colecții
colecții

Nestematele legii

Nestematele legii

data apariției:
Octombrie 2006
editura:
colectia:
traducător:
Matei Gabriel
ISBN:
978-973-7970-78-7
număr pagini:
176
format:
13x22
greutate:
0.17 kg
1462 vizualizări
ADAUGĂ LA FAVORITE
ne poți contacta și la:
0722.298.137 / 0754.025.588 (luni - vineri: 9:00 - 18:00) sau pe: comenzi@eusunt.ro
0722.298.137 / 0754.025.588 (luni - vineri: 9:00 - 18:00) sau pe: comenzi@eusunt.ro
ne poți contacta și la: 0722.298.137 / 0754.025.588 | comenzi@eusunt.ro (luni - vineri: 9:00 - 18:00)
1462 vizualizări

Livrare prin
Poșta Română

10.00 lei
(gratuit la comenzi de peste 150 lei)

Termen de livrare: 2 - 4 zile lucrătoare

Livrare prin curier rapid în
București și zone limitrofe*

10.00 lei
(gratuit la comenzi de peste 150 lei)

Termen de livrare: 24 - 48 ore
(în funcție de ora la care s-a lansat comanda)

*București, Bragadiru, Buftea, Chiajna, Chitila, Dobroești, Dudu, Măgurele, Mogoșoaia, Otopeni, Pantelimon, Popești Leordeni, Pipera, Roșu, Voluntari.

Livrare prin curier rapid în
alte localități decât București

14.00 lei
(gratuit la comenzi de peste 200 lei)

Termen de livrare: 24 - 48 ore
(în funcție de ora la care s-a lansat comanda)

   Unele dintre predicile celui de-al şaselea patriarh sunt păstrate în cartea intitulată "Sutra rostită de pe înaltul scaun despre "Nestematele Legii" (Fa-pao-t'an-king)". Denumirea de "sutra" a fost dată în general scrierilor atribuite lui Buddha şi faptul că o culegere de predici ale lui Hui-Neng a fost onorată cu acest titlu arată ce loc bogat în semnificaţii ocupă ea în istoria buddhismului Ch'an (Zen).
   Ceea ce s-a păstrat în această carte sunt simple fragmente ale predicilor rostite în cursul celor treizeci şi şapte de ani de viaţă misionară activă a lui Hui-Neng. Dar câte dintre aceste fragmente pot fi considerate autentice şi demne de a reprezenta o autoritate în domeniu, este o întrebare la care nu putem da până în prezent nici un răspuns formal, deoarece cartea pare să fi suferit vicisitudinile destinului, ceea ce arată îndeosebi că mesajul Ch'an (Zen) al celui de-al şaselea patriarh era extraordinar în mai multe privinţe, până la a stârni antagonism şi neînţelegeri printre buddhişti. Atunci când, mai târziu, acest antagonism a atins punctul său culminant, se spune că lucrarea a fost arsă, fiind socotită în contradicţie cu învăţătura autentică a buddhismului. Cu excepţia câtorva pasaje, noi putem totuşi considera că în ansamblul ei Sutra Estradei exprimă spiritul şi învăţăturile celui de-al şaselea patriarh.
   Ideile principale ale lui Hui-Neng, care fac din el adevăratul întemeietor al buddhismului Zen în China, pot fi rezumate astfel:
   I. Putem spune că Hui-Neng este cel prin care zenul a ajuns la conştiinţa de sine. În vremea când Bodhidharma l-a adus din India transplantându-l cu succes în China, zenul nu cuprindea încă pe deplin mesajul său special. I-au trebuit mai mult de două sute de ani ca să devină conştient de sine şi să ştie cum să se exprime într-o manieră apropiată spiritului chinez; modul hindus în care învăţătura zenului fusese exprimată la origine de către Bodhidharma şi discipolii săi imediaţi a trebuit să cedeze pentru a deveni cu adevărat chinezesc. De îndată ce această transformare sau transplantare a fost desăvârşită de către lui Hui-Neng, discipolii săi au elaborat imediat tot ce conţinea ea implicit. Rezultatul a fost ceea ce există acum sub numele de Şcoala Ch'an (Zen) a buddhismului.
   Aşadar cum a înţeles Hui-Neng zenul?
   După el, zenul constă în "realizarea propriei naturi". Aceasta este expresia cea mai semnificativă care a fost atinsă vreodată în cursul evoluţiei buddhismului zen. În jurul acestei expresii, zenul se găseşte de acum înainte cristalizat, şi noi ştim cum să ne dirijăm eforturile şi să-1 reprezentăm în conştiinţa noastră. După aceea înaintarea buddhismului zen a fost rapidă. Este adevărat că această frază se regăseşte şi în "Analele Transmisiei Luminii Lămpii" a lui Bodhidharma, dar ea figurează în partea vieţii sale căreia nu-i putem acorda mult credit. Dacă însuşi Bodhidharma a folosit efectiv această expresie, nu urmează în mod necesar că el a considerat-o esenţa zenului într-atât încât această şcoală să se distingă de alte şcoli ale buddhismului.
   II. Inevitabilul rezultat al acestor lucruri a fost învăţătura 'abruptă' a Şcolii din Sud. Viziunea este un act instantaneu, ochiul minţii realizând dintr-o singură privire tot adevărul - adevăr care transcende dualismul sub toate formele sale. Această iluminare este abruptă în sensul că nu cunoaşte un progres treptat, nici o evoluţie continuă; ea este rezultatul unui autentic şi spontan proces de înţelegere intuitivă.
   III. De la începutul buddhismului au existat două curente de gândire privitoare la sensul meditaţiei (dhyana): unul constă în a te servi de meditaţie pentru a suspenda toate activităţile psihice sau pentru a curăţa radical conştiinţa de toate stările/dispoziţiile ei; celălalt curent constă în a privi pur şi simplu meditaţia ca pe mijlocul cel mai eficient de a intra în legătură cu Realitatea Ultimă. Această diferenţă fundamentală de concepţii asupra meditaţiei a fost cauza nepopularităţii lui Bodhidharma printre buddhiştii chinezi. Acesta a fost şi un factor de divergenţă între şcoala Niu-T'eu şi învăţătura ortodoxă a celui de-al patrulea patriarh, precum şi între şcolile din Sud şi din Nord ale buddhismului zen.
   IV. Metoda urmată de Hui-Neng pentru a demonstra adevărul zenului este pur chinezească, nicidecum hindusă. El n-a recurs nici la terminologia abstractă nici la misticism. Această metodă era directă, simplă, concretă, având un caracter esenţialmente practic. Când călugărul Ming a venit să-i ceară instrucţiuni, el i-a răspuns: "Arată-mi chipul pe care îl aveai la origine, înainte de naştere."
   Oare acest răspuns nu merge direct la esenţial? Nici o expunere filozofică, nici un raţionament complex, nici o imagistică mistică, ci o injoncţiune directă şi fără echivoc, în acest domeniu, cel de-al şaselea patriarh a dat prima lovitură fulgerătoare şi discipolii săi i-au călcat pe urme foarte repede şi eficient.
   Unele dintre predicile celui de-al şaselea patriarh sunt păstrate în cartea intitulată "Sutra rostită de pe înaltul scaun despre "Nestematele Legii" (Fa-pao-t'an-king)". Denumirea de "sutra" a fost dată în general scrierilor atribuite lui Buddha şi faptul că o culegere de predici ale lui Hui-Neng a fost onorată cu acest titlu arată ce loc bogat în semnificaţii ocupă ea în istoria buddhismului Ch'an (Zen).
   Ceea ce s-a păstrat în această carte sunt simple fragmente ale predicilor rostite în cursul celor treizeci şi şapte de ani de viaţă misionară activă a lui Hui-Neng. Dar
câte dintre aceste fragmente pot fi considerate autentice şi demne de a reprezenta o autoritate în domeniu, este o întrebare la care nu putem da până în prezent nici un răspuns formal, deoarece cartea pare să fi suferit vicisitudinile destinului, ceea ce arată îndeosebi că mesajul Ch'an (Zen) al celui de-al şaselea patriarh era extraordinar în mai multe privinţe, până la a stârni antagonism şi neînţelegeri printre buddhişti. Atunci când, mai târziu, acest antagonism a atins punctul său culminant, se spune că lucrarea a fost arsă, fiind socotită în contradicţie cu învăţătura autentică a buddhismului. Cu excepţia câtorva pasaje, noi putem totuşi considera că în ansamblul ei Sutra Estradei exprimă spiritul şi învăţăturile celui de-al şaselea patriarh.
   Ideile principale ale lui Hui-Neng, care fac din el adevăratul întemeietor al buddhismului Zen în China, pot fi rezumate astfel:
   I. Putem spune că Hui-Neng este cel prin care zenul a ajuns la conştiinţa de sine. În vremea când Bodhidharma l-a adus din India transplantându-l cu succes în China, zenul nu cuprindea încă pe deplin mesajul său special. I-au trebuit mai mult de două sute de ani ca să devină conştient de sine şi să ştie cum să se exprime într-o manieră apropiată spiritului chinez; modul hindus în care învăţătura zenului fusese exprimată la origine de către Bodhidharma şi discipolii săi imediaţi a trebuit să cedeze pentru a deveni cu adevărat chinezesc. De îndată ce această transformare sau transplantare a fost desăvârşită de către lui Hui-Neng, discipolii săi au elaborat imediat tot ce conţinea ea implicit. Rezultatul a fost ceea ce există acum sub numele de Şcoala Ch'an (Zen) a buddhismului.
   Aşadar cum a înţeles Hui-Neng zenul?
   După el, zenul constă în "realizarea propriei naturi". Aceasta este expresia cea mai semnificativă care a fost atinsă vreodată în cursul evoluţiei buddhismului zen. În jurul acestei expresii, zenul se găseşte de acum înainte cristalizat, şi noi ştim cum să ne dirijăm eforturile şi să-1 reprezentăm în conştiinţa noastră. După aceea înaintarea buddhismului zen a fost rapidă. Este adevărat că această frază se regăseşte şi în "Analele Transmisiei Luminii Lămpii" a lui Bodhidharma, dar ea figurează în partea vieţii sale căreia nu-i putem acorda mult credit. Dacă însuşi Bodhidharma a folosit efectiv această expresie, nu urmează în mod necesar că el a considerat-o esenţa zenului într-atât încât această şcoală să se distingă de alte şcoli ale buddhismului.
   II. Inevitabilul rezultat al acestor lucruri a fost învăţătura 'abruptă' a Şcolii din Sud. Viziunea este un act instantaneu, ochiul minţii realizând dintr-o singură privire tot adevărul - adevăr care transcende dualismul sub toate formele sale. Această iluminare este abruptă în sensul că nu cunoaşte un progres treptat, nici o evoluţie continuă; ea este rezultatul unui autentic şi spontan proces de înţelegere intuitivă.
   III. De la începutul buddhismului au existat două curente de gândire privitoare la sensul meditaţiei (dhyana): unul constă în a te servi de meditaţie pentru a suspenda toate activităţile psihice sau pentru a curăţa radical conştiinţa de toate stările/dispoziţiile ei; celălalt curent constă în a privi pur şi simplu meditaţia ca pe mijlocul cel mai eficient de a intra în legătură cu Realitatea Ultimă. Această diferenţă fundamentală de concepţii asupra meditaţiei a fost cauza nepopularităţii lui Bodhidharma printre buddhiştii chinezi. Acesta a fost şi un factor de divergenţă între şcoala Niu-T'eu şi învăţătura ortodoxă a celui de-al patrulea patriarh, precum şi între şcolile din Sud şi din Nord ale buddhismului zen.
   IV. Metoda urmată de Hui-Neng pentru a demonstra adevărul zenului este pur chinezească, nicidecum hindusă. El n-a recurs nici la terminologia abstractă nici la misticism. Această metodă era directă, simplă, concretă, având un caracter esenţialmente practic. Când călugărul Ming a venit să-i ceară instrucţiuni, el i-a răspuns: "Arată-mi chipul pe care îl aveai la origine, înainte de naştere."
   Oare acest răspuns nu merge direct la esenţial? Nici o expunere filozofică, nici un raţionament complex, nici o imagistică mistică, ci o injoncţiune directă şi fără echivoc, în acest domeniu, cel de-al şaselea patriarh a dat prima lovitură fulgerătoare şi discipolii săi i-au călcat pe urme foarte repede şi eficient.
citeşte mai mult
citeşte mai puțin
REVIEW-uri CLIENȚI
(0 reviews)
INFORMAȚII CARTE
data apariției:
Octombrie 2006
editura:
Herald
colecția:
Zen
traducător:
Matei Gabriel
ISBN:
978-973-7970-78-7
număr pagini:
176
format:
13x22
greutate:
0.17 kg
REVIEW-uri CLIENȚI
(0 reviews)
alte cărți din același domeniu