperarea mea din autism şi mitul falsei speranţe ... 9
Doi. Alăturarea: Cum să intri în lumea copilului tău ... 33
Trei. Motivaţia: motorul dezvoltării copilului tău ... 68
Patru. Creativitatea: Cum să fii inovator şi creativ atunci când inventezi jocuri şi activităţi pentru copilul tău ... 88
Cinci. Socializarea: modelul de dezvoltare al Programului Son-Rise ... 99
Şase. Aspectul fundamental 1: Contactul vizual şi comunicarea non-verbală ... 117
Şapte. Aspectul fundamental 2: Comunicarea verbală ... 123
Opt. Aspectul fundamental 3: Durata atenţiei interactive ... 144
Nouă. Aspectul fundamental 4: Flexibilitatea ... 151
Zece. Cum obţii progrese atunci când accepţi să nu deţii tu controlul ... 162
Unsprezece. Principiul celui care încearcă cu succes: Cum să-i insufli copilului tău energie pentru învăţare ... 180
Doisprezece. Imaginea de ansamblu: elementele de bază ale Programului Son-Rise ... 193
Treisprezece. Supraîncărcarea senzorială: cum să optimizezi mediul în care se află copilul tău ... 202
Paisprezece. Accesele de furie şi alte comportamente care reprezintă provocări: cum se schimbă totul dacă îţi schimbi modul de reacţie ... 214
Cincisprezece. Sindromul Asperger: Cum să aplici principiile Programului Son-Rise ... 238
Şaisprezece. Recuperarea: abordarea biologiei autismului în special regimul alimentar ... 259
Şaptesprezece. Atitudinea: elementul esenţial ... 295

Anexa 1. Cercetări empirice care susţin Programul Son-Rise ... 333
Bibliografie ... 375
Anexa 2. Comparaţia dintre analiza comportamentală aplicată şi Programul Son-Rise ... 394
Anexa 3. Zece probleme de vacanţă şi cum să le evităm ... 406
Mulţumiri ... 411
Despre autor ... 414

pag. 34-35

   Asta înseamnă că primul lucru pe care-l ai de făcut este să recunoşti în totalitate următorul lucru: calea pe care ai mers până acum nu ţi-a adus copilul acolo unde ţi-ai dori tu să fie.
   Haide să ne îndreptăm pe o cale complet nouă.

   Ce este autismul de fapt

   Majoritatea lucrurilor care li se spun părinţilor despre autism nu sunt foarte exacte sau, din nefericire, nu le sunt de ajutor. Desigur, oricine ţi-a diagnosticat copilul sigur ţi-a spus lucruri despre simptomele autismului şi despre modul în care comportamentul copilului tău se potriveşte cu aceste simptome, numai că eu nu vorbesc despre simptome. Vorbesc despre aspectul principal, şi anume ce este autismul.
   În primul rând haide să vorbim despre ce nu este autismul. Nu este o tulburare comportamentală. Acest lucru este important, pentru că în 99% din cazuri acesta este exact modul în care este tratat. Metodologiile folosite pentru tratamentul copiilor noştri se concentrează în mare măsură pe schimbarea comportamentului. Medicii şi specialiştii se întreabă: cum putem să eliminăm sau să înlăturăm acest comportament şi să antrenăm copilul pentru a avea acel comportament?
   Problema e că autismul nu este o tulburare comporta-mentală; este o tulburare social-relaţională. Copiii noştri se comportă diferit? Desigur. Dar acele comportamente sunt simptome, nu cauze. Dacă vezi pe cineva că se scarpină pe braţ şi-ţi pui în gând să elimini comportamentul de scărpinare, există o serie de abordări pe care le-ai putea încerca. Ai putea să-i spui persoanei respective să nu se mai scarpine. Ai putea-o ameninţa cu o consecinţă neplăcută în cazul în care continuă să se scarpine. Ai putea încerca să o distragi dându-i în mâna cu care se scarpină ceva ce-i place (un cornet cu îngheţată, de exemplu). Ai putea chiar să-i legi braţul de corp, ca să nu se mai poată scărpina.
   Sau ai putea căuta motivul pentru care se scarpină şi ai putea descoperi că e o pişcătură de ţânţar. Ai putea aplica nişte cremă antipruriginoasă pe muşcătură, şi gata! Nu se mai scarpină! Şi în loc să nu rezolvi situaţia reală şi în acelaşi timp să alienezi persoana, tu de fapt poţi să rezolvi cauza scăpinatului, iar persoana îţi va fi foarte recunoscătoare!
   Această analogie ilustrează diferenţa dintre încercarea de a elimina simptomele copilului tău şi abordarea problemei sale de bază. Fiecare comportament autist pe care îl manifestă copilul tău este un simptom. Încercarea de a elimina aceste comportamente nu rezolvă autismul în sine, ci doar serveşte la afectarea gravă a încrederii şi relaţiei dintre tine şi copilul tău.
   Această încredere şi relaţie este capitalul cel mai valoros de care dispui pentru a-ţi ajuta copilul să progreseze!
   De ce? Pentru că autismul este o tulburare social-relaţională.
   Ce înseamnă asta mai exact? Prima provocare este dificultatea copilului de a interacţiona şi a crea legături şi relaţii cu alte persoane. (Folosesc cuvântul "copil" indiferent de vârsta lui, pentru că este copilul tău, chiar şi când devine adult.) Există câteva motive pentru acest lucru, şi vom vorbi despre ele puţin mai târziu, însă deocamdată trebuie să ţii minte un lucru: aproape orice altă problemă cu care se confruntă copilul tău derivă din această provocare.
   Acesta este motivul pentru care, atunci când compari un copil de cinci ani care nu vorbeşte şi care a fost etichetat...

pag. 34-35

   Asta înseamnă că primul lucru pe care-l ai de făcut este să recunoşti în totalitate următorul lucru: calea pe care ai mers până acum nu ţi-a adus copilul acolo unde ţi-ai dori tu să fie.
   Haide să ne îndreptăm pe o cale complet nouă.

   Ce este autismul de fapt

   Majoritatea lucrurilor care li se spun părinţilor despre autism nu sunt foarte exacte sau, din nefericire, nu le sunt de ajutor. Desigur, oricine ţi-a diagnosticat copilul sigur ţi-a spus lucruri despre simptomele autismului şi despre modul în care comportamentul copilului tău se potriveşte cu aceste simptome, numai că eu nu vorbesc despre simptome. Vorbesc despre aspectul principal, şi anume ce este autismul.
   În primul rând haide să vorbim despre ce nu este autismul. Nu este o tulburare comportamentală. Acest lucru este important, pentru că în 99% din cazuri acesta este exact modul în care este tratat. Metodologiile folosite pentru tratamentul copiilor noştri se concentrează în mare măsură pe schimbarea comportamentului. Medicii şi specialiştii se întreabă: cum putem să eliminăm sau să înlăturăm acest comportament şi să antrenăm copilul pentru a avea acel comportament?
   Problema e că autismul nu este o tulburare comporta-mentală; este o tulburare social-relaţională. Copiii noştri se comportă diferit? Desigur. Dar acele comportamente sunt simptome, nu cauze. Dacă vezi pe cineva că se scarpină pe braţ şi-ţi pui în gând să elimini comportamentul de scărpinare, există o serie de abordări pe care le-ai putea încerca. Ai putea să-i spui persoanei respective să nu se mai scarpine. Ai putea-o ameninţa cu o consecinţă neplăcută în cazul în care continuă să se scarpine. Ai putea încerca să o distragi dându-i în mâna cu care se scarpină ceva ce-i place (un cornet cu îngheţată, de exemplu). Ai putea chiar să-i legi braţul de corp, ca să nu se mai poată scărpina.
   Sau ai putea căuta motivul pentru care se scarpină şi ai putea descoperi că e o pişcătură de ţânţar. Ai putea aplica nişte cremă antipruriginoasă pe muşcătură, şi gata! Nu se mai scarpină! Şi în loc să nu rezolvi situaţia reală şi în acelaşi timp să alienezi persoana, tu de fapt poţi să rezolvi cauza scăpinatului, iar persoana îţi va fi foarte recunoscătoare!
   Această analogie ilustrează diferenţa dintre încercarea de a elimina simptomele copilului tău şi abordarea problemei sale de bază. Fiecare comportament autist pe care îl manifestă copilul tău este un simptom. Încercarea de a elimina aceste comportamente nu rezolvă autismul în sine, ci doar serveşte la afectarea gravă a încrederii şi relaţiei dintre tine şi copilul tău.
   Această încredere şi relaţie este capitalul cel mai valoros de care dispui pentru a-ţi ajuta copilul să progreseze!
   De ce? Pentru că autismul este o tulburare social-relaţională.
   Ce înseamnă asta mai exact? Prima provocare este dificultatea copilului de a interacţiona şi a crea legături şi relaţii cu alte persoane. (Folosesc cuvântul "copil" indiferent de vârsta lui, pentru că este copilul tău, chiar şi când devine adult.) Există câteva motive pentru acest lucru, şi vom vorbi despre ele puţin mai târziu, însă deocamdată trebuie să ţii minte un lucru: aproape orice altă problemă cu care se confruntă copilul tău derivă din această provocare.
   Acesta este motivul pentru care, atunci când compari un copil de cinci ani care nu vorbeşte şi care a fost etichetat...

pag. 96-97

   Tehnică de creativitate: orice poate fi orice

   Celălalt joc de intensificare a creativităţii sau tehnică de generare de activităţi, pe care eu o consider foarte utilă, este următoarea: orice poate fi orice. Sună ciudat, dar asta înseamnă că orice obiect din cameră poate fi orice obiect vrei tu orice obiect care serveşte scopului tău.
   BBC a făcut un documentar care urmărea o familie de-a lungul Programului Son-Rise, cu câţiva ani în urmă. (Dacă vrei să-ţi trimitem un DVD cu acest documentar, ia legătura cu Centrul American pentru Tratamentul Autismului. Este incredibil şi emoţionant.) Există o scenă amuzantă în care Bryn lucrează cu mama, ajutând-o să fie mai creativă în inventarea de jocuri pe care să le joace împreună cu fiul ei. Bryn scoate o sticlă cu apă şi-i spune mamei: "Ce ar putea fi asta?" Iar mama cu o sinceritate debordantă, spune: "Ceva din care bei?"
   Ceea ce este amuzant de privit este felul în care această mamă la început face ceea ce suntem instruiţi cu toţii să facem, adică să luăm lumea exact aşa cum e. Dacă cineva îţi spune că aceasta este o sticlă cu apă, atunci asta e! Dar, pe măsură ce scena din documentar continuă, Bryn îi arată mamei cât de simplu este să inventezi ce alte lucruri poate fi sticla de apă: o perie de păr, o trompetă, o rachetă, un cercel, un telescop, un telefon etc. Foarte curând această mamă reuşeşte să creeze jocuri cu cele mai bune dintre aceste alternative.
   Atunci când inventezi un joc sau o activitate pe care să o faci împreună cu copilul tău, să nu uiţi ideea "orice poate fi orice". Poate vrei să exersezi cu câteva obiecte înainte de a lucra cu copilul tău. De exemplu, iei o sticlă de apă, un pix, o minge şi o oală de gătit, şi timp de 15 minute încerci să te gîndeşi la alte zece obiecte care ar putea fi de fapt fiecare dintre obiectele alese.
   Faptul că părinţii mei nu au făcut nimic care să-i împiedice să fie creativi şi au încercat tot ce le-a stat în putere pentru a-şi hrăni creativitatea a fost unul dintre motivele pentru care ei au fost capabili să creeze Programul Son-Rise şi să inventeze zilnic noi lucruri care să mă ajute. Şi până în ziua de astăzi ei se numără printre cei mai creativi oameni pe care-i cunosc nu pentru că s-au născut cu creiere creative, ci pentru că au ales proactiv atitudini şi perspective care stimulează creativitatea. (Vom discuta mai multe despre importanţa atitudinii şi a perspectivelor în capitolul 17.)
   De fapt, ei au aplicat frecvent ceea ce mulţi oameni numesc tehnica "încercare şi eşec". Când ceva nu a funcţionat, nu au privit situaţia ca pe un eşec. Ci, mai degrabă, ca pe o oportunitate extraordinară de a aduna informaţii utile cu privire la ce a funcţionat şi la ce nu a funcţionat. Aşa că, sincer, nu a fost "încercare şi eşec". A fost "încercare şi informaţii".

   E timpul să treci la treabă!

   Acum este momentul perfect pentru a începe să-ţi antrenezi muşchii creativităţii folosind ideea "orice poate fi orice". Tabelul 3 enumeră patru obiecte obişnuite din gospodărie. Sub fiecare obiect scrie şapte lucruri care ar putea fi acest obiect atunci când te joci cu copilul tău. Singura regulă este că niciunul dintre aceste şapte lucruri nu poate să aibă legătură cu obiectul iniţial. (De exemplu, nu poţi scrie "ploscă" sub obiectul "sticlă cu apă" sau "instrument de gătit" sub obiectul "tigaie".)

pag. 238-239

   Cincisprezece

   Sindromul Asperger: Cum să aplici principiile Programului Son-Rise


   La Centrul American pentru Tratamentul Autismului lucrăm cu un număr mare de familii în sânul cărora se află copii sau adulţi cu sindrom Asperger, sau denumiţi "înalt funcţionali". Toate principiile Programului Son-Rise sunt la fel de eficiente (în unele cazuri chiar mai eficiente!) acestor persoane unice. În acest capitol vom discuta despre modul în care să aplici aceste principii în cazul copilului tău "ultrasofisticat".
   Înainte de a citi secţiunea de mai jos îţi recomand călduros să treci în revistă fiecare capitol discutat până acum. De exemplu, îţi va fi de mare ajutor să reciteşti capitolul 2 înainte de a citi secţiunea despre alăturare de mai jos. Apoi sugestiile de mai jos îţi vor părea mai uşor de înţeles şi de aplicat.

   Alăturarea

   Atunci când este vorba despre copii şi adulţi cu sindromul Asperger, există variaţii între ceea ce considerăm a fi un comportament stereotip şi modul în care ne alăturăm.
   Persoanele cu sindrom Asperger nu vor adopta de obicei comportamente repetitive tradiţionale, precum fluturatul mâinilor, învârtitul lucrurilor, ruperea foilor de hârtii în fâşii mici etc. Adesea ei ori vorbesc exagerat despre un anumit subiect (sau gamă de subiecte) sau se implică într-un hobby cu multă concentrare şi intensitate. Acestea sunt cele două tipuri principale de comportament care reprezintă comportamentul repetitiv la aceste persoane. Atunci când copilul tău face unul dintre aceste două lucruri, este extrem de indicat să i te alături.
   În acelaşi timp, modul în care te alături acestor comportamente va fi diferit decât cel să te alături unui comportament care este mai puţin complex. Am vorbit mai devreme despre modul în care o persoană căreia nu îi este cunoscut conceptul de alăturare ar putea confunda alăturarea într-un gest de fluturare a mâinilor cu copierea, mimarea, oglindirea etc. Alăturarea în cazul copilului cu sindrom Asperger însă nu va putea fi niciodată confundată cu mimarea. În cazul comportamentelor repetitive mai sofisticate, ne alăturăm devenind participanţi activi la interesele copiilor noştri.
   Hai să spunem că fiului tău îi plac foarte mult trenurile. Vorbeşte despre trenuri, citeşte despre trenuri şi poate numi orice tip de tren construit în ultima sută de ani. Ceea ce se întâmplă adesea este că, la un moment dat, toată lumea arată foarte clar că s-a săturat de discuţia despre trenuri şi vrea să treacă la alt subiect. Părinţii (sau profesorii) îi vor spune copilului: "Nu e acum momentul să discutăm despre asta", sau "Sam nu vrea să audă despre asta acum", "Am vorbit deja suficient despre trenuri pe ziua de azi, dragul meu", sau "De ce nu ne povesteşti ce ai făcut ieri cu tata?"
   Încercarea de a le distrage copiilor atenţia de la acest subiect devine însă foarte contraproductivă, şi adesea conduce la situaţia în care ei devin mai rigizi cu privire la subiectul preferat, în loc să devină mai puţin rigizi.

pag. 346-347

   O abordare centrată pe copil face ca interacţiunea socială să fie motivantă

   Facilitatorii şi părinţii care folosesc Programul Son-Rise fac din interacţiunea socială punctul central de interes atunci când lucrează unu-la-unu cu un copil cu autism, recunoscând că evitarea socială este elementul central al dificultăţilor autiste. Există două căi prin care această abordare centrată pe copil transformă interacţiunea socială într-una motivantă.

   Urmăreşte copilul: începe cu motivaţia copilului

   PSR lucrează cu obiecte şi activităţi pentru care copilul este deja motivat. Această abordare bazată pe joc începe cu zona de motivaţie a copilului (de exemplu, săritul pe trambulină). Adultul i se alătură în această activitate până când copilul se orientează social spontan către adult (de pildă, realizează contact vizual, contact fizic sau încearcă să vorbească). Această exprimare spontană a interesului social din partea copilului primeşte apoi răspuns de la adult într-o manieră special creată pentru a fi motivantă pentru copil (pe baza intereselor individuale ale acelui copil şi pe baza modelelor anterioare de răspuns), de exemplu, adultul sare pe trambulină în timp ce pretinde că e o maimuţă. Orice reacţie a adultului la expresia interesului copilului este de asemenea ajustată pentru a fi motivantă pentru copil. Acest lucru are ca urmare un ciclu de schimb social reciproc în interiorul ariei de motivaţie a copilului. PSR afirmă că această abordare creşte nivelul de interacţiune socială, legând motivaţia internă a copilului de interacţiunea socială.
   Copiii autişti pot deveni foarte concentraţi pe ariile lor specifice de motivaţie, adesea până în punctul în care sunt numiţi "obsesionali" sau "perseverenţi". Numeroase abordări tradiţionale au încercat să îndepărteze copiii de aceste arii de motivaţie, în intenţia de a lărgi zona de interes a copilului. însă PSR priveşte aceste interese ca pe nişte uşi de acces în lumea copilului, o cale de a forma o conexiune şi de a deveni baza pentru un schimb social mai spontan şi flexibil. Susţinerea pentru această perspectivă vine de la Koegel, Dyer şi Bell (1987) care au observat o corelaţie negativă între evitarea socială şi activităţile preferate de copiii autişti. Adică, atunci când sunt îndemnaţi să se implice în activităţi faţă de care ei au arătat deja interes, copiii au fost mult mai puţin evitanţi social decât atunci când au fost invitaţi să se implice în activităţi alese de adult.
   Baker, Koegel şi Koegel (1998) au subliniat în continuare eficienţa abordării centrate pe copil în cazul copiilor autişti, în şedinţe de grup. Ei au luat interesele obsesionale ale unui grup de copii cu autism (de exemplu geografia S.U.A.) şi le-au transformat în jocuri comune care puteau fi jucate de copilul cu autism şi grupul său de prieteni (de exemplu, un joc de plasare de etichete pe o hartă gigantică a S.U.A.). De la niveluri foarte reduse de interacţiune socială în starea iniţială, procentajul interacţiunilor sociale a crescut foarte mult pe parcursul perioadei de intervenţie şi a continuat să fie ridicat la o examinare de urmărire după două luni. Aceste creşteri ale interacţiunii sociale în joc au continuat şi în absenţa adultului care dăduse impulsul iniţial. În plus, copiii autişti au început să se implice mai mult în alte jocuri care nu aveau ca temă subiectul de care erau "obsedaţi" după această intervenţie. Baker et al. (1989) concluzionează că "temele obsesionale ale copiilor cu autism, privite în mod tipic ca fiind problematice, pot fi transformate cu succes în jocuri comune, pentru a creşte interacţiunile sociale pozitive prin joc" (pp. 306-307).

  • cartea a apărut în decembrie 2016 la editura Life Style, în cadrul colecţiei Citeşte sănătos
  • traducător: Ancuța Ianc
  • Titlu original: Inheritance: Autism Breakthrough. The Groundbreaking Method That Has Helped Families All Over the World
  • cartea cuprinde 416 pagini în format 13x20cm şi o greutate de 0.295 kg
  • ISBN: 978-606-789-019-8
  • cartea a fost vizualizată de 203 ori începând cu data de 06.05.2011
Nu sunt păreri

Puteţi adăuga păreri doar dacă sunteţi autentificat.
  • Poşta Română
    10.00 lei
    Livrare prin Poşta Română, plata ramburs
    Termen de livrare: 2-4 zile lucrătoare
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în Bucureşti şi zone limitrofe (Bookurier)
    10.00 lei
    Bucureşti, Bragadiru, Buftea, Chiajna, Chitila, Dobroeşti, Dudu, Măgurele, Mogoşoaia, Otopeni, Pantelimon, Popeşti Leordeni, Pipera, Roşu, Voluntari.
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 150.00 lei

  • Livrare prin curier rapid în alte localităţi decât Bucureşti
    14.00 lei
    livrare prin curier rapid în orice localitate, confirmarea livrării se va face telefonic
    Termen de livrare: 24-48 ore (în funcţie de ora la care s-a lansat comanda)
    - Gratuit pentru comenzi cu valoare a produselor mai mare de 200.00 lei

Nu sunt definite linkuri pentru această carte
carţi din acelaşi domeniu cu "Să învingem autismul"
(psihologie > aplicată, terapii > general)
derulare
Dezintoxicarea: magia vindecării
Dezintoxicarea: magia vindecării
(dietoterapie, general)
Miracole vindecătoare ale sufletului
Miracole vindecătoare ale sufletului
(transformare personală, general)
Manualul trupului
Manualul trupului
(dietoterapie, general)
Spy the Lie
Spy the Lie
(aplicată)
Alimentaţia şi sănătatea femeii
Alimentaţia şi sănătatea femeii
(dietoterapie, general)
Vindecă-ţi corpul
Vindecă-ţi corpul
(transformare personală, general)
Enzima miracol
Enzima miracol
(general)
Anticancer
Anticancer
(general)
Medicina bună
Medicina bună
(general)
Alimente care ucid creierul
Alimente care ucid creierul
(dietoterapie, general)
contact | termeni şi condiţii | © EuSunt.ro | ultima actualizare joi, 30 martie 2017
Cărţi vizualizate recent
toolbar
toolbar