edituri
edituri
colecții
colecții

Biserica primară - de la origini până la sfârşitul secolului al treilea

Biserica primară - de la origini până la sfârşitul secolului al treilea

Jean Danielou
data apariției:
Octombrie 2008
editura:
traducător:
George Scrimă
ISBN:
978-973-111-058-5
număr pagini:
320
format:
13x22
907 vizualizări
ne poți contacta și la:
0722.298.137 / 0754.025.588 (luni - vineri: 9:00 - 18:00) sau pe: comenzi@eusunt.ro
0722.298.137 / 0754.025.588 (luni - vineri: 9:00 - 18:00) sau pe: comenzi@eusunt.ro
ne poți contacta și la: 0722.298.137 / 0754.025.588 | comenzi@eusunt.ro (luni - vineri: 9:00 - 18:00)
907 vizualizări

Livrare prin
Poșta Română

10.00 lei
(gratuit la comenzi de peste 150 lei)

Termen de livrare: 2 - 4 zile lucrătoare

Livrare prin curier rapid în
București și zone limitrofe*

10.00 lei
(gratuit la comenzi de peste 150 lei)

Termen de livrare: 24 - 48 ore
(în funcție de ora la care s-a lansat comanda)

*București, Bragadiru, Buftea, Chiajna, Chitila, Dobroești, Dudu, Măgurele, Mogoșoaia, Otopeni, Pantelimon, Popești Leordeni, Pipera, Roșu, Voluntari.

Livrare prin curier rapid în
alte localități decât București

14.00 lei
(gratuit la comenzi de peste 200 lei)

Termen de livrare: 24 - 48 ore
(în funcție de ora la care s-a lansat comanda)

   Problema originilor este întotdeauna dificilă în istorie. Pentru a determina evenimentele cu rigoare ştiinţifică, istoria are nevoie de documente de arhivă, de monumente arheologice. Or, acestea presupun ca o mişcare să fi apărut deja în viaţa publică. în plus, primii protagonişti au mai mult grija de a face istorie decât de a o scrie. Acest adevăr despre creştinism şi despre toate evenimentele istorice determină dificultatea primelor capitole ale acestei cărţi. Documentele trebuie folosite cu prudenţă. Datarea lor este adesea dificilă, autenticitatea contestată iar interpretarea ambiguă.
   O soluţie ar fi posibilă: aceea de a ţine cont de detaliile verificate în mod riguros. Ar exista elemente suficiente pentru o istorie a primelor decenii creştine - cea care a fost scrisă adesea. "Faptele Apostolilor" şi "Epistolele lui Pavel", referirile istoricilor latini, documentele adunate de către Eusebiu din Cezareea permit să se ajungă la certitudini incontestabile şi necontestate. Dar ceea ce ar rămâne din primele secole creştine n-ar fi decât o imagine falsă şi extrem de parţială. "Faptele" şi "Epistolele" nu se interesează decât de lucrarea lui Pavel; istoricii latini nu vorbesc decât de legăturile creştinilor cu Imperiul; Eusebiu a dispus de o documentaţie care se referă aproape exclusiv la Asia, Siria şi Egipt.
   Dacă se doreşte o imagine mai completă şi deci mai adevărată, atunci trebuie să se utilizeze o altă metodă decât cea care se bazează pe date istorice atestate cu certitudine. într-adevăr, există elemente care, în lipsa detaliilor precise, permit atingerea ansamblului. Iar această metodă este riguros ştiinţifică, cu condiţia ca ea să se mărginească la ceea ce este îndreptăţită să afirme. Or, în lipsa documentelor care să ofere date istorice precise, noi posedăm din primele secole creştine o moştenire literară de o uimitoare varietate.
   Problema utilizării ei pentru istoria Bisericii era dificilă. Deosebiri considerabile existau între critici în legătură cu datarea şi localizarea Didahiei sau a Odelor lui Solomon, a mandeismului şi gnosticismului. Neajunsul îl constituiau reperele. însă descoperirea din ultimii douăzeci de ani a fundalului iudaic din care creştinismul se detaşează la început, precum şi a complexităţii sale, adăugată la mai buna înţelegere a mediului grecesc şi roman în care creştinismul se va dezvolta mai apoi, permit de acum înainte situarea cu mai multă precizie a textelor şi deci utilizarea lor pentru istorie.
   Aceasta nu înseamnă că o marjă de incertitudine nu continuă să subziste, însă aceasta se va îngusta treptat. Dar, cel puţin, metoda există. Şi, dintr-o dată, devine posibil să se dea primelor începuturi ale creştinismului o imagine mai vie şi mai reală. Cu siguranţă, vor fi necesare schiţe înainte ca trăsăturile caracteristice să se poată fixa. Şi adesea nu putem pretinde mai mult decât atât. Dar dacă detaliile pot şi trebuie încă să fie bine precizate, se poate spune că punerea în ordine a mulţimii de informaţii importante este posibilă, ceea ce va permite constituirea unei vederi de ansamblu.

   Problema originilor este întotdeauna dificilă în istorie. Pentru a determina evenimentele cu rigoare ştiinţifică, istoria are nevoie de documente de arhivă, de monumente arheologice. Or, acestea presupun ca o mişcare să fi apărut deja în viaţa publică. în plus, primii protagonişti au mai mult grija de a face istorie decât de a o scrie. Acest adevăr despre creştinism şi despre toate evenimentele istorice determină dificultatea primelor capitole ale acestei cărţi. Documentele trebuie folosite cu prudenţă. Datarea lor este adesea dificilă, autenticitatea contestată iar interpretarea ambiguă.
   O soluţie ar fi posibilă: aceea de a
ţine cont de detaliile verificate în mod riguros. Ar exista elemente suficiente pentru o istorie a primelor decenii creştine - cea care a fost scrisă adesea. "Faptele Apostolilor" şi "Epistolele lui Pavel", referirile istoricilor latini, documentele adunate de către Eusebiu din Cezareea permit să se ajungă la certitudini incontestabile şi necontestate. Dar ceea ce ar rămâne din primele secole creştine n-ar fi decât o imagine falsă şi extrem de parţială. "Faptele" şi "Epistolele" nu se interesează decât de lucrarea lui Pavel; istoricii latini nu vorbesc decât de legăturile creştinilor cu Imperiul; Eusebiu a dispus de o documentaţie care se referă aproape exclusiv la Asia, Siria şi Egipt.
   Dacă se doreşte o imagine mai completă şi deci mai adevărată, atunci trebuie să se utilizeze o altă metodă decât cea care se bazează pe date istorice atestate cu certitudine. într-adevăr, există elemente care, în lipsa detaliilor precise, permit atingerea ansamblului. Iar această metodă este riguros ştiinţifică, cu condiţia ca ea să se mărginească la ceea ce este îndreptăţită să afirme. Or, în lipsa documentelor care să ofere date istorice precise, noi posedăm din primele secole creştine o moştenire literară de o uimitoare varietate.
   Problema utilizării ei pentru istoria Bisericii era dificilă. Deosebiri considerabile existau între critici în legătură cu datarea şi localizarea Didahiei sau a Odelor lui Solomon, a mandeismului şi gnosticismului. Neajunsul îl constituiau reperele. însă descoperirea din ultimii douăzeci de ani a fundalului iudaic din care creştinismul se detaşează la început, precum şi a complexităţii sale, adăugată la mai buna înţelegere a mediului grecesc şi roman în care creştinismul se va dezvolta mai apoi, permit de acum înainte situarea cu mai multă precizie a textelor şi deci utilizarea lor pentru istorie.
   Aceasta nu înseamnă că o marjă de incertitudine nu continuă să subziste, însă aceasta se va îngusta treptat. Dar, cel puţin, metoda există. Şi, dintr-o dată, devine posibil să se dea primelor începuturi ale creştinismului o imagine mai vie şi mai reală. Cu siguranţă, vor fi necesare schiţe înainte ca trăsăturile caracteristice să se poată fixa. Şi adesea nu putem pretinde mai mult decât atât. Dar dacă detaliile pot şi trebuie încă să fie bine precizate, se poate spune că punerea în ordine a mulţimii de informaţii importante este posibilă, ceea ce va permite constituirea unei vederi de ansamblu.

citeşte mai mult
citeşte mai puțin
REVIEW-uri CLIENȚI
(0 reviews)
INFORMAȚII CARTE
data apariției:
Octombrie 2008
editura:
Herald
colecția:
Cultură şi civilizaţie
traducător:
George Scrimă
ISBN:
978-973-111-058-5
număr pagini:
320
format:
13x22
0 kg
REVIEW-uri CLIENȚI
(0 reviews)